کد خبر: ۲۵۸۳۸
۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۰
دی ماه سال ۱۳۹۸ یکی از دراماتیک ترین خداحافظی های صنعت خودروی ایران رقم خورد، اما این خداحافظی با خودرویی که محمود احمدی نژاد به طعنه از قیمت کیلویی آن صحبت می کرد به معنی پایان سود سازی میلیونی آن برای خریدارانش نبود.
به گزارش جدید پرس:

خداحافظی پراید با خطوط تولیدی سایپا (به جز مدل وانت) که از سال ۱۳۷۲ با خانواده های ایرانی عجین شده بود. محصولی که در زمان توقف تولید حدود ۸۰ میلیون تومان قیمت داشت اما به دلیل عطش فراتر از تصور بازار سیر صعودی قیمتی را در پیش گرفت و اکنون تا حدود ۳۰۰ میلیون تومان در بالاترین مدل توسط فروشندگان قیمت گذاری شده است.

گذشته از اینکه پراید بعدتر در شکل و شمایل های مختلفی دوباره به بازار آمد و هم اکنون باچند تغییر جزئی در بدنه و چراغها توانسته برچسب قیمتی نیم میلیاردی را هم از آن خود کند. البته این فقط مختص پراید نبود و هرخودرویی که زمزمه خداحافظی آن با خطوط تولید به گوش میرسید به یکباره رشد قیمتی شدیدی را در بازار تجربه میکرد.

برای مثال خودروهای پر مصرفی نظیر تیبا، سمند و پژو پارس که در سبد خرید خانوار با درآمد متوسط قرار داشتند، پس از توقف تولید همین رشدنجومی را تجربه کردند و صاحبان این خودروها حتی در مدلهای بسیار پایین کارکرده نیز از فروش آن سودهای قابل توجهی را به دست آوردند.

 

این فرمول البته نه فقط برای خودروهای کنار گذاشته شده از خطوط تولید که برای خودروهای در شرف توقف تولید نیز صدق میکند. برای مثال خودروهای پژو ۲۰۶ و ساینا که موعد توقف تولیدشان یک سال آینده نیز اعلام شده هم از این قاعده  مستثنی نبوده و هم اکنون در بازار پا به پای سایر خودروها رشد قیمت محسوسی داشته اند.

به گفته یکی از نمایشگاه داران خودرو در غرب تهران اکنون انتظار بازار برای لیست قیمت های خودروهای مونتاژی و چند عامل دیگر موجب رکود در بازار شده و تعداد فروشندگان بسیار بیشتر از خریداران است و به نوعی افت قیمت شدید در بسیاری از مدل های کارکرده تمامی خودروها به چش می خورد. به روایت این فعال بازار خودرو در شرایط عادی اما خودروی ۲۰۷ را می توان یکی از اصلی ترین خودروها برای کسب سود در بازار انتخاب کرد که مورد علاقه سرمایه گذاران و واسطه گران است.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها