کد خبر: ۱۶۶۶۸
۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۰
دانشمندان معتقد هستند که اگر فیل‌های جنگلی از دست بروند، تغییرات آب و هوایی تشدید می‌شود.
به گزارش جدید پرس:

 یک مطالعه جدید نشان می دهد که حفظ جمعیت فیل‌های جنگلی که در خطر انقراض هستند نه تنها برای خود حیوانات بلکه برای محافظت از ظرفیت مکش کربن محیطی که در آن زندگی می کنند بسیار مهم است.

جنگل‌های بارانی که در مرکز و غرب آفریقا، که دومین جنگل بزرگ روی زمین است، می‌تواند ۶ تا ۹ درصد از ظرفیت جذب کربن اتمسفر خود را از دست بدهد. در صورتی که جوامع فیل‌ها از بین بروند، این امر امکان پذیر می‌شود و گرم شدن سیاره زمین را تسریع می بخشد.

فیل‌های جنگلی نقش مهمی در چرخه کربن بازی می‌کنند و درختان بلندتر که به سرعت رشد می‌کنند و کربن کمتری جذب می‌کنند و تاج‌پوش جنگل‌های بارانی را نازک می‌کنند را می‌خورند. این امر باعث ایجاد فضای بیشتر می‌شود و شرایط نور خورشید برای درختانی که کندتر رشد می‌کنند محیا می‌شود تا کربن بیشتری از محیط جذب کنند.

اهمیت فیل های جنگلی در کاهش آب و هوا باید توسط سیاست گذاران جدی گرفته شود تا حمایت لازم برای حفاظت از این فیل ها صورت بگیرد. نقش فیل های جنگلی در محیط زیست جهانی به قدری مهم است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

این تیم با استفاده از داده‌های مطالعات قبلی و اطلاعات جدید جمع‌آوری‌شده در این زمینه، نزدیک به ۲۰۰۰۰۰ مورد از الگوهای تغذیه فیل‌های جنگلی در آفریقا را تجزیه و تحلیل کرده‌اند که بیش از ۸۰۰ گونه گیاهی را پوشش می‌داده است

5807176

به نظر می رسد ترجیحی که فیل ها برای درختان با چگالی کربن پایین تر دارند، به دلیل ارزش غذایی است که از آنها دریافت می کنند تا در دسترس بودن. آنها برای حیوانات خوش طعم تر هستند و هضم آنها آسان تر است.
این فیل‌ها میوه هایی از درختان را با تراکم کربن بالاتر ترجیح می‌دهند که میوه‌هایی بزرگ‌تر و شیرین‌تر دارند. این بدان معنی است که فیل ها همچنین به توزیع دانه های این درختان کربنی سنگین در اطراف جنگل کمک می کنند. برخی از گونه های درختی حتی نمی‌توانند بدون کمک این حیوانات زنده بمانند.

تخمین زده می شود که اکنون کمتر از ۵۰۰۰۰۰ فیل آفریقایی در حیات وحش وجود دارد که از ۳ تا ۵ میلیون نسبت به قرن گذشته کمتر است. شکار عاج باعث این کاهش شدید می شود و ۸۰ درصد گله ها در برخی مناطق تلف می شوند. از دست دادن زیستگاه و درگیری انسان و فیل تعداد جمعیت را بیش از پیش کاهش می دهد. این مطالعه جدید بر اهمیت حفاظت از این فیل های آفریقایی تاکید می‌کند. آنها یکی از ۹ گونه گیاهخواران هستند، گیاهخواران زمینی با توده بدنی بیش از ۱۰۰۰ کیلوگرم یا ۲۲۰۰ پوند.

محققان می‌گویند که در حال حاضر تعداد جانوران گیاهخوار بسیار کمتر از گذشته است. در حال حاضر مطالعاتی با نگاهی به مناطق دیگر و گونه‌های دیگر برنامه‌ریزی شده‌اند تا ببینند چگونه دیگر گیاه‌خواران بزرگ مانند فیل آسیایی و نخستی‌سانان می‌توانند بر سلامت جنگل‌های بارانی تأثیر بگذارند. تشبیهی که دانشمندان نسبت به فیل ها داده اند این است که آن ها باغبانان جنگل هستند. آنها جنگل را با درختان با تراکم کربن بالا می کارند و از شر علف های هرز که درختان کم تراکم کربن هستند خلاص می شوند.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها