کد خبر: ۲۵۲۵۷
۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۰
قربانیان پمپئی فقط با فوران کوه وزوو کشته نشدند. تجزیه و تحلیل دو اسکلت نشان می‌دهد که زلزله‌های متعدد در جریان فوران، یکی دیگر از دلایل کشته شدن مردم شهر بوده است.
به گزارش جدید پرس:

فوران فاجعه‌بار وزوو بر شهر پمپئی در سال ۷۹ بعد از میلاد اتفاق افتاد و بیش از ۱۰۰۰ نفر را دفن کرد. این فوران یکی از معروف‌ترین فوران‌های آتشفشانی تاریخ است که بیش از ۱۰۰۰ نفر را زیر آوار داغی از خاکستر دفن کرد، اما کارشناسان می‌گویند که زلزله نیز در کشتن قربانیان پمپمئی در جریان فوران وزوو نقش داشته است.

اسکلت‌های تازه کشف شده نشان می‌دهند که شهر متروک ایتالیا با رویدادهای لرزه‌ای خشن پیرامون فوران تاریخی در سال ۷۹ پس از میلاد از بین رفته است. این استخوان‌ها متعلق به مردان حداقل ۵۵ ساله در زیر دیواری یافت شد که باستان شناسان معتقدند قبل از غرق شدن زیر خاکستر آتشفشان، فرو ریخته است.

گمان می‌رود که هر دو قربانی بر اثر ضربه‌های متعدد جان خود را از دست داده‌ باشند. آخرین فناوری به کارشناسان اجازه می‌دهد تا آخرین لحظات زندگی آن‌ها را بازبینی کنند. گابریل زوکتریگل، مدیر پارک باستان‌شناسی پمپئی گفت: «در سال‌های اخیر متوجه شده‌ایم که رویدادهای لرزه‌ای خشن و قدرتمندی در زمان فوران رخ داده است. تکنیک‌های حفاری مدرن به ما کمک می‌کند تا جهنمی که شهر پمپئی را در دو روز به طور کامل ویران کرد و باعث کشته شدن بسیاری از ساکنان آن شد، بهتر درک کنیم.

کشف دو اسکلت جدید و رازگشایی از یک کابوس ۲ هزار ساله!/ عکس

کارشناسان بر این باورند که این دو مرد در جستجوی جای امن کنار دیوار رفته بودند، اما ساختمان فروریخت. پمپئی یک آزمایشگاه باستان‌شناسی عظیم است که در سال‌های اخیر قوت خود را دوباره به دست آورد و جهان را با اکتشافات مستمر شگفت‌زده کرده است.

فوران سال ۷۹ بعد از میلاد نه تنها پمپئی را مدفون کرد، بلکه شهرهای اوپلونتیس و استابیا را نیز دفن کرد و شهر هرکولانیوم توسط یک جریان گلی ویران شد. اجساد زیادی زیر لایه محافظ خاکستر محافظت شدند. این دو اسکلت، از جدیدترین اکتشافات مربوط به پمپئی است که گمان می‌رود ارباب و خدمتکار بوده‌اند. اسکلت‌ها در جریان حفاری یک ویلا در حومه روم باستان پیدا شدند. ظاهرا این دو مرد از ریزش اولیه خاکستر نجات یافتند، سپس در اثر انفجار آتشفشانی قدرتمندی که روز بعد روی داد، کشته شدند.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها