کد خبر: ۲۵۵۸۵
۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۰
قادری گفت: مجمع تشخیص هم بر روی سیاست‌های قانون انتخابات کار کرده و به مجلس فرستاده، تا در مجلس ضمن رفع ابهامات و ایرادات به تصویب برسد تا اگر مشکل و تناقضی وجود دارد برطرف شود.
به گزارش جدید پرس:

 این روزها مجلس یازدهم عزم خود را جزم کرده تا بتواند اصلاح موادی از قانون انتخابات را به تصویب برساند، اگر چه وزارت کشور هنوز به وعده خود در خصوص ارائه لایحه اصلاح قانون انتخابات عمل نکرده ولی نمایندگان پیش‌دستی کرده و در قالب طرح بررسی آن را آغاز کرده اند. نطق ها تعطیل و جلسات دوشیفته شده است. ظاهرا بنا دارند این اصلاحات را به انتخابات دوازدهمین دوره مجلس برسانند. اگر چه یک سال از دستور مقام معظم رهبری در ارتباط با اصلاح و تصویب این قانون می گذرد ولی به زعم برخی نمایندگان آن اصلاحاتی که مدنظر مقام معظم رهبری بود با اصلاحاتی که اکنون در حال انجام است حاصل نمی‌شود، آن‌ها معتقدند این طرح دارای ابهامات زیادی است و فرمایشات رهبری را محقق نمی‌کند، به نظر مخالفین سخت‌گیری برای ممانعت از رقابت و مشارکت مردم در انتخابات از نقاط ضعف این طرح است و نمی‌تواند تحولی در برگزاری انتخابات ایجاد کند. امروز هم مخالفین این طرح، تقاضای مسکوت ماندن آن برای شش ماه ارائه کردند که مورد مخالفت قرار گرفت. در گفت‌وگو با جعفر قادری نماینده شیراز در مجلس و از موافقان طرح این موضوع را به بررسی گذاشته است:

 

این روزها مجلس در حال بررسی اصلاح قانون انتخابات است، شما در جریان جزییات آن هستید؟

برخی دوستان معتقدند که مجلس در بررسی این قانون عجله بخرج می دهد، الآن حدود ۷ سال ازسیاست‌های کلی انتخابات گذشته و این سیاست‌ها باید تبدیل به قانون شوند که تا الآن این اتفاق نیفتاده است. یکی دوبار هم که خدمت مقام معظم رهبری رفتیم، ایشان گله کردند، اغلب وقتی سیاست‌ها وضع می‌شود از مجلس انتطار می‌رود که آن‌را به قانون تبدیل کند، زیرا تا وقتی به قانون تبدیل نشده، ضمانت اجرایی پیدا نمی‌کند. مجمع تشخیص هم بر روی سیاست‌های قانون انتخابات کار کرده و به مجلس فرستاده، تا در مجلس ضمن رفع ابهامات و ایرادات به تصویب برسد تا اگر مشکل و تناقضی وجود دارد برطرف شود.

 

برخی همکاران شما می‌گویند در این طرح گزاره‌هایی وجود دارد که برخلاف منویات رهبری است، شما از آن مطلع هستید؟

نه اصلا، برعکس آنچه که گفته‌اند اتفاقا در این طرح مواردی دیده شده که مشارکت بیشتر مردم را در بر خواهد داشت. به‌عنوان مثال یک نمونه بحث نظام انتخاباتی تناسبی برای حوزه‌های چند نماینده است. دلیلش هم این است که به رقابت میان احزاب منجر می‌شود و در نتیجه در این حوزه ها شاهد مشارکت بیشتر مردم خواهیم بود. یعنی انتخابات را از حالت یک قطبی خارج می‌کند و طیف‌های مختلف مردم درآن شرکت می‌کنند زیرا اطمینان پیدا می‌کنند حتما در مجلس نماینده خواهند داشت. البته ممکن است در بررسی هایی که کمیسیون شوراها داشته برخی ابهامات، ایرادات و اشکالات وجود داشته باشد که نماینده ها می توانند پیشنهاد دهند و مطالبی که مد نظر دارند را ارائه دهند.

 

نماینده مجلس: مجلس سیاست‌های قانون انتخابات مجمع تشخیص را تبدیل به قانون می‌کند/ انتخابات از حالت یک قطبی خارج می‌شود

 

آیا تصویب اصلاح قانون انتخابات به امسال می رسد؟

بله، به انتخابات می‌رسد و مشکلی نداریم.

 

آیا این موضوع صحت دارد شورای نگهبان می‌تواند بعد از تایید صلاحیت نماینده در مجلس، در حین انجام وظیفه نمایندگی او را رد صلاحیت کند؟

نه چنین چیزی صحت ندارد، یک خلا قانونی وجود دارد و آن این است که در این فاصله ای که هنوز انتخابات تایید نشده، اگر مستندات جدیدی به شورای نگهبان رسید می‌تواند اقدام کند. یا خیر؟

 

خُب این موجب دلسردی مردم نخواهد شد؟

این در مورد تایید صلاحیت هم وجود دارد،اگر اینجا این ایراد وارد است آنجا هم وارد است.در قانون اساسی این پیش بینی شده است،تنها رای مردم ملاک عمل نیست. این ایرادی که شما می‌گویید، در مورد ردصلاحیت افراد توسط شورای نگهبان است که از قبل هم وجود داشته است. به عبارت دیگر در دوره‌های گذشته هم بوده است، دراین یازده دوره صلاحیت چند نفر توسط مجلس رد شده است. تعداد آن‌ها قابل توجه است و فقط محدود به این دوره نبوده است.

اگر بعد از انتخابات، به‌هر دلیلی نماینده‌ای رد صلاحیت شود موجب دلسردی و ناامیدی رای دهندگان نمی شود؟

نگاه کنید گفتم خلاهای قانونی؛ حالا این مجلس مصوب کرده، ممکن است شورای نگهبان آن را تایید نکند. بنابراین این یک خلا قانونی است که وجود دارد. برای مثال در قانون فعلی اشاره نشده که اگر فرد سربازی نرفته باشد، می تواند در انتخابات شرکت بکند یا نه؟ این هم یک خلا قانونی است و نمایندگان هرجا خلا قانونی را دیده‌اند برای آن طرح داده‌اند.

 

در مجموع شما موافق این قانون هستید؟

من معتقدم باید این خلا ها را پرکنیم ،ابهاماتی وجود دارد که می تواند محل اختلاف باشد .ممکن است برخی موارد را آقایان آورده باشند و هر جا که ایراد و اشکالی وجود داشته باشد نمایندگان برای رفع آن اقدام خواهند کرد.تا کنون خیلی از مواردی که کمیسیون آورده در صحن رد شده است .در نهایت باید کاری کنیم که این خلاها پرشود.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها