کد خبر: ۲۵۲۷۰
۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۰
سناتور ایالت فلوریدا درباره عواقب سقوط دلار که ابراز سلطه آمریکا است، هشدار داد.
به گزارش جدید پرس:

مارکو روبیو، نماینده ایالت فلوریدا در سنای آمریکا در مقاله‌ای ادعا کرد که چین به شکلی ظالمانه تلاش می‌کند دلار آمریکا را ساقط کند. او در ادامه نوشت که از زمانی که اتحاد سابق جماهیر شوروی فروپاشید، آمریکا به ابر قدرتی بی رقیب در دنیا تبدیل شد. ابزار سلطه آمریکا بر جهان مسائل مالی و تحریم‌های بانکی بود. این دو ابزار به شکل عینی و نمادین تاثیرگذار بودند، زیرا اکثر کشور‌های جهان به سامانه مالی جهانی وابسته بودند که بر مبنای دلار آمریکا و بر اساس ساختار و چارچوب بانک‌های این کشور ایجاد شده بود.

روبیو معتقد است که اکنون آن سامانه‌ها بسیار به چالش کشیده شده است. در سال ۲۰۲۲ روسیه سامانه‌ای مالی، مستقل از بانک‌های غربی را برای تجارت با چین ایجاد کرد. از آن زمان ارزش یوآن چین در برابر دلار روز به روز افزایش یافته و به ارز رایج در مبادلات در روسیه تبدیل شده است. همزمان ماه ژانویه گذشته روسیه و ایران سامانه‌های مالی شان را به هم وصل کردند.

او از تحولات جاری در جهان به دو نتیجه رسیده و گفت: اولین نتیجه‌ این است که باید وضع تولید داخلی خودمان را احیا کنیم تا بتوانیم در فضای چند قطبی زنده بمانیم و رشد کنیم. ما نیاز داریم که بار دیگر بتوانیم خودمان کالا‌ها و محصولات را - از نیمه هادی‌ها گرفته تا محصولات دارویی و هر چیز دیگر را - تولید کنیم.

دومین نتیجه‌ای که روبیو به آن رسیده این است که آمریکا باید در برایر ائتلاف ضد آمریکایی که چین در راس آن قرار دارد ائتلافی از دوستان شکل بدهد و باید عملکرد خود دربرابر دوست یابی را بهبود ببخشد و تنها به کشورهایی که از واشنگتن تبعیت می‌کنند اتکا نکند.

این نماینده سنای آمریکا در پایان نیز اعلام کرد دستیابی به این اهداف سخت خواهد بود، اما خیلی سخت‌تر آن است که اجازه دهید دنیا زیر پای شما تغییر کند و شما در حالت انفعال بدون این که دست به کاری بزنید با عواقب این تغییر زندگی کنید.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها