کد خبر: ۲۵۷۷۴
۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۰
علیرضا زاکانی گفت: هدف‌گذاری مجموعه مدیریت شهری تهران این است تا سال ۱۴۱۰، هفتاد درصد رفت‌وآمدهای درون‌شهری به وسیله ناوگان حمل‌ونقل عمومی صورت پذیرد.
به گزارش جدید پرس:

 چهاردهمین کنفرانس تونل ایران امروز -سه شنبه 2 خرداد ۱۴۰۲-  با حضور علیرضا زاکانی شهردار تهران در هتل المپیک برگزار شد.

در این کنفرانس شهردار پایتخت در رابطه با وضعیت فعلی حمل‌ونقل ریلی تهران گفت: اکنون خطوط متروی تهران ۱۵۱ ایستگاه و ۲۶۷ کیلومتر طول دارد. مهم‌ترین چالش پیش روی شهرداری تهران برای توسعه خطوط مترو کمبود منابع مالی است. مطابق برآوردهای انجام‌شده احداث ۴ خط جدید مترو به ۴۳۰ هزار میلیارد تومان و تکمیل ۷ خط باقی مانده به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. معتقدم با مولدسازی و ایجاد مشارکت با دستگاه‌های دیگر، این اعتبار را می‌توان تأمین کرد.

زاکانی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: در کنار حفر تونل‌ برای توسعه مترو، با هدف جمع‌آوری آب‌های سطحی ۵۳۰ کیلومتر تونل اصلی و ۱۲۰ کیلومتر تونل فرعی در تهران حفر شده‌ است که عمق آن قابل مقایسه با مترو نیست. هم‌چنین بناست تا سال ۱۴۱۰ نیز با بهره‌مندی از شیوه‌های نوین ۱۷۰ کیلومتر دیگر به میزان تونل‌ها افزوده شود.


* بزرگ‌ترین تونل شهری غرب آسیا در پایتخت احداث می‌شود

وی ادامه داد: ۶ تونل شهری به طول ۲۲.۵ کیلومتر در تهران داریم و مطابق برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، در آینده نیز 2 تونل دیگر در تهران به بهره‌برداری می‌رسد. نخست تونل شهید متوسلیان به طول ۹.۸ کیلومتر به عنوان بزرگ‌ترین تونل شهری غرب آسیا که انتهای اتوبان شهید صیاد شیرازی را به بزرگراه آزادگان وصل می‌کند و در نوع خود بی‌نظیر است. دوم تونل آزادراه شهید شوشتری؛ این آزادراه به طول ۱۶.۵ کیلومتر در شرق تهران در حال احداث است که با راه‌اندازی آن ۵.۵ درصد از حجم بار ترافیکی شرق تهران کاهش خواهد یافت. فاز نخست پروژه شهید شوشتری به طول ۹.۵ کیلومتر پایان امسال افتتاح خواهد شد و فاز دوم آن ـ که شامل تونل متصل‌کننده بزرگراه شهید یاسینی به بزرگراه شهید نجفی‌رستگار است ـ سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

زاکانی در پایان گفت: هدف‌گذاری مجموعه مدیریت شهری تهران این است که تا سال ۱۴۱۰، ۷۰ درصد رفت‌وآمدهای درون شهری به وسیله ناوگان حمل‌ونقل عمومی صورت پذیرد. برای گسترش این ناوگان از اقتضائات شهری تهران و تجربیات گذشته بهره می‌بریم؛ به عنوان مثال پیش از این تونل‌های مترو با تی.بی.ام با قطر دهانه ۹ متر به بهره برداری می‌رسید اما در آینده بناست قطر دهانه تی.بی.ام تونل خطوط  8، 9 و ۱۱ متناسب با اقتضائات شهری به ۱۵.۷ متر برسد.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها