کد خبر: ۲۵۳۴۹
۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۶
نشریه روسی در تحلیلی با هشدار به سیاست خارجی کمال قلیچداراوغلو ضد همسایگان اقلیمی قدرتمند خود گفت که در صورت شکست اردوغان، ترکیه در مسیر خطرناکی ضد همسایگان خود و همسو با غرب قدم بر می‌دارد.
به گزارش جدید پرس:

یک رسانه مطرح روسی در تحلیلی به سیاست خارجی انتخاباتی کمال قلیچدار اوغلو ضد همسایگان اقلیمی قدرتمند خود پرداخت و هشدار داد در صورت شکست اردوغان، ترکیه در مسیر خطرناکی ضد همسایگان خود و همسو با غرب قدم خواهد گذاشت.

نشریه روسی «یورو آسیا دیلی» ( Eurasia Daily) در تحلیلی با هشدار به ایران و روسیه نوشت در صورت پیروزی کمال قلیچدار اوغلو، شاهد تعمیق مناسبات آنکارا با غرب و شکاف روابط روزافزون این کشور با همسایگان قدرتمند اقلیمی خود خواهیم بود.

این رسانه شاخص روسی با مقایسه سیاست‌های غربگرایانه قلیچدار اوغلو ا احزاب حامی غرب در روسیه نوشت که دلایل فراوانی وجود دارد که بایستی روسیه و ایران در صورت پیروزی قلیچدار اوغلو در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه شاهد چرخش بنیادی در سیاست‌های آن کار به غرب باشد.

سیاست ضد روسی قلیچدار اوغلو

این رسانه روسی با استناد به اظهارات اخیر قلیچدار اوغلو در مصاحبه با «وال استریت ژورنال» آمریکا قبل از دور نخست انتخابات اشاره کرد و گفت که وی در صورت پیروزی، فوراً تحریم‌های غربی ضد روسیه را عملی خواهد کرد و دنباله رو سیاست‌های غرب ضد روسیه خواهد بود.

وال استریت ژورنال می‌گوید رقیب اردوغان مدعی است در صورت پیروزی، با اینکه با نظام سوریه روابط حسنه‌ای خواهد داشت، اما به ادعای این روزنامه آمریکایی در مسیر «تحت الحمایگی آمریکا و اتحادیه اروپا» قدم خواهد گذاشت.

قلیچدار اوقلو سال گذشته میلادی در اظهاراتی روسیه ستیزانه گفته بود که ما نیازی به سامانه اس ۴۰۰ روسی نداریم و نبایستی سیاست ستیزه جویانه با ناتو در پیش بگیریم.

همگرایی بیشتر با غرب به معنای ستیز بیشتر با ایران

یورو آسیا دیلی به مناسبات آتی ترکیه تحت ریاست قلیچدار اوغلو با ایران در صورت پیروزی پرده برداشت و در تحلیلی نوشت در صورت خروج نیروهای نظامی ترکیه از خاک سوریه طبق سیاست کمال قلیچدار اوغلو، به معنای فروکش کردن مناقشات میان تهران و آنکارا نخواهد بود

این خبرگزاری روسی ادامه داد که با بهبود مناسبات ترکیه با سکانداری قلیچدار اوغلو با ناتو به این معنا خواهد بود که وی بایستی به سیاست ستیزه جویانه غرب ضد ایران روی آورد و ممکن است تحریم‌های غرب را ضد ایران مو به مو عملی کند.

با نگاهی به انعطاف سیاست غربگرایانه قلیچدار اوغلو، ممکن است ترکیه در دوران حکومت وی به اردوگاه امنی برای تحرکات گروهک‌های جدایی طلبانه در ایران تبدیل شود و به میدان فعالیت و تحرک گروه‌ها و شخصیت‌های اوپوزیسیون غربگرا ضد ایران تبدیل شود.

بی‌توجهی به منافع منطقه‌ای باکو!

به نوشته این نشریه تحلیلی روسی، قلیچدار اوغلو در نگاه سیاستمداران باکو همواره یک معضل و دشواره به شمار می‌رود زیرا با وجود اینکه وی سیاست معتدلی با باکو داشته است اما حزب وی همواره منتقد «الهام علی‌اف» رئیس جمهور آذربایجان بوده است.

از سوی دیگر، این نشریه در تأیید بی‌توجهی وی به منافع اقتصادی باکو می‌نویسد که قلیچدار اوغلو در ششم ماه جاری میلادی در اظهاراتی با تاکید بر اولویت سیاست خارجی وی در تسریع اجرای شاهراه سترگ «کمربند ابریشم» که منافع فراوانی برای ترکیه خواهد داشت، اما انتقال این شاهراه اقتصادی را از مبدأ چین و از ایران و نه باکو خواستار شده است و مقامات باکو به شدت از این سیاست وی خشمگین هستند.

در پایان دور نخست انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه، اردوغان ۴۹.۳۵، قلیچدار اوغلو ۴۵ و اوغان ۵.۲۴ درصد آرا را به دست آوردند. براساس اعلام شورای عالی انتخابات ترکیه، باتوجه به اینکه هیچ‌کدام از نامزدها در دور اول بیش از ۵۰ درصد آرا را کسب نکرده، دور دوم انتخابات این کشور ۲۸ مه (هفتم خرداد) برگزار خواهد شد.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها