کد خبر: ۲۵۳۳۵
۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۰
انجمن صنایع لبنی در نامه به رئیس جمهور تعیین تکلیف قیمت سه محصول لبنی شیر، ماست و پنیر را خواستار شدند که قیمت آنها همزمان با شیرخام اعلام شود.
به گزارش جدید پرس:

انجمن صنایع فرآورده های لبنی در نامه ای به معاون اول رئیس جمهور خواستار تعیین تکلیف قیمت شیرخام و محصولات لبنی شد.

انجمن صنایع فراورده های لبنی در این نامه خواسته است که قیمت همزمان، شیرخام و سه محصول لبنی شیر، ماست و پنیر تعیین و ابلاغ گردد.

اصل نامه به این شرح است:

تعیین قیمت جدید سه محصول لبنی  منوط به دستور رئیس جمهور

 

سرپرست وزارت جهاد در هفته گذشته طی مصوبه ای که توسط شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی، رسانه ای شد، «قیمت تضمینی» خرید شیرخام را ۱۵ هزار تومان و علاوه بر آن ۲۰۰ تومان برای هر یک دهم درصد چربی اعلام کرد.

مصوبه ای که به معنی تکلیف سازمان تعاون روستایی برای خرید از دامداران به این قیمت است.

از سوی دیگر کارخانه های لبنی می گویند برای خرید به قیمت مذکور منتظر اعلام رسمی ستاد تنظیم بازار هستند و از نظر آنها مصوبه شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی تکلیفی برای کارخانه ها نیست بخصوص از این جهت که خرید قیمت شیرخام به نرخ جدید متضمن افزایش افزایش قیمت محصولات لبنی است، موضوعی که رسما باید توسط ستادتنظیم بازار اعلام شود.

به نظر می رسد اختلاف نظر میان دستگاه هایی چون وزارت جهاد که با قانون انتزاع مسئولیت تنظیم بازار را بر عهده دارد و نیز سازمان حمایت که مرجع تصمیم گیری درباره تطابق قیمت هاست، همچون دو سال پیش باعث شده تا قربانی این اختلاف تولیدکنندگان شیرخام و محصولات لبنی باشند.

در حالی که از یک سو دامدارها خواهان پرداخت قیمت شیرخام به نرخ جدید هستند، کارخانه های لبنی تا زمان تغییر رسمی قیمت محصولات بخصوص در چهار قلم مشمول قیمت گذاری دستوری(شیربطری کم چرب، شیر کیسه ای کم چرب، ماست دبه ای کم چرب و پنیر یو اف نسبتا چرب ۴۰۰ گرمی) قادر به پرداخت نرخ جدید شیرخام نیستند چرا که قیمت این محصولات به قیمت شیرخام ۱۲ هزار تومانی احصا و تعیین شده است.

اینها باعث شده تا روابط دامدار و کارخانه دار متاثر شود.

حال انجمن لبنی در نامه ای به معاون اول رئیس جمهور تقاضا کرده برای حل مسئله ورود کند. یا دستگاه های ذیربط هماهنگ شوند و یا به شکل مکتوب وظایف تنظیم بازار در حوزه قیمت محصولات لبنی و شیرخام به تشکلهای تولید کننده واگذار شود.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها