کد خبر: ۱۰۴۴۹
۲۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۷
بدون شک عضویت ایران در سازمان همکاری‌ های شانگهای یک فرصت بزرگ اقتصادی برای کشور محسوب می‌شود. با این حال هنوز همه راه ‌ها به تکلیف پرونده برجام ختم می‎شود، حتی این موضوع در بیانیه پایانی عضویت ایران در سازمان شانگهای نیز مورد توجه قرار گرفته است.
به گزارش جدید پرس:

پرونده قطور احیای برجام بعد از پاسخ ایران به جوابیه آمریکا، بلاتکلیف مانده است. به نظر می‌رسد تهران و واشنگتن بلاتکلیفی در پرونده احیای برجام را در شرایط امروز بیشتر می‎پسندند. با این حال همه طرف‌ها سعی دارند نشان دهند که روند مذاکرات به هر شکلی ادامه دارد. اما در این بین مخالفین برجام با قدرت برای بر هم زدن میز مذاکرات تلاش می‎کنند.

 

در روند مذاکرات غربی‌ها سعی دارند توپ را به میدان ایران بیندازند. در صورتی که ایران خواسته‌های مشخصی از احیای توافق برجام دارد و این مسائل را بارها اعلام کرده است. از سوی دیگر ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به تازگی بیان کرده که معتقدیم تا زمانی که بازگشت متقابل به برجام در راستای منافع ملی واشنگتن باشد، احیای آن را پیگیری می‌کنیم.

این در حالی است که جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته بود که اکنون در یک نوع بن بست در مذاکرات قرار داریم. همچنین سه کشور اروپایی عضو برجام و آمریکا در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بیانیه‌ مشترکی را علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران صادر کردند. البته این نشست بدون هیچ قطعنامه ای علیه ایران به پایان رسید.

 

در حقیقت همه طرف‌های برجامی خواستار احیای برجام هستند و راهی جز احیای این پرونده قطور برای حل اختلافات نمی‌دانند. با این حال هر کدام سعی دارد امتیازات بیشتری در این راستا کسب کنند. ایران خواستار تضمین‌های اقتصادی و بسته شدن کامل پرونده پادمانی است و این درخواست به نظر نمی‌رسد کاخ سفیدنشینان را خوشحال کرده باشد. با این حال از هر سمت به پرونده ایران نگاه کنید در نهایت احیای برجام تنها راه برای تمام طرف‌های برجامی محسوب می‌شود.

 
 

عضویت در شانگهای و برجام

مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه گفته است که هدف ایران از عضویت در سازمان شانگهای انتفاع اقتصادی است. عضویت ایران در شانگهای بدون شک در شرایط اقتصادی امروز ایران از اهمیت بسیار زیادی برخوردار باشد. 

با این حال موضوع اصلی این است که آیا با وجود تحریم‌ها امکان تبادلات مالی با کشورهای عضو این سازمان با ایران وجود دارد؟ قابل توجه است که سازمان همکاری شانگهای در بیانیه پایانی خود در ازبکستان، خواستار اجرای کامل توافق هسته‌ای ایران توسط تمام طرف‌ها شد.

این نشست که در شهر سمرقند ازبکستان برگزار شد، در بیانیه پایانی خود تأکید کرده است: کشورهای عضو بر اجرای ادامه‌دار برجام در چارچوب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل تأکید دارند و از طرف‌ها می‌خواهند به تعهداتشان در راستای اجرای جامع، کامل و موثر برجام متعهد باشند.

از سوی دیگر به جز روسیه که به دلیل جنگ اوکراین شرایط نسبتا مشابهی در بحث تحریم‌ها با ایران دارد؛ دیگر کشورهای عضو سازمان شانگهای به دلیل تحریم‌های ایران نمی‌توانند روابط قتصادی گسترده ای با ایران داشته باشند و در صورت احیای برجام و لغو تحریم‌های اقتصادی امکان مبادلات با ایران بالا خواهد رفت.

برهمین اساس با این شرایط حتی انتفاع اقتصادی از سازمان شانگهای نیز نیاز به لغو تحریم‌ها و احیای برجام دارد. عضویت ایران در این سازمان با لغو تحریم‌ها می تواند در رشد اقتصادی ایران نقش مهمی ایفا کند و بدون شک اتفاق مثبتی برای کشور محسوب می‎شود.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها