کد خبر: ۲۵۱۷۸
۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
دومین تلاش ایلان ماسک برای پرتاب قدرتمندترین موشک جهان اکنون یک تاریخ رسمی دارد.
به گزارش جدید پرس:

موشک استارشیپ ۲(Starship ۲.۰) در روز ۱۵ ژوئن(۲۵ خرداد) یعنی حدود دو ماه پس از انفجار اولین ماموریت مداری استارشیپ، به پرواز در خواهد آمد. به گفته‌ی ایلان ماسک جهان شاهد پرتاب دومین استارشیپ چند ماه پس از اولین پرواز آن که در ماه آوریل انجام شد، خواهد بود.

اسپیس‌ایکس در روز دوشنبه مجوزی را به کمیسیون ارتباطات فدرال ارائه کرد و درخواست مجوز برای انجام عملیات در اسرع وقت در روز ۱۵ ژوئن را داد. با این وجود امکان پرتاب آن در بازه‌ی زمانی ۱۵ ژوئن تا ۱۵ دسامبر وجود دارد.

این سند بیان می‌کند که هدف از این ماموریت انجام آزمایشی مداری است که نشان می‌دهد جهان می‌تواند شاهد خروج این فضاپیما از سیاره ما باشد. این هدف برای اولین پرتاب نیز در نظر گرفته شده بود اما این موشک ۱۲۰ متری در اولین آزمایش مداری خود تنها چهار دقیقه پس از بلند شدن، منفجر شد.

اگرچه پرتاب ماه آوریل موفقیت آمیز تلقی می‌شود و ایلان ماسک تنها امیدوار بود که بتواند استارشیپ را از سکوی پرتاب بلند کند.

این انفجار عظیم باعث ایجاد آسیب‌هایی شد که باید قبل از تلاش بعدی اسپیس‌ایکس ترمیم شوند.

پرتاب دوباره قدرتمندترین موشک جهان

این موشک عظیم ۱۲۰ فوتی، متشکل از پیشران سوپر هوی و فضاپیمای استارشیپ، در ساعت ۹:۳۳ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی(۱۷:۰۳ به وقت ایران) برای انجام اولین پرتاب مداری خود به فضا پرتاب شد اما چهار دقیقه پس از برخاستن، آتش گرفت. جدا نشدن دو بخش موشک از یکدیگر باعث آغاز چرخشی مرگبار برای استارشیپ شد.

نتیجه‌ی کار ایده آل نبود، اما ایلان ماسک، ناسا و تیم اسپیس ایکس این موفقیت را جشن گرفتند زیرا هدف اصلی این بود که استارشیپ از روی سکوی پرتاب بلند شود.

روند عملکرد اسپیس‌ایکس از آوریل تاکنون نامشخص بوده است، اما این شرکت گفته بود که مهندسانش تمام داده‌های جمع آوری شده از پرتاب اولیه را برای بهبود پرتاب دوم تجزیه و تحلیل خواهند کرد.

ماسک همچنین فاش کرد که چندین موشک استارشیپ منتظر فرصت پرتاب هستند. تنها مانعی که اسپیس‌ایکس هنوز باید از آن عبور کند آسیب وارد شده به سکوی پرتاب است که پس از بلند شدن استارشیپ شبیه به یک منطقه جنگی به نظر می‌رسید.

وب‌سایت Spaceflight Now در توییتی که شامل چندین عکس از سکوی پرتاب بود، نوشت: فضاپیما یک دهانه‌ی بزرگ را در بتن زیر پایه پرتاب به جا گذاشته است.

پرتاب دوباره قدرتمندترین موشک جهان

مکس ایوانز، عکاس این سایت نیز برخی از آسیب‌ها را مستند کرده است. ایوانز در توییتی نوشت: تصور این که این مکان دوباره در یک جدول زمانی ۱۲ ماهه قابل استفاده باشد دشوار است اما او خوشحال می‌شود اگر در این مورد اشتباه کرده باشد.

این ماموریت قرار بود با سقوط موشک استارشیپ در اقیانوس به پایان برسد. این موشک قرار بود حدود یک ساعت قبل از سقوط در اقیانوس آرام به دور زمین بچرخد. هرگونه شکست بسیار گران خواهد بود. ماسک گفته است که کل این برنامه بین سه تا ۱۰ میلیارد دلار هزینه خواهد داشت.

اما خود او برای پرتاب ناموفق آماده شده بود و ماه گذشته ادعا کرد که احتمال انفجار فضاپیمای او در طول پرواز آزمایشی ۵۰ درصد است.

۵۸۵۸

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها