کد خبر: ۲۴۵۰۸
۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۰
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی گفت: متوسط مصرف بنزین در ۴۵ روز ابتدای سال ۱۱۰ میلیون لیتر بوده که ۱۲.۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش دارد.
به گزارش جدید پرس:

نژاد علی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در برنامه صف اول به سوالات زیر پاسخ داد:

برنامه ها و اقدامات شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی چیست؟

نژادعلی: ما ۲۵۰ میلیون لیتر فرآورده نفتی را در طول روز جابجا می کنیم. این حجم سوخت رسانی می طلبد برنامه ها و تمهیداتی اندیشده باشیم. در حوزه ناوگان حمل و نقل زمینی، ۱۳ هزار نفت کش و گاز کش فرآورده را از انبارها به جایگاه ها می رسانند. در حوزه خطوط انتقال لوله،  ۱۴ هزار کیلومتر خط لوله سراسری داریم. در حوزه دریایی کشتی های سوخت رسان و در حوزه سوخت رسانی هوایی ۵۶ مرکز سوخت رسانی هوایی داریم. این گستردگی کار می طلبد از فناوری ها و تکنولوژی های جدید استفاده کنیم.

 

مصرف سوخت در کشور چقدر است؟

نژادعلی:  در فروردین ماه، مصرف متوسط روزانه بنزین ۱۰۹ میلیون لیتر بوده که ۱۱.۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

متوسط مصرف بنزین در ۴۵ روزه ابتدای سال ۱۱۰ میلیون لیتر بوده که  ۱۲.۷ درصد نسبت به سال گذشته افزایش دارد.

در فروردین مصرف نفت‌گاز ۹۹ میلیون لیتر بوده که تقریبا با پارسال برابری می‌کند. متوسط مصرف نفت گاز در ۴۵ روز ابتدای سال ۱۰۲ میلیون در روز  بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲.۷ درصد افزایش دارد.

متوسط روزانه مصرف سی ان جی ۲۴ میلیون متر مکعب است که میزان مصرف در سال قبل ۲۳.۵ ملیون متر مکعب بوده است. ظرفیت اینکه بتوانیم سی ان جی بیشتری توزیع کنیم را داریم و این میزان می تواند به ۳۵ میلیون متر مکعب در روز هم برسد. خودروسازها باید دوباره خودروهای سی ان جی سوز بیشتری تولید کنند چراکه هم سوخت پاکی است هم به اقتصاد خانوار کمک می کند و ۱۱ میلیون لیتر در روز می تواند به صرفه جویی مصرف بنزین کمک کند.

 

در آستانه واردات بنزین قرار داریم؟

نژادعلی: در فاز هم ترازی تولید و مصرف بنزین هستیم و هنوز به ناترازی نرسیدیم که نیاز به واردات باشد. در حوزه فرهنگ سازی مصرف بنزین در کشور زیاد کار نکردیم  و باعث شده روند صعودی مصرف بنزین را داشته باشیم.

سو آپ بنزین در کشور صحت دارد؟

نژادعلی: سو آپ فرآورده های نفتی به نفع کشور است. مقداری سوآپ فرآورده نفتی داریم که از شمال کشور تحویل می گیریم و در جنوب از طریق بنادر به مشتری تحویل داده می شود.

آیا مشخص است چقدر از بنزین و گازوئیل با کارت های شخصی و چقدر با کارت آزاد استفاده می شود؟

نژادعلی: در عرضه سوخت تا قبل از فراخوان استفاده از کارت های شخصی یعنی تا یک ماه پیش، ۵۵ درصد سوخت‌گیری از طریق کارت شخصی و ۴۵ درصد از طریق کارت جایگاه ها انجام می شد.

در قانون بودجه امسال تاکید شد تحویل سوخت بر اساس کارت های شخصی باشد و پیش بینی های لازم  را انجام دادیم و کارت سوخت را به متقاضیان تحویل دادیم.

از سال ۹۴  که عرضه بنزین تک نرخی شد  دیگر افراد کمتر از کارت سوخت استفاده می کردند به جایی رسید که ۴۵ درصد از طریق کارت اضطراری سوخت گیری می شد نیاز بود اطلاع رسانی شود که افراد از کارت شخصی استفاده کنند.

فرهنگ‌سازی کافی است؟

نژادعلی: با اطلاع رسانی که از قبل شده بود طی این ۲۰ روز مردم همکاری کردند و استفاده از کارت شخصی بیشتر شده است.

این استقبال به دلیل فرهنگ سازی بوده یا نبودن کارت در جایگاه ها؟

نژادعلی: ما ساماندهی کردیم و کارت اضطراری به تعداد مناسب در جایگاه ها وجود دارد. وقتی دولت هزینه کرده و برای همه خودروها کارت هوشمند سوخت تهیه کرده باید به این سمت برویم که استفاده از این کارت های شخصی رونق بگیرد حسن این کار این است که میزان مصرف در کلاس های مختلف خودرو را مشخص می کند و برنامه ریزی بر اساس این اطلاعات آسان تر می شود.

ما بر اساس میزان نازل هایی که در جایگاه وجود دارد کارت اضطراری در جایگاه فراهم کرده ایم اما از مردم خواهش می کنیم که از کارت سوخت شخصی استفاده کنند.

میزان مصرف بنزین به نرخ اول و دوم را به تفکیک دارید؟

نژادعلی: از ۱۱۰ میلیون لیتر مصرف روزانه بنزین ۶۰ درصد  با کارت شخصی برداشت می شود. ۴۸ میلیون لیتر بنزین با کارت آزاد زده می شود و ۶ تا ۷ میلیون لیتر نرخ دوم یعنی ۳ هزار تومانی هم با کارت شخصی زده می شود و مابقی با نرخ ۱۵۰۰ تومانی است یعنی تقریبا نصف مصرف بنزین کشور با نرخ ۱۵۰۰ تومانی است.

طرح سوخت گیری با کارت بانکی چرا پیگیری نشد؟

نژادعلی: این طرح سال ۹۷ برای مدتی به صورت آزمایشی اجرا شد اما به علت هایی کنار گذاشته شد چراکه زیرساخت های آن فراهم نبود. در بحث فنی کارهایی با وزارت ارتباطات و وزارت اقتصاد انجام شد. از نظر فنی این آمادگی وجود دارد که این فرایند را  به کارت بانکی انتقال دهیم. پیش نیازهایی لازم است و بانک های اطلاعاتی  جزو اصول اولیه است.

شرکت ملی پخش فرآورده ها از این طرح استقبال کرد و بحث فنی هم تکمیل شد. بخش های دیگری درگیر این طرح هستند همچون بانک ها و ثبت احوال. ارتباط بین بانک های اطلاعاتی با این دستگاه ها باید برقرار شود.

مجلس این قضیه را پیگیری می کند. وعده این کار بین سازمانی است و باید همه آمادگی اجرای آن را داشته باشند.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها