کد خبر: ۲۴۲۴۹
۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۰
دبیر انجمن تامین کنندگان و تولیدکنندگان برنج خاطر نشان کرد: صادرات هر کیلو برنج ایرانی با ارز آزاد 3 دلار تمام می‌شود و نمی‌توان برنج ایرانی را با این قیمت وقتی در سایر کشورها برنج 1 دلاری موجود است بفروشیم. به نظر می‌رسد بازار کانادا و کشورهای عربی خواهان برنج ایرانی به عنوان کالای لوکس باشند.
به گزارش جدید پرس:
 مسیح کشاورز در گفت‌وگو با ایلنا، در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود 50 درصد برنج داخلی تولید سال گذشته در بازار بفروش نرسید آیا می‌توان گفت که ذائقه مردم به سمت خرید برنج خارجی متمایل شده است؟ گفت: عدد واقعی تولید و مصرف برنج داخلی مشخص نیست از این‌رو نمی‌توان به‌صورت دقیق اعلام کرد که حجم فروش برنج داخلی 50 درصد افت داشت.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد چنین سخنانی باهدف ایجاد رونق و فروش محصول سال گذشته طرح می‌شود اگر محصول سال گذشته در بازار موجود باشد برنج امسال نیز از قیمت می‌افتد.

به گفته این فعال اقتصادی؛ قیمت برنج ایرانی بیشتر از توان مردم بالاتر رفت؛ خرید برنج بالای 100 هزار تومان برای اقشار متوسط هم دشوار شد از این‌رو خواسته یا ناخواسته بخشی از مردم به سمت خرید برنج خارجی متمایل ‌شدند.

دبیر انجمن تامین کنندگان و تولیدکنندگان برنج با بیان اینکه کشاورزان قیمت برنج ایرانی را متناسب با تورم افزایش دادند، گفت: افزایش قیمت باید به‌ گونه‌ای اعمال شود که کالا از سفره مردم حذف نشود از این‌رو فروش برنج باید با احتساب هزینه تمام شده به اضافه سود عادلانه محاسبه شود.

 

کشاورز از رکود کامل بازار برنج ایرانی خبر داد و افزود: استاندار مازندران از اعضای انجمن تامین کنندگان و تولیدکنندگان برنج دعوت کرد تا فروشگاه‌های زنجیره‌ای به خرید برنج ایرانی ورود کنند تا این بازار از شرایط رکود خارج شود؛ به نظر می‌رسد وقتی برنج خارجی جایگزین برنج داخلی ‌شود ذائقه مردم بعد از مدتی تغییر خواهد کرد و حتی بعد از ارزانی برنج ایرانی دشوار است که دوباره خریداران به سمت این برنج متمایل شوند و این موضوع تولید برنج ایرانی را تهدید می‌کند. از این‌رو تولیدکنندگان برنج داخلی نباید به‌راحتی سهم بازار خود را به واسطه افزایش قیمت‌های کاذب از دست بدهند.

وی با بیان اینکه هر سال حدود 120 تا 150 هزار تن برنج وارد کشور می‌شد، اضافه کرد: 2 سال پیش برنج ایرانی کیلویی 35 هزار تومان بود و قیمت برنج خارجی 20 هزار تومان و تفاوت معناداری بین قیمت این دو محصول وجود نداشت اما امروز برنج خارجی 50 درصد پایین‌تر از برنج داخلی بفروش می‌رسد.

این فعال اقتصادی در پاسخ به این پرسش که آیا امکان صادرات برنج ایرانی وجود دارد؟ تصریح کرد: صادرات برنج ایرانی دشوار است چراکه در بازارهای جهانی قیمت حرف اول را برای انتخاب یک کالا و محصول می‌زند؛ مردم در سایر کشورها چندان به‌دنبال کیفیت و طعم نیستند و برای آنها فرقی بین برنج ایرانی، هندی و پاکستانی وجود ندارد؛ ارزش غذایی برای آنها در اولویت است.

این فعال اقتصادی ادامه داد: صادرات هر کیلو برنج ایرانی با ارز آزاد 3 دلار تمام می‌شود و نمی‌توان برنج ایرانی را با این قیمت وقتی در سایر کشورها برنج 1 دلاری موجود است بفروشیم. به نظر می‌رسد بازار کانادا و کشورهای عربی خواهان برنج ایرانی به عنوان کالای لوکس باشند اما نمی‌توان به صادرات 500 هزار تن یا یک تن اسم صادرات گذاشت بیشتر چمدانی است.

کشاورز در پایان با اشاره به کاهش هزینه‌های تولید، گفت: قیمت تمام شده باید به واسطه بذر خوب و مکانیزه کشت پایین آورده شود در این صورت نیز قیمت برنج ایرانی نیز در بازار منطقی می‌شود.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها