کد خبر: ۲۴۲۸۳
۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۰
دانشمندان بر این باورند که موفق به حل معمایی قدیمی در مورد ماه شده‌اند و آن چیزی نیست جز ماهیت ساختار هسته‌ی درونی تنها قمر زمین.
به گزارش جدید پرس:

ماموریت «GRAIL» ناسا به یک کشف شگفت‌انگیز در مورد ماه انجامیده است که یک معمای قدیمی را برای بشریت حل می‌کند: ماه از چه چیزی ساخته شده است؟

آیا تا به حال هنگام شب به آسمان نگاه کرده‌ و از خود پرسیده‌اید که ماه از چه چیزی ساخته شده است؟ راز هسته‌ی درونی ماه، قرن‌هاست که ذهن‌ها را به خود مشغول کرده است. اکنون، دانشمندان سرانجام آن را مشخص کرده‌اند.

جدیدترین پژوهشی که در مجله‌ی «نیچر» منتشر شده است، نشان می‌دهد که هسته‌ی داخلی ماه یک توپ جامد با چگالی مشابه آهن است که توسط یک هسته بیرونی مایع احاطه شده است. این یافته‌ای است که به ما در درک بهتر نحوه شکل‌گیری منظومه شمسی کمک می‌کند.

این کشف با تجزیه و تحلیل داده‌های ماموریت بازیابی جاذبه و آزمایشگاه داخلی(GRAIL) ناسا انجام شد. این آژانس در سال ۲۰۱۱ دو فضاپیما را به مدار اطراف قمر زمین فرستاد و این کاوشگرها نیروهای گرانشی بین‌شان را در حین پرواز بر فراز قسمت‌های مختلف ماه اندازه‌گیری کردند و این کار به دانشمندان این امکان را داد که تعیین کنند هر کدام از کاوشگرها نسبت به شریک خود در کجا قرار دارد.

 

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها