کد خبر: ۱۰۱۷۵
۲۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۵
در برخی از پرونده‌های فقدانی، وقتی فرد بدون اطلاع خانواده از خانه خارج شده و بعد از چند روز به خانه بازمی‌گردد، متاسفانه خانواده برگشت فرد به خانه را به پلیس اعلام نمی‌کند و این پرونده همچنان باز می‌ماند تا ما خودمان در بررسی‌هایمان متوجه شویم که این فرد به خانه بازگشته است.
به گزارش جدید پرس:

رییس پلیس آگاهی فراجا درباره پرونده دختر جوان اصفهانی که در شیراز مفقود شده، توضیحاتی را ارائه کرد.

سردار محمد قنبری، رییس پلیس آگاهی فراجا درباره بانک اطلاعاتی مجرمان خشن گفت: از همه مجرمان به ویژه مجرمان سطح‌دار بانک اطلاعاتی وجود دارد و بر آن‌ها اشراف داریم. در حال حاضر کنترل مجرمان به صورت سیستمی شده است و براساس سامانه با استفاده از فناوری‌های روزی که در اختیار داریم مجرمان به طور جدی تحت کنترل هستند.

 

وی با بیان اینکه برخی از این مجرمان خشن برای چندمین بار است که دستگیر می‌شوند، ادامه داد: گاهی اوقات اتفاقاتی که می‌افتد به صورت گسترده در فضای مجازی باز نشر پیدا می‌کند و مردم بیشتر متوجه می‌شوند، اما اقداماتی که ما در دستگیری این افراد انجام می‌دهیم متناسب با بازتاب وقوع جرم به آن پرداخته نشده است.

رییس پلیس آگاهی فراجا در پاسخ به این سوال که آیا قانون در حال حاضر بازدارندگی لازم از جرم را دارد و یا لازم است که نمایندگان مجلس در خصوص بازدارندگی قانون و اصلاح آن اقدام کنند، گفت: ما در پلیس آگاهی و انتظامی وظایف خودمان را که کاملا هم این وظایف مشخص است، انجام می‌دهیم. قانون هم توسط قانون‌گذار مصوب شده است اما ما باید به هر طریقی هزینه جرم را برای مجرم بالاتر ببریم و برخورد به موقع باید صورت بگیرد و در کارها تسریع شود.

سردار قنبری تاکید کرد: در مجموع در حال حاضر پلیس و دستگاه قضایی با تمام توان پای کار آمده‌اند و این اقدامات تاثیرات خوبی نیز داشته است و آرامش بیشتری ایجاد شده و به مرور شاهد کاهش وقوع جرم در جامعه خواهیم بود.

 

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا ایجاد سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه‌نشینی می‌تواند در وقوع جرم موثر باشد، تصریح کرد: طبیعتا هر موضوعی می‌تواند در وقوع جرم موثر باشد، جرم دارای علل مختلف است. یک ضلع وقوع جرم، مجرم است و یک ضلع دیگر آن مالباخته است و ضلع دیگر آن جامعه و شهریت است. همه این موارد باید در کنار هم به صورت یک فرآیند کلی مورد توجه قرار بگیرد.

رییس پلیس آگاهی فراجا با اشاره به حاشیه‌نشینی و ایجاد سکونتگاه‌های غیررسمی در اطراف شهرها ادامه داد: قطعا حاشیه‌نشینی هم می‌تواند در افزایش جرم تاثیرگذار باشد.

سردار قنبری در بخش دیگری از صحبت‌های درباره آخرین وضعیت پرونده فقدانی خانم جوان ۲۲ ساله اصفهانی که در سفر خانوادگی به شیراز مفقود شده است، گفت: این پرونده توسط همکاران ما در شیراز در حال پیگیری است. بحث در این پرونده موضوع فقدان است و غیر از این موضوع چیز جدیدی به دست نیاورده‌ایم.

وی ادامه داد: تیم ویژه ما در پلیس آگاهی فارس در حال رسیدگی به این پرونده است و انشالله زودتر به نتیجه می‌رسیم و درخصوص آن هم اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

رییس پلیس آگاهی فراجا در پاسخ به سوال درباره آمار پرونده‌های فقدانی گفت: این نوع پرونده‌ها آمار نگران کننده‌ای ندارند اما طبیعتا در سراسر کشور از این نوع پرونده‌ها نیز در پلیس آگاهی تشکیل می‌شود و یک روند طبیعی دارد.

سردار قنبری خاطرنشان کرد: البته در برخی از پرونده‌های فقدانی وقتی فرد بدون اطلاع خانواده از خانه خارج شده و بعد از چند روز به خانه باز می‌گردد متاسفانه خانواده برگشت فرد به خانه را به پلیس اعلام نمی‌کند و این پرونده همچنان باز می‌ماند تا ما خودمان در بررسی‌هایمان متوجه شویم که این فرد به خانه بازگشته است.

وی در پاسخ به این سوال که بیشترین آمار مفقودان در کشور مربوط به چه سنینی است، تصریح کرد: سنین مختلف از کودک تا سالمند ممکن است در پرونده‌های ما موجود باشند، اما هر کدام از این موارد علت‌های خاص خود را دارد. برخی از این پرونده‌ها اصلا بحث فقدان نیست و فرد بدون اطلاع از خانه خارج شده و بعد از چند روز دوباره به خانه باز می‌گردد.

رییس پلیس آگاهی فراجا گفت: یک درصد از پرونده‌های فقدان جنبه جنایی داشته و مابقی پرونده‌ها روال عادی داشته و در بیش از ۹۰ درصد از پرونده‌های فقدانی، فرد مفقود شده به خانواده تحویل داده می‌شود.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها