کد خبر: ۱۶۲۶۵
۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۰
در این گزارش پس از بررسی ماهیت حساب وکالتی، نحوه افتتاح این حساب در بانک‌ها توضیح داده شده و سوالات احتمالی پیرامون این موضوع پاسخ داده می‌شوند.
به گزارش جدید پرس:

با آغاز فروش خودرو از طریق بورس کالا، نام حساب وکالتی بیش از هر زمان دیگری پرتکرار شده است. چراکه طبق دستورالعملی که دو شرکت سایپا و ایران خودرو برای فروش محصولات‌شان در بورس کالا مشخص کرده‌اند، متقاضیان خرید خودرو از این دو تولیدکننده، موظفند که نزد یکی از بانک‌ها حساب وکالتی باز کنند.

در این گزارش پس از بررسی ماهیت حساب وکالتی، نحوه افتتاح این حساب در بانک‌ها توضیح داده شده و سوالات احتمالی پیرامون این موضوع پاسخ داده می‌شوند.

حساب وکالتی چیست؟

حساب وکالتی یکی از انواع حساب‌های بانک است و واژه وکالت در آن، به این معنی است که برای انجام کارهایی مانند برداشت وجه، به یک شخص یا نهاد وکالت داده می‌شود. حساب وکالتی که برای خرید از بورس کالا استفاده می‌شود، هیچ تفاوتی با دیگر حساب‌های وکالتی ندارد.

عملکرد این حساب به نحوی است که متقاضی خرید خودرو، مبلغ مورد نیاز برای ورود به بازار را در این حساب گذاشته و به کارگزاری وکالت می‌دهد که تا پایان انجام عملیات این مبلغ را مسدود کند.

حال اگر متقاضی موفق شود که تا پایان روز معامله‌ای، خودروی مدنظر خود را خریداری کند، کارگزاری مبلغ را از حساب وکالتی برداشت کرده و به حساب اتاق پایاپای بورس کالای ایران واریز می‌کند. اگر خودرو خریداری نشود نیز پول از حالت مسدودی خارج می‌شود.

مراحل افتتاح حساب وکالتی

متقاضیان خرید خودرو از بورس کالا می‌توانند با طی کردن مراحلی که در ادامه ذکر می‌شوند، اقدام به افتتاح حساب وکالتی کنند.

  • در ابتدا به سامانه جامع مدیریت سفارش‌های کارگزاری به آدرس EBGO.ir مراجعه کنید و در بخش کارگزاری‌های فعال، کارگزاری مدنظر خود را انتخاب کنید.
  • در صفحه بعد، گزینه اخذ کد آنلاین بورس کالا را انتخاب کنید. لازم به ذکر است که قبل از اقدام به اخذ کدبورسی، باید در سامانه سجام ثبت نام کرده وکد سجام خود را اخذ کنید. اگر کد سجام ندارید باید با مراجعه به سامانه سجام، این کد را دریافت کنید.
  • در مرحله بعد پس از وارد کردن مشخصات فردی، اطلاعات نشانی و اطلاعات مالی خود مدارک موردنیاز را در سامانه بارگذاری کنید تا نام شما برای دریافت کدبورسی ثبت شود.
  • سپس می‌توانید در بخش اطلاعات بانکی، معرفی‌نامه خود را دریافت کنید و با در دست داشتن آن، به بانک مربوطه مراجعه کرده و برای خرید خودرو از بورس کالا، حساب وکالتی باز کنید.
  • ضروری است که بعد از دریافت معرفی‌نامه، بار دیگر به سامانه EBGO مراجعه کنید و از بخش اعلام شماره حساب وکالتی، مشخصات حساب خود را در اختیار کارگزاری خود قرار دهید.

در کدام بانک حساب وکالتی باز کنیم؟

در حال حاضر 11 بانک به منظور افتتاح حساب وکالتی از سوی ایران خودرو و سایپا معرفی شده‌اند. بانک‌های ملت، کشاورزی، تجارت، توسعه صادرات، سامان، رفاه کارگران، صنعت و معدن، پاسارگارد، اقتصاد نوین، شهر و ملی، بانک‌هایی هستند که می‌توانید با مراجعه به آنها حساب وکالتی باز کنند.

لازم به ذکر است که اولین گام برای افتتاح حساب وکالتی، باز کردن حساب قرض‌الحسنه یا کوتاه‌مدت، در یکی از بانک‌های معرفی شده است. اما اگر پیش از این، در این بانک‌ها حساب داشتید، می‌توانید از همان حساب استفاده کنید.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها