کد خبر: ۲۴۷۷۶
۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۰
به نظر می رسد ائتلاف شش‌گانه به رهبری کمال قلیچدار اوغلو می تواند بعد از دهه ها اردوغان را از تخت قدرت پایین بکشد.
به گزارش جدید پرس:

جان هنلی در مقاله ای برای گاردین نوشت: رییس جمهور ترکیه، رجب طیب اردوغان و حزبش، عدالت و توسعه، با بزرگترین چالش سیاسی خود یعنی انتخابات روز یکشنبه ترکیه روبرو هستند چرا که نظرسنجی ها نشان می دهند مخالفان متحد شده‌ی اردوغان ممکن است بتوانند داستان دو دهه‌ حکمرانی او را پایان بدهند. حالا در وانفسای این بحران اقتصادی و ماه ها بعد از زلزله‌ایی که بیش از پنجاه هزار نفر را کشت و میلیون ها تن را آواره کرد؛ آرای پارلمان و ریاست جمهوری تعیین خواهند کرد که چه کسی کشور هشتاد و پنج میلیون نفری ترکیه را رهبری خواهد کرد.

اردوغان با ریاست بر نظامی که به شکل روز افزون مستبدتر و انتقاد ناپذیرتر می شود؛ قهرمان دفاع از ارزش های اجتماعی دینی و محافظه کارانه در داخل ترکیه است. در سیاست خارجی، او جای پای ترکیه را در منطقه محکم کرده و روابطش را با غرب کم رنگ کرده است.

رقیب اصلی او کمال قلیچ‌دار اوغلو از حزب سکولار جمهوری خلق و رهبر ائتلاف شش گانه به نام اتحاد ملت متعهد شده است که بیشتر سیاست های اردوغان از جمله سیستم ریاست جمهوری او را تغییر دهد.

آمار و ارقام چیزهای خوبی از سلطان نمی‌گویند!

 

 

انتخابات چگونه برگزار می شود؟

در انتخابات ریاست جمهوری که هر پنج سال یکبار برگزار می شود، هر نامزدی که در دور اول بیش از پنجاه درصد آراء را به دست بیاورد به عنوان رییس جمهور انتخاب می شود. اگر ترازو به طرف هیچ کدام از نامزدها سنگینی نکند؛ انتخابات به دور دوم کشیده می شود.

آمار و ارقام چیزهای خوبی از سلطان نمی‌گویند!

 

در انتخابات پارلمانی که همزمان برگزار می شود، تعداد کرسی هایی که یک حزب در پارلمان ششصد نفری ترکیه به دست می آورد، مستقیما با تعداد آرای کسب شده متناسب است، مشروط بر اینکه به تنهایی یا به عنوان بخشی از یک اتحاد حداقل هفت درصد از آراء ملی را کسب کند.

آمار و ارقام چیزهای خوبی از سلطان نمی‌گویند!

 

نامزدهای ریاست جمهوری چه کسانی هستند و چه کسانی از آن ها طرفداری می کنند؟

قدرتمندترین رهبر این کشور بعد از آتاتورک، اردوغان ۶۹ ساله است که {برخلاف سیاست های آتاتورک} ترکیه را از سکولاریسم دور کرد و در سال ۲۰۱۸ سیستم پارلمانی ترکیه را لغو و قدرت را در ریاست جمهوری متمرکز کرد. او از کاخ هزار اتاقی خود خارج از آنکارا سیاست های دولت را دیکته می کند و به گفته‌ منتقدانش تاکنون دموکراسی را از بین برده، مخالفان را سرکوب کرده و رسانه ها و قضات را تحت سلطه‌ی خود قرار داده است. اما حامیان او می گویند که کشور را از تهدیدات امنیتی جدی مانند کودتای ۲۰۱۶ نجات داده است.

آمار و ارقام چیزهای خوبی از سلطان نمی‌گویند!

همچنین اقتصاددانان اردوغان را مسبب بحران اقتصادی ترکیه می دانند و می گویند اصرار او به بر نرخ بهره پایین ضمن افزایش تورم به ۸۵ درصد در سال گذشته، سبب شده تا لیر ترکیه هشتاد درصد از ارزش خود را در برابر دلار طی پنج سال از دست بدهد.

آمار و ارقام چیزهای خوبی از سلطان نمی‌گویند!

 

کمال قلیچ‌دار اوغلو

او یک کارمند بازنشسته ۷۴ ساله است که برای بیش از یک دهه رهبر اصلی مخالفان بوده و برای حزب خود جمهوری خلق پیروزی های بزرگی در حوزه شهرداری شهرهای بزرگی مثل استانبول، آنکارا و ازمیر به دست آورده است.

نامزد ائتلاف شش گانه یا اتحاد ملت به خاطر نداشتن کاریزما و ممانعت از ورود سیاستمداران هم حزب خود که احتمالا شانس بیشتری از او در انتخابات داشتند مورد انتقاد قرار گرفته است. یعنی افرادی برجسته ای مانند شهرداران استانبول و آنکارا.

ائتلاف شش گانه عدالت، فساد و آموزش را در اولویت کار خود قرار داده و متعهد شده است که بانک مرکزی را مستقل کند و نرخ تورم را کاهش دهد. اتحاد ملت همچنین می خواهد سیستم سیاسی ترکیه را از ریاست جمهوری به پارلمانی بازگرداند و در پی بازگرداندن پناهنده های سوری و بهبود روابط با غرب است.

کمال قلیچ‌دار اوغلو به طور قابل توجهی از حمایت حزب دموکراتیک خلق (حامی کردها) برخوردار است. این حزب در انتخابات سال ۲۰۱۸ سوم شد و به دلیل ارتباطی که ادعا شده با شبه نظامیان کرد مسلح و غیر قانونی دارد ممکن است که با حکم دادگاه نابود شود. در هر صورت تقریبا پانزده درصد از رای دهندگان ترکیه کرد هستند.

محرم اینجه راستگرایی از حزب ملی گرای میهن بدون توجه به انتقاد نامزد انتخابات شده است. مخالفین اردوغان می گویند او با نامزدی خود آراء ضد اردوغان را می شکند. سینان اوغان راست‌گرا و عضو سابق حزب جنبش ملی گرا هم به عنوان یک نامزد مستقل در انتخابات شرکت کرده است.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها