کد خبر: ۲۴۷۳۹
۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۰
وزیر ارتباطات می‌گوید تنها ۱۰ درصد از کشور به ارتباطات بین‌المللی نیاز دارند، ده درصدی که ۲۸ میلیون نفر را شامل می‌شوند!
به گزارش جدید پرس:

 اظهار نظر اخیر عیسی‌ زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، جنجال‌های زیادی در فضای مجازی بپا کرده‌است؛ او اخیرا در حاشیه هیات دولت گفته است که حداکثر ۱۰ درصد نیاز کشور برای ارتباطات با خارج از کشور است و ۹۰ درصد نیاز کشور داخلی است. او البته نگفته این ۱۰ درصد را بر اساس چه مبنایی اعلام کرد. مثلا اینکه ده درصد کل مبادلات پیام ها یا تماس ها با خارج از کشور یا ده درصد از مردم با خارج از کشور در ارتباط بوده اند؟ یاده درصد کل استفاده ایرانیان از پیام رسان های خارجی بوده است؟

یا میزان پهنای باند مصرفی کشور به این عددنزدیک است؟

زارع پور تنها یک عدد اعلام کرده که حتی اگر بر اساس ایرانیان خارج از کشور محاسبه شود ، بر اساس این عدد اعلامی به معنای نیاز ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر به ارتباطات خارجی است، ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار نفری که با توجه به میانگین بعد خانوار در کشور که حدود ۳.۲ نفر است، ۲۷ میلیون و ۸۴۰ هزار نفر را نیازمند ارتباطات خارجی می‌کند.

به این رقم البته باید نیازهای تجاری ، تاثیر فیلترینگ بر گردشگری و اقتصاد و چالش های رواج فیلترینگ را هم به این چالش ها افزود.

واقعیت هایی که وزیر ارتباطات هیچ گاه در باره آنها سخن نمی گوید. آمارهایی که بدون هیچ توضیح اضافه ای فقط مطرح می شوند!

 

اظهارنظرهای وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات این نگرانی را در دل کاربران فضای مجازی ایجاد کرده‌است که ممکن است کاهش پهنای باند اینترنت بین‌الملل تا ۹۰ درصد در دستور کار قرار گیرد.

حرف از سهولت می‌زنند اما جور دیگری عمل می‌کنند

صحبت‌های زارع‌پور در خصوص فیلترینگ نیز بار دیگر مهر تاییدی بود از تداوم فیلترینگ در کشور، به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، این وزارت‌خانه موظف به تسهیل ارتباط مردم و تهیه ابزارهای لازم در این راه است، اما در این راه محدودیت‌های پیام‌رسان‌های خارجی برطرف نخواهد شد، بلکه پیام‌رسان‌های داخلی جایگزین آن خواهند شد.

زارع‌پور در حالی از استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی برای تسهیل ارتباط حرفی به میان می‌آورد که به دلیل تحریم‌های آمریکا، اپلیکیشن‌های ایرانی روز به روز از اپ‌استور و گوگل‌پلی حذف و اضافه می‌شوند و افرادی که تلفن‌های همراه آیفون در کشور دارند را به دردسر می‌اندازند و کاربران اندرویدی نیز مجبور به دانلود این اپلیکیشن‌ها از سایت‌هایی به غیر از گوگل‌پلی می‌شوند.

از طرفی عیسی‌زارع‌پور تأکید کرد ده‌ها پلتفرم خارجی برای ارتباط با خارج از کشور نظیر imessage ،FaceTime ،Imo ،Discord و دیگر پیام‌رسان‌های خارجی برای ارتباط با خارج از کشور وجود دارند که فیلتر نیستند؛ در خصوص IMESSAGE و FaceTime باید گفت که این قابلیت تنها در تلفن‌های همراه اپل فعال است و از طرف دیگر اگر بحث سهولت مطرح باشد باید بررسی کرد که کاربران ایرانی کدام اپلیکیشن‌ پیام‌رسان را بیشتر استفاده می‌کنند و در کارکرد با آن‌ها راحت‌تر هستند، نه اینکه تعداد انگشت‌شماری از اپلیکیشن‌های خارجی را رفع فیلتر کرد و کاربران ایرانی را مجبور به استفاده از آن‌ها کرد.

رایزنی با سامسونگ و هواوی برای فعال شدن تماس تصویری

وزیر ارتباطات همچنین در اظهارنظرهای جنجالی خود به بحث رایزنی با برخی شرکت‌ها مثل سامسونگ و هواوی برای ایجاد امکان ارتباطات تصویری اشاره کرد که بازهم موج انتقادات را در بین کاربران ایرانی فضای مجازی ایجاد کرد؛ به گفته کاربران فضای مجازی، در شرایطی که ساعت سیستم‌های خارجی مانند تلفن‌های همراه و لپ‌تاپ‌ها هنوز تنظیم نشده‌است، وزیر ارتباطات حرف از فعال شدن امکان تماس تصویری می‌زند!

افزایش قیمت اینترنت با وجود نارضایتی مردم

در شرایطی که بحث نارضایتی مردم از ارائه اینترنت همچنان داغ است و کاربران ایرانی از کاهش کیفیت و سرعت اینترنت به شدت ناراضی هستند و حتی با مطرح کردن این موضوع با دولتمردان چیزی عایدشان نشد! عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، حرف از افزایش قیمت اینترنت به میان می‌آورد.

گفتنی است که نارضایتی مردم با چرخ ساده‌ای در فضای مجازی و توییتر که خود مسئولین صفحاتی در این پلتفرم‌ها دارند قابل مشاهده‌است!

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها