کد خبر: ۲۵۹۵۳
۰۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۰
رقیب دونالد ترامپ در مرحله درون‌حزبی انتخابات ریاست‌جمهوری اوکراین درباره جنگ اوکراین اظهارنظر کرد.
به گزارش جدید پرس:

 ران دیسانتیس، فرماندار فلوریدا که رقیب اصلی «دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا» در مرحله درون‌حزبی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به شمار می رود درباره برنامه‌هایش در خصوص جنگ اوکراین در صورت ورود به کاخ سفید اظهارنظر کرد.  

دیسانتیس روز گذشته به صورت رسمی اعلام کرد قصد دارد برای انتخابات ریاست‌جمهوری نامزد شد. او در نخستین مصاحبه‌اش بعد از ورود رسمی به کارزار انتخاباتی گفت که در صورت تصاحب این سمت دوست ندارد نیروهای آمریکایی درگیر جنگ روسیه و اوکراین شوند. 

فرماندار فلوریدا که در مصاحبه‌ای با شبکه خبری فاکس‌نیوز حضور داشت به سوالاتی درباره اینکه اقداماتش در رابطه با جنگ روسیه و اوکراین در اولین روز ریاست جمهوری اش چگونه خواهد بود، پاسخ می‌داد. 

او مصاحبه‌اش در این برنامه را با انتقاد از وضعیت فعلی ارتش آمریکا شروع کرد و گفت که ارتش سیاسی شده است. دیسانتیس گفت که مقام‌های ارتش درباره «ایدئولوژی‌های جنیستی» یا گرمایش جهانی صحبت می‌کنند. 

این سیاستمدار حزب جمهوری‌خواه اضافه کرد: «ما باید تمرکز ارتش خود را به تعهد، ارزش‌های بنیادین و مأموریت اصلی آنها برگردانیم.» وی در بخش دوم پاسخ خود گفت که مایل است شاهد «حل و فصل» جنگ اوکراین باشد. وی در عین حال تاکید کرد که ارتش آمریکا نباید درگیر جنگ شود.

دیسانتیس تصریح کرد: «من می خواهم شاهد حل و فصل این جنگ باشم. نمی‌خواهم شاهد یک جنگ گسترده‌تر باشم. فکر می‌کنم کاملاً نمی‌توان فهمید که جنگ در ژانویه ۲۰۲۵ چگونه خواهد بود. اما من نمی خواهم ببینم که ایالات متحده با نیروهای ما درگیر جنگ در روسیه یا اوکراین شود.»

دیسانتیس یک روز قبل اسناد مربوط به ثبت نام خود برای نامزد شدن به عنوان یکی از گزینه‌های حزب جمهوری‌خواه به کمیسیون انتخابات فدرال آمریکا ارائه کرد. دونالد ترامپ اصلی‌ترین رقیب انتخاباتی او است. 

سیاستمداران حزب جمهوری‌خواه در ایالات متحده مواضع مختلفی در مورد درگیری در اوکراین اتخاذ کرده‌اند. با آنکه دیدگاه یکپارچه‌ای میان اعضای این حزب درباره سیاست آمریکا در قبال کی‌یف وجود ندارد اما آنها در خصوص بعضی موضوعات اتفاق نظر دارند.  

بسیاری از جمهوری‌خواهان از لحاظ تاریخی موضعی تند علیه الحاق کریمه به فدراسیون روسیه اتخاذ کرده‌اند و مسکو را به مداخله در شرق اوکراین متهم می‌کنند.

اعضای این حزب اغلب از ارائه کمک‌های نظامی به اوکراین برای کمک به ارتش این کشور در برابر روسیه حمایت کرده‌اند. آنها همچنین از دولت «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور آمریکا بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۶ به خاطر کم‌کاری در حمایت از اوکراین و «نرمش بیش از حد در قبال روسیه» انتقاد می‌کنند. 

در مقابل، برخی از سیاستمداران این حزب نسبت به دخالت ایالات متحده در درگیری فعلی اوکراین تردیدهای بیشتری ابراز کرده‌اند. استدلال این دسته این است که ایالات متحده نباید خود را درگیر درگیری‌های خارجی کند و به جای آن باید بر مسائل داخلی تمرکز کند. آنها همچنین در مورد فساد در اوکراین ابراز نگرانی کرده و قبل از ارائه کمک‌های اضافی خواستار اصلاحات شده‌اند.

بسیاری از جمهوری خواهان در مورد چگونگی پایان دادن به درگیری اوکراین معتقدند که تنها راه دستیابی به یک راه حل پایدار از طریق مذاکرات بین اوکراین، روسیه و سایر طرف‌های مرتبط است. برخی از آنها از دولت خواسته‌اند تا نقش فعال تری در تسهیل مذاکرات صلح ایفا کند، در حالی که برخی دیگر استدلال کرده‌اند که ایالات متحده نباید در میانجیگری در مناقشه دخالت کند.

در مورد کمک نظامی ایالات متحده به اوکراین، نظرات جمهوری‌خواهان متفاوت است. برخی از جمهوری‌خواهان از ادامه کمک‌های نظامی به شکل کنونی آن حمایت کرده‌اند و استدلال می‌کنند که این کمک‌ها به اوکراین کمک می‌کند از خود در برابر «تجاوز روسیه» دفاع کند. با این حال، برخی از جمهوری خواهان در مورد استفاده موثر از این کمک‌ها ابراز نگرانی کرده‌اند و خواستار بررسی دقیق‌تر در مورد نحوه خرج شدن این پول‌ها شده‌اند. 

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها