کد خبر: ۱۶۴۲۱
۱۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰
استاد بزرگ شطرنج زنان ایران به مهاجرت شطرنج‌بازان ایرانی واکنش نشان داد.
به گزارش جدید پرس:

مبینا علی‌نسب درباره شرایط تیم ملی شطرنج اظهار کرد: ما مربی شخصی داریم، همه کارها به عهده خودمان است و با هزینه شخصی در مسابقات شرکت می‌کنیم. متاسفانه اردویی هم نداریم و همه چیز به عهده شخص ورزشکار است.

او گفت: آخرین مسابقه من لیگ قهرمانان اروپا به میزبانی اتریش و در مهرماه بود. برای تیم ترکیه بازی کردم. خوشبختانه نتیجه خوبی کسب کردیم‌. بعد از آن کمی درگیر درس شدم و احتمالا از فروردین قرار است دوباره مسابقاتم را شروع کنم. اولین مسابقه‌ام احتمالا اپن اسپانیا خواهد بود. 

وی در پاسخ به این سوال که این مشکلات و مهاجرت برخی شطرنج‌بازان شرایط شطرنج را بغرنج‌تر نمی‌کند؟ گفت: رفتن طباطبایی که فکر نمی‌کنم صحت داشته باشد. تاجایی که من می‌دانم او همچین قصدی ندارد، اما شرایط هم اصلا خوب نیست. در این شرایط مسابقه رفتن و گرفتن مربی خارجی خوب سخت است. همه شطرنج‌بازان با هزینه شخصی خود در مسابقات شرکت می‌کنند و مربی شخصی دارند. 

علی‌نسب گفت: با این شرایط تا یک جایی می‌توان ادامه داد. شطرنج‌بازان انگیزه‌ای برای ادامه دادن ندارند و برای همین هست که یکی یکی می‌روند. امیدوارم شرایط خوب شود و فکری به حال شطرنج ایران کنند. ما در بازی‌های آسیایی هم هستیم و امیدوارم بتوانیم نتیجه خوبی بگیریم.

او درباره هزینه‌های شخصی که شطرنج‌بازان انجام می‌دهند گفت: هزینه مربی از ساعتی ۳۰ تا ۵۰ یورو شروع می‌شود به بالا. هزینه شرکت در مسابقات هم پول کمی نیست. برای هر مسابقه تقریبا ۵۰ تا ۶۰ میلیون هزینه می‌شود. در این شرایط برای ما سخت است که همیشه مسابقه برویم و فعال باشیم.

این استاد بزرگ شطرنج افزود: امیدوارم کمی بیش‌تر به شطرنج نگاه و توجه کنند. ما بازیکنان خوب و جوانی در این رشته داریم که می‌توانند پیشرفت کنند اما چون حمایت نمی‌شوند از شطرنج فرار می‌کنند و دیگر انگیزه‌ای برای ادامه دادن ندارند. امیدوارم بیش‌تر توجه کنند، مربی بگیرند، اردو بگذارند تا با آمادگی خوبی هم در بازی‌های آسیایی و هم داخل سالن آسیا شرکت کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که مربی خارجی باید در چه سطحی باشد؟ گفت: باید سطح مربی خارجی تیم ملی خیلی بالا باشد. سطح شطرنج مردان ما خیلی بالا است. سوپر استاد بزرگ داریم، دو یا سه بازیکن با ریتینگ ۲۶۰۰ داریم که این‌ها نیاز به مربی بزرگی دارند تا بتوانند پیشرفت کنند. امیدوارم به قولی که به ما داده‌اند عمل کنند و یک مربی خوب برای ما بیاورند. 

او در پایان گفت: در حال حاضر من و خانم پریدر استاد بزرگ زنان ایران هستیم‌. البته خانم پریدر فعال نیستند.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها