کد خبر: ۲۵۲۴۲
۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۰
معاون سخنگوی‌ وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری به احداث خط ریلی رشت-آستارا با همکاری ایران و روسیه واکنش نشان داد.
به گزارش جدید پرس:

وبگاه خبری اردوپوینت نوشت، ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک‌ نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره احداث خط ریلی رشت-آستارا با همکاری ایران و روسیه گفت: مسلما هر اقدامی یا هر پروژه‌ای که به تحریم‌ها ربط پیدا کند، برای ما عمیقا نگران‌کننده خواهد بود.

پاتل افزود: من ارزیابی مشخصی درباره این پروژه ندارم اما اعمال این تحریم‌های سخت دلیل دارد و هر اقدامی که به آن‌ها ربط پیدا کند، برای ما نگرانی بزرگی خواهد بود.

خط ریلی رشت-آستارا روز گذشته با حضور ابراهیم رئیسی و ولادیمیر پوتین، روسای جمهور ایران و روسیه افتتاح شد.

دو طرف احداث این خط ریلی را نشان‌دهنده همکاری‌ها و تعامل «ثمربخش» تهران و مسکو در حوزه‌های مختلف تلقی کردند.

احداث این خط ریلی که می‌تواند در مسیرهای مختلفی در منطقه توسعه بیابد و کشورهای بیشتری را شامل شود، به توسعه کریدور حمل‌ونقل شمال-جنوب کمک و مسیرهای حمل‌ونقل بین‌المللی را متنوع‌تر خواهد کرد.

روز گذشته جمهوری اسلامی ایران و روسیه با هدف تکمیل گذرگاه ریلی شمال – جنوب که جنوب آسیا را به شمال اروپا متصل می‌کند، توافقنامه احداث راه‌آهن رشت – آستارا را امضا کردند.

این توافقنامه پس از سخنرانی سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور فدراسیون روسیه بین نمایندگان دو کشور به امضاء رسید.

گذرگاه ریلی شمال – جنوب یکی از مسیرهای اصلی ترانزیت کالا از جنوب آسیا به شمال اروپا بشمار می‌رود که احداث آن از بیش از دو دهه پیش در دستور کار بوده و در دولت سیزدهم با شتاب بیشتری برای فعال‌سازی این ظرفیت ریلی تلاش شده است.

مسیر غربی کریدور شمال – جنوب که کشورهای روسیه، جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان را شامل می‌شود از نظر ریلی دارای یک حلقه مفقوده‌ای به مسافت ۱۶۲ کیلومتر بین رشت و آستارا بود که با امضای این توافق و احداث این مسیر ریلی عملاً جنوب آسیا به شمال اروپا متصل خواهد شد.

براساس این توافقنامه فدراسیون روسیه ۱,۶ میلیارد یورو در این مسیر ریلی سرمایه‌گذاری خواهد کرد. قرار است این خط آهن راهبردی در مدت ۴۸ ماه احداث شود.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها