کد خبر: ۲۵۵۲۵
۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۰
رییس جمهور اوکراین،ولادیمیر زلنسکی روز شنبه برای صحبت با رهبران قدرتمندترین دموکراسی های جهان یعنی گروه G7 که شامل کشورهای ژاپن، ایالات متحده،بریتانیا،فرانسه،آلمان،کانادا و ایتالیا می باشد؛ به هیروشما رفته است.
به گزارش جدید پرس:

به نقل از آسوشیتدپرس، در حالی که دولت های زیادی آرام آرام به مسکو برای پانزدهمین ماه تجاوزش به خاک اوکراین فشار می آوردند؛ این حضور زلنسکی در بین قدرت های بزرگ، برای جلب توجه جهانی است.

در زمانی که اوکراین طبق آنچه به نظر می رسد خود را برای ضربه‌ایی بزرگ به منظور باز پس‌گیری مناطق اشغال شده‌ی اوکراین توسط روسیه آماده می کند؛ جذب بیشتر حمایت‌های بین المللی اولویت کلیدی است.زلنسکی، تنها چند ساعت بعد از اینکه آمریکا با آموزش روی جت‌های جنگنده‌ی نیرومند ساخت خودش موافقت کرد؛ در اجلاس G7 حاضر شد.جت‌های جنگنده‌ایی که در نهایت قرار است به اوکراین منتقل شوند.

کشور میزبان ژاپن گفت که حضور زلسنکی برآمده از عزم جزم او برای صحبت کردن با کشور های G7 و سایر کشور هایی است که او را در دفاع ملت‌اش در برابر روسیه کمک خواهند کرد.

زلنسکی وقتی با هواپیمایی که توسط فرانسه تهیه شده بود به ژآپن رسید توییت کرد:«ژاپن.G7. دیداری های مهم با شرکا و دوستان اوکراین.امنیت و همکاری قوی برای پیروزی ما. امروز، صلح نزدیک تر خواهد شد.»

یک مقام اتحادیه‌ی اروپا که نخواست نامش فاش بشود به خبرنگاران درباره‌ی این مذاکرات توضیح داد. او گفت که زلنسکی روز یکشنبه در دو جلسه جداگانه شرکت خواهد کرد. یک جلسه فقط با اعضای گروه G7 و تمرکز جلسه بر جنگ اوکراین خواهد بود. یک جلسه‌ی دیگر با اعضای G7 و دیگر کشور هایی که برای شرکت در این اجلاس دعوت شده اند با تمرکز بر صلح و ثبات تمرکز خواهد کرد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، گفت که رییس جمهور بایدن و زلنسکی در این اجلاس تعامل مستقیم خواهند داشت. روز جمعه،بایدن از آموزش خلبانان اوکراینی در جت های جنگنده‌یF-16 ساخت ایالات متحده حمایت کرد.

زلنسکی پس از دیدار با جورجیا ملونی(Giorgia Meloni)،نخست وزیر ایتالیا، در کانال رسمی تلگرامش نوشت:« بهبود توانایی های دفاع هوایی{اوکراین} از جمله آموزش خلبانان ضروری است.» زلنسکی همچنین با نارندرا مودی(Narendra Modi) نخست وزیر هند از زمان شروع جنگ تا الان برای اولین بار دیدار و با او در مورد طرح صلح اوکراین که خروج نیروهای روسیه از خاک اوکراین پیش از هر گونه‌ مذاکره ایی است؛ صحبت کرد.

الکساندر گروشکو(Alexander Grushko)، معاون وزیر دفاع روسیه، پس صحبت هایی از دولت‌‎مردان غربی که احتمال انتقال F-16 ها را به اوکراین بیشتر کرد؛ کشور های غربی را به «ادامه دادن در راه تنش های بیشتر» متهم کرد.

گروهG7 در بیانیه مشترک خود روز شنبه متعهد شد که فشار ها را تشدید کند.

«جنگ تجاوزکارانه و وحشیانه روسیه تهدیدی برای کل جهان است که هنجار ها، قواعد و اصول اساسی جامعه بین المللی را نقض می کند. این گروه گفت: ما حمایت تزلزل ناپدیر خود از اوکراین را تا زمانی که برای ایجاد یک صلح جامع،عادلانه و پایدار لازم است، مجددا تایید می کنیم.

رهبران گروه هفت لیستی از مسائلی که نیازمند توجه فوری جهانی است از جمله: هوش مصنوعی، فقر و ناثباتی اقتصادی، گسترش سلاح های هسته‌ایی و مهم تر از همه جنگ در اوکراین، تهی کردند.

هم اکنون نگرانی فزاینده‌ایی در مورد بیژینگ که برنامه‌ی ساخت سلاح های هسته‌ایی خود را پیوسته ادامه می دهد وجود دارد که ممکن است سعی کند تایوان را به زور فتح کند و جرقه‌ی یک درگیری بزرگ را بزند. چین مدت ها جزیره‌ی خود مختار تایوان را از آن خود می خواند و مرتبا کشتی ها و هواپیمای های جنگی را به نزدیک آن می فرستد.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها