کد خبر: ۲۴۳۷۵
۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
سید خلیل سجادپور- در پی تقاضای مال باختگان و اثبات 15 شرط قانونی دیگر، 3 تن از اعضای یک باند مخوف سرقت، پس از تکمیل تحقیقات در دادسرای عمومی وانقلاب مشهد، در حالی پای میز محاکمه در دادگاه کیفری یک خراسان رضوی قرار می گیرند که کیفرخواست پرونده آنان با اتهام سرقت حدی (مجازات قطع 4 انگشت) صادر شده است.
به گزارش جدید پرس:

ماجرای سرقت های اعضای این باند خطرناک هنگامی لو رفت که خرداد سال گذشته نیروهای گشت کلانتری گلشهر جوان 24 ساله ای را مشاهده کردند که راننده یک دستگاه پراید را زیر مشت و لگد گرفته بود و به طرز وحشتناکی کتک می زد. افسران پلیس، بلافاصله وارد عمل شدند و راننده را با سروصورتی خون آلود از چنگ جوان 24 ساله بیرون کشیدند.با انتقال هر دو نفر به کلانتری، مشخص شد که جوان 24 ساله حال طبیعی ندارد و مشروبات الکلی زیادی را در دقایقی قبل در یک مجلس عروسی مصرف کرده است ،این درحالی بود که راننده پراید نیز به دلیل خون ریزی شدید نقش بر زمین شد و توسط امدادگران اورژانس به مرکز درمانی انتقال یافت .

گزارش روزنامه خراسان حاکی است به دنبال شکایت راننده مذکور، این پرونده در یکی از شعبه های دادیاری دادسرای عمومی و انقلاب مشهد در حالی مورد رسیدگی قرار گرفت که ضارب 24 ساله با سپردن وثیقه به دادسرا تا زمان تکمیل تحقیقات قضایی آزاد شد،اما هنوز بیشتر از یک ماه از این حادثه وحشتناک نگذشته بود که نزاع خونین دیگری در کوی گلشهر مشهد رخ داد و همان جوان 24 ساله که «حسین – ت» نام دارد، زوج تبعه خارجی را در خیابان زیر مشت و لگد گرفت.

او که سوار بر موتورسیکلت بود، زن جوان را مقابل چشمان شوهرش به شدت زخمی کرد و متواری شد. هنوز تحقیقات پلیس برای شناسایی مخفیگاه موتورسوار 24 ساله ادامه داشت که چند روز بعد منزلی در کوی گلشهر مشهد مورد دستبرد سارقان قرار گرفت.

دزدان حرفه ای که با شاه کلید در منزل را باز کرده بودند، به گاو صندوق دستبرد زدند و مقادیر زیادی طلا و لوازم منزل را به سرقت بردند. آن ها با مشاهده سوئیچ یدکی یک دستگاه پژو، آن را نیز برداشتند و شبانه سراغ خودروی مال باخته رفتند. آن ها که مالک منزل را می شناختند و احتمال می دادند که او در مراسم عزاداری ماه محرم شرکت کرده باشد به طرف مسجد محل به راه افتادند و خودروی پارک شده مال باخته را نیز در همان شب ربودند و سپس 6 روز بعد به کوی سیدی رفتند و پلاک های انتظامی یک خودروی دیگر را ربودند و آن ها را روی خودروی سرقتی نصب کردند تا بتوانند در سرقت های دیگر از آن استفاده کنند، اما طولی نکشید که با شکایت مال باخته، نیروهای پلیس آگاهی پایگاه شرق مشهد وارد عمل شدند و با بازبینی دوربین های مداربسته، تصاویری از سارقان را به دست آوردند. کارآگاهان که هویت دو تن از سارقان را شناسایی کرده بودند با کسب مجوزهای قضایی، عملیات دستگیری دو سارق مذکور را در دستور کار قرار دادند و به مخفیگاه آنان دست یافتند، اما وقتی مخفیگاه دزدان را که در حال مصرف مواد مخدر بودند به محاصره درآوردند، ناگهان دو سارق مسیر پشت بام را در پیش گرفتند تا با عبور از منزل همسایگان از چنگ قانون فرار کنند ،ولی گروهی از کارآگاهان که براساس تجربیات پلیسی، در پشت بام حضور داشتند، بی درنگ وارد عمل شدند و با استفاده از فنون دفاع شخصی دو سارق را به دام انداختند و در بازرسی از داخل خودروی سرقتی مقادیری لوازم و قطعات مسروقه دیگر نیز کشف کردند.

با انتقال متهمان به مقر انتظامی مشخص شد که آن ها ساعاتی پیش به خودروهای پارک شده، دستبرد زده اند و سپس مشغول مصرف مواد مخدر شده اند.

بنا بر گزارش روزنامه خراسان، این گونه بود که عملیات کارآگاهان با دستورهای قضایی وارد مرحله جدیدی شد و کارآگاهان با تطبیق چهره متهمان به اسنادی دست یافتند که نشان می داد «حسین – ت» در حالی به اتهام ضرب و جرح و چاقوکشی تحت تعقیب قرار دارد که سرقت های دیگری نیز با همدستی جوانی به نام «حسن _ ح» انجام داده است. بنابراین کارآگاهان مخفیگاه «حسن – ح» را هم در شهر جدید گلبهار بازرسی کردند که اموال سرقتی زیادی کشف شد و سرنخ هایی از دستبرد به فروشگاه های برنج، پوشاک و نقره فروشی به دست آمد.

از سوی دیگر با افزایش تعداد شاکیان، اعضای دیگر این باند خطرناک لو رفتند و مشخص شد که آن ها شبانه و به صورت باندی اموال مردم را به یغما می برند. به همین دلیل و با تقاضای مال باختگان مبنی بر اجرای مجازات حد سرقت (قطع 4 انگشت دست) این پرونده اهمیت ویژه ای یافت و با دستور مقامات قضایی برای رسیدگی تخصصی و دقیق به شعبه 407 دادسرای عمومی و انقلاب مشهد ارسال شد. با توجه به حساسیت پرونده برای اثبات 15 شرط قانونی دیگر، قاضی محمدرضا جعفری، واکاوی سطر به سطر این پرونده را آغاز کرد و با دقت زیادی به تحقیق در این باره پرداخت. بنا به دستورهای خاص مقام قضایی، کارآگاهان پلیس آگاهی نیز با تفهیم حقوق شهروندی و قانونی به متهمان، کنکاش درباره سرقت های آنان را در حالی ادامه دادند که برخی از مال باختگان به مجازات سرقت حدی اصرار کردند. با آن که چند تن دیگر از عوامل مرتبط با اعضای این باند دستگیر شده بودند، اما نقش 3 تن از متهمان در سرقت های باندی شبانه، جلوه بیشتری پیدا کرد چرا که برخی از آن ها در پرونده های چاقوکشی و ضرب و جرح نیز نقش مهمی داشتند. به گزارش روزنامه خراسان، اوراق این پرونده قطور همچنان توسط قاضی با تجربه شعبه 407 دادسرای عمومی و انقلاب مشهد زیر ذره بین تحقیقات قرار داشت و هر لحظه زوایای بیشتری از جرایم خطرناک این باند با شناسایی شاکیان افشا می شد که اسنادی از تبهکاری های دیگر این باند مخوف به دست آمد و ضمیمه پرونده شد. ادامه بررسی ها بیانگر آن بود که اعضای اصلی باند، اموال سرقتی را بین خود تقسیم می کردند اما به برخی از اعضای باند مبالغ کمتری می دادند.

پس از تکمیل تحقیقات در دادسرا و بررسی جرایم ارتکابی اعضای این باند، علاوه بر تقاضای مال باختگان برای اجرای حد شرعی سرقت، 15 شرط قانونی هم به اثبات رسید و این گونه مقام قضایی، اتهام ارتکاب چندین فقره سرقت حدی را نیز به 3 تن از متهمان تفهیم کرد.

در حالی که وکلای مدافع نیز به دفاع از متهمان مذکور پرداختند، اما در نهایت کیفرخواست این پرونده علاوه بر اتهامات شرب خمر، ایراد ضرب و جرح عمدی و سرقت های تعزیری، درباره سرقت های حدی نیز صادر شد و به تایید نماینده دادستان مرکز خراسان رضوی رسید.

گزارش روزنامه خراسان حاکی است، بدین ترتیب پرونده مذکور در مسیر دادگاه کیفری یک خراسان رضوی قرار گرفت و به زودی اعضای این باند مخوف با حضور وکلای مدافع پای میز عدالت می نشینند و به اتهام سرقت حدی محاکمه خواهند شد.

در خور یادآوری است: در صورت اثبات جرم توسط قضات با تجربه دادگاه کیفری یک خراسان رضوی، متهمان به قطع 4 انگشت دست محکوم می شوند، اما باز هم دیگر مراحل دادرسی برای اعتراض به حکم و بررسی های ویژه و دقیق طبق قانون در دادگاه های دیوان عالی کشور وجود دارد.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها