کد خبر: ۲۵۵۹۹
۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
یکی از روزنامه‌نگاران شهری خرج‌کرد شهرداری را زیر ذره‌بین برده است با این محوریت که پول تهرانی‌ها چگونه خرج می‌شود.
به گزارش جدید پرس:

هزینه‌های شهرداری تهران چگونه تقسیم‌بندی شده است؟

 سیدمحمد فخار روزنامه‌نگار نوشت: بودجه امسال شهر تهران در ماه‌های پایانی سال گذشته تصویب شده و با رویکرد افزایش سرانه‌های عمومی شهری و احداث پروژه‌های بزرگ در شهر پی‌ریزی شد. اعداد و ارقام این بودجه رشد 51درصدی داشته که با توجه به برنامه چهارم تحول و پیشرفت شهر تهران و تغییر در سطح شاخص عمومی قیمت‌ها و نوسانات اقتصادی بوده است.

ویژگی بارز این بودجه، تهیه و تنظیم 3سطحی آن است. این بودجه نسبت به بودجه مصوب سال۱۴۰۱ افزایش داشته که روند معمول و مرسوم شهرداری است که اعتبارات هزینه‌ای، پروژه‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای اعم از پروژه‌های مستمر و غیرمستمر در سطح مناطق و معاونت‌ها و پروژه‌های توسعه محله‌ای و نیز اعتبارات تملک دارایی‌های مالی را شامل می‌شود.

همچنین بودجه سال۱۴۰۲ شهرداری تهران در راستای برنامه چهارم تحول شهر تهران تهیه شده است؛ بودجه‌ای بر مبنای مسائل کلیدی شهر و موضوعات پنج‌گانه برنامه مصوب یعنی حمل‌ونقل و ترافیک، محیط‌زیست و آلودگی هوا، ایمنی شهری و بافت فرسوده، مسائل فرهنگی و اجتماعی و هوشمندسازی و بهبود مدیریت. همچنین در فرایند تدوین و پیشنهاد پروژه‌های توسعه محله‌ای برای اولین‌بار از نظرات و پیشنهادهای شهروندان تهرانی در قالب طرح «من شهردارم» استفاده شده است.

 
 

یکی دیگر از ویژگی‌های بودجه، بازنگری در ساختار بودجه شهرداری و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه و وابسته به آن بود که ردیف‌های اعتباری آنها ساماندهی و تجمیع شد. این مسئله موجب ایجاد شفافیت می‌شود و در کل با تغییرات در ساختار بودجه علاوه بر تقسیم اعتبار براساس شاخص‌ها و تدقیق واحدهای سنجش، امکان مقایسه بودجه پروژه‌های سرمایه‌ای مستمر و غیرمستمر مناطق ۲۲گانه و معاونت‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌ها فراهم شده است.

از سوی دیگر شفاف‌سازی‌ و انضباط مالی 2رویکرد اصلی شهرداری تهران در تدوین بودجه۱۴۰۲ بود. در این مسیر ۱۷اقدام تحولی در حوزه بازنگری ردیف‌های بودجه مناطق و ستاد، ادغام برخی از ردیف‌ها و تدقیق ردیف‌های بودجــه و تغییر سیاست هزینه سازمان‌ها و شرکت‌ها صورت گرفت تا به سمت تدوین بودجه عدالت‌محور براساس پتانسیل‌های مناطق و رفع کمبودهای مناطق کم‌برخوردار حرکت کرده و بتوان با رفع موانع موجود به توسعه شهر تهران کمک کرد.

شهرداری

 
 

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها