کد خبر: ۲۴۳۷۲
۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۰
یک استاد بیماری‌های عفونی گفت: هنوز ما شاهد جهش جدیدی در ویروس کرونا نبودیم و به نظر می‌رسد که سیر شیوع آن در حال فروکش کردن است، اما کرونا هم مانند ویروس آنفولانزا باقی خواهد ماند و باید در برابر آن واکسیناسیون صورت گیرد.
به گزارش جدید پرس:

مینو محرز، متخصص بیماری‌های عفونی، در شبکه دو سیما، گفت: به طور کلی هنوز ما شاهد جهش جدیدی در ویروس کرونا نبودیم و به نظر می‌رسد که سیر شیوع آن در حال فروکش است، اما هیچگاه نمی‌توان گفت که یک بیماری برای همیشه ریشه‌کن شده است. لذا کرونا هم مانند ویروس آنفولانزا که از سال ۱۹۱۸ تا کنون پا برجا بوده، باقی خواهد ماند و باید در برابر آن واکسیناسیون صورت بگیرد.

وی افزود: یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهایی که ما در دوران کووید داشتیم، راه‌اندازی دوباره واکسن‌سازی در ایران بود. در آن دوران ما همواره شاهد جهش‌های متعدد در ویروس نیز بودیم؛ لذا واکسنی که ادعای اثربخشی ۹۰ درصدی داشت، در مواجهه با امیکرون اثر ۳۰ درصدی داشت.

محرز اظهار داشت: باید این را در نظر بگیریم که دارو اگر سم نباشد، غذا نیست. این بدان معناست که واکسن‌ها جلوی مرگ و میر در جهان را تا حد امکان گرفته‌ و روند آن را کاهش داده‌اند که این در برابر عوارض احتمالی‌شان از اهمیت بیشتری برخوردار است.

این استاد بیماری‌های عفونی گفت: متاسفانه افرادی در سرتاسر جهان وجود دارند که به طورکلی ضد واکسن هستند. تبلیغ فضای مجازی بر علیه واکسن یک فاجعه است؛ چرا که بعضا افراد توانایی نقد کردن و تفکر تحلیلی را ندارند. باید این را در نظر بگیریم که واکسن یک امر ضروری است و مقاومت در برابر آن تنها موجب ضرر است.

وی اظهار کرد: من به همراه همکارانم همواره در جهت جامعه‌ای عاری از ایدز تلاش کرده‌ایم. همانطور که می‌دانید، در اوایلی که این ویروس آمده بود، هیچ درمانی وجود نداشت و ما از بین رفتن مریض‌هایمان را به چشم می‌دیدیم. اکنون خوشبختانه به مرحله‌ای رسیده‌ایم که در صورت تشخیص به موقع، راه درمان و برگشت به زندگی عادی وجود دارد.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها