کد خبر: ۲۴۹۴۹
۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۰
شرکای جنجالی مسی در دنیای تجارت
لیونل مسی، فوق‌ستاره تیم ملی آرژانتین در دنیای اقتصادی هم مانند فوتبال فعال و موفق است.
به گزارش جدید پرس:

تاثیر لیونل مسی نه تنها داخل مستطیل سبز زیاد است، بلکه ماشین تبلغاتی او در طول جام جهانی ۱۷ برند مختلف از سراسر دنیا را تبلیغ می کند. همچنین در صورت قهرمانی آرژانتین در جام جهانی همراه با لیونل مسی، مسی تبدیل به یکی از هیجان انگیزترین سفیر برند های بازار تبلیغات خواهد بود. اما در داستان میلیونرها بازندهایی هم وجود دارند بازنده‌هایی که به سندروم استهکلم مبتلا هستند.

 

این لیونل مسی چه فرقی با لیونل مسی ۴ سال گذشته دارد؟

تحلیل گران تاکید می کنند که شماره ۱۰ آرژانتین در این دوره بهترین فرم خود را نشان داده است.

 

نگاه بازاریابان

آن ها معتقدند مسی فراتر از مستطیل سبز در حوزه برندینگ خود فعال تر بوده و فارغ از پست های مربوط به بازی های آرژانتین در جام جهانی، اکانت اینستاگرام او در هفته های اخیر شاهد پست های تبلیغاتی زیادی بوده است.

او در ویدیویی که در آن به صورت نمادین فوتبال بازی می کند با بطری پپسی در دست، قطری ها را دریبل می زند البته بازی شطرنج نمادین او با کریستیانو رونالدو در تبلیغ برند لویی ویتون در فضای مجازی به طور خارق العاده ای وایرال شد.

او در کمپین های تبلیغاتی دیگری مثل شرکت فناوری آموزشی هندی هم حضور داشت که کمتر مورد توجه رسانه ها قرار گرفت. مسی طوری تبلیغات را کنار هم قرار می دهد انگار که در داخل زمین هم گل می زند و هم پاس گل!

روی تاریک لیونل مسی!

فرصت های مالی قطر

ناگفته نماند مسی در چنین فیلم های تبلیغاتی به خاطر علاقه اش بازی نمی کند

هر کسب و کاری که بخواهد ستاره آرژانتینی را به عنوان سفیر برند بر روی بیلبورد بیاورد باید میلیون ها دلار برای آن بپردازد. طبق گزارش مجله تجاری فوربس، چنین معاملاتی مسی را به دومین فوتبالیست پردرآمد در سال ۲۰۲۲ تبدیل کرد.

مسی علاوه بر دستمزد ۶۳ میلیون یورویی در پاری سن ژرمن، ۵۲ میلیون دیگر از طریق اسپانسرینگ درآمد کسب کرد. در مقام مقایسه دستمزد نقش اول تیم پاریسن ژرمن کیلیان امباپه بسیار بالاتر بوده و چیزی در حدود ۱۰۵ میلیون یورو دریافتی داشته است. اما درآمد های خارج از فوتبال امباپه به سختی به ۱۷ میلیون یورو می رسد. فاصله‌ای که نیازی به تعجب ندارد.

تفاوت بین تعداد فالوورهای مسی (۳۸۸ میلیون) و امباپه (۷۷ میلیون) در اینستاگرام گویای همه چیز است. جذابیت جهانی این بازیکن فرانسوی به اندازه هم تیمی او در PSG نیست. کارشناسان همچنین تخمین می زنند که کسب عنوان قهرمانی جهان می تواند درآمد مسی ها را تا ۲۰ درصد دیگر افزایش دهد. وقتی که به شرکای تبلیغاتی لیونل مسی نگاه می کنیم از ۱۷ شریک تجاری مسی ۵ مجموعه در دنیای رمزنگاری فعال هستند.

ارائه دهندگان ثروتمند ارز دیجیتال به تازگی پیشنهاد پول جدیدی را برای لیگ ها، تیم ها و بازیکنان فوتبال و مضخصا به مسی ارائه کرده اند. در ماه مارس سال جاری اعلام شد که این پدیده یک قرارداد هیولایی با Socios به امضا رسانده است، یک برنامه "تعامل" دیجیتال که براساس فن آوری بلاک چین ساخته شده است. که از این طریق مسی در مدت سه سال ۵۷ میلیون یورو درآمد خواهد داشت.

 

رولت رمزنگاری

برخلاف یک جفت کفش جدید آدیداس، بسیاری از طرفداران نمی دانند چه چیزی می خرند. مسی در ماه های اخیر تبلبغ خربد توکن هواداری آرژانتین را در فضای مجازی خود به دفعات انجام داده است.

به مالکان این توکن ها قول داده می شود که در مورد مسائل جانبی تیم ملی شانس بردن جوایز را داشته باشند. به عنوان مثال، هر کسی که ۷۵ "سهم آرژانتین" داشته باشد، می تواند یک پیراهن امضا شده مسی را ببرد اما تعداد محدود «توکن‌ها» به نرخ (کریپتو) نیز مرتبط است.

درست قبل از جام جهانی، به لطف تبلیغات مسی، قیمت هر توکن به حدود ۹ یورو رسید. اما از زمان شکست مقابل عربستان سعودی، ارزش آن کاهش یافته است. دیروز یک توکن کمتر از ۴ یورو ارزش داشت. طرفداران وفادار مسی که حجم بالای از دارایی خود را در این حوزه سرمایه گذاری کرده بودند، پول زیادی از خود را در دود می دیدند.

روی تاریک لیونل مسی!

چارت قیمت توکن آرژانتین

مثال بالا قطعا تنها ازدواج بد بین کریپتو و فوتبال نیست. بسیاری از ابرقدرت های خارجی نیز شاهد سقوط قیمت «ارز باشگاهی» خود بودند. هواداران لیمبرگر که در ابتدا حدود ۲۰ یورو برای هر "توکن" پرداخت می کردند، اکنون قیمت آن را کمتر از ۲ یورو می بینند. جان تری، اسطوره چلسی، شاهد کاهش ۹۹ درصدی ارزش مجموعه میمون های فوتبال دیجیتالی خود بود.

ترودو دژونگه، اقتصاددان ورزشی، نسبت به این روند هشدار می دهد: "بسیاری از بازیکنان فوتبال به حساب خود فکر می کنند، اما خطراتی را برای طرفداران بی سواد مالی خود نمی بینند. آنها حبابی را ترویج می کنند که می تواند به شدت به مردم ضربه بزند."

روی تاریک لیونل مسی!

شیطان سعودی

این تنها شریک بحث برانگیزی نیست که مسی مهر تایید خود را به آن می زند. اوایل امسال، صاحب هفت توپ طلا با عربستان سعودی قرارداد گردشگری منعقد کرد، کشوری که - درست مانند قطر - حقوق بشر را جدی نمی گیرد.

مسی در ماه های اخیر عکس های زیادی از خود در این منطقه نفت‌خیز منتشر کرده است. با حضور آرژانتینی ها به عنوان سفیر، آن ها امیدوارند در سال ۲۰۳۰ قهرمان جام جهانی شوند.علاوه بر پول هنگفتی که لیونل از این طریق به دست آورد، انتقادات زیادی را هم برای مسی به همراه داشته است.

به عنوان مثال، او نامه هایی از خانواده های زندانیان سیاسی در عربستان سعودی برای یک سفر اعلام شده دریافت کرد. آن ها تاکید کردند: " اگر پیشنهاد آن ها را بپذیرید، از همه سو استفاده ها در این کشور چشم پوشی می کنید." یکی دیگر از افراد مرتبط این هفته به اتلتیک گفت: مسی خود را به شیطان فروخت.

روزنامه انگلیسی گاردین نیز در این باره نوشت: " مسی می توانست بدون به خطر انداختن بازنشستگی راحت خود، این پیشنهاد را رد کند. این علاقه پنهانی به عربستان سعودی ، به حرص و طمع او مربوط می‌شود."

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها