کد خبر: ۲۴۱۲۴
۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۰
واکسن‌های دو ظرفیتی کرونا به ایران می‌رسد؟/ «در ایران دیگر چیزی به‌نام واکسیناسیون کرونا نداریم» یک پزشک به خبرآنلاین گفت: «ما در ایران عملاً چیزی به عنوان واکسیناسیون کرونا نداریم.»
به گزارش جدید پرس:

کرونایی که یک روز صدر توجه‌ها بود حالا کمتر کسی از آن سراغ می‌گیرد، طوری‌که تبدیل به‌همان آمارهای روزانه ابتلا و مرگ‌ومیر شده است. در کوچه خیابان‌های شهر هم خبری از رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیست حتی نهاد بهداشت و درمان هم توصیه‌ای ندارد، واکسیناسیون هم که تقریباً فراموش شده است. شاید یکی از دلایل آن کاهش کشندگی کووید۱۹ باشد، اما برخی متخصصان معتقدند از همان روزهای اول شیوع کرونا مهم‌تر از تعداد مرگ‌ومیرها تعداد ابتلاها بود، ابتلاهایی که اگرچه خیلی‌های آن منجر به مرگ نشدند اما هنوز کسی از عوارض بعد از آن خبر ندارد و احتمالاًً در سال‌های آینده موجی از بیماری‌های شناخته و ناشناخته به راه می‌افتد و ما را بیشتر با لانگ کووید یا همان عوارض طولانی مدت کرونا آشنا می‌کند، برای همین است که واکسیناسیون به‌عنوان یکی از راه‌های پیشگیری از ابتلا اهمیت دارد، به‌خصوص واکسن‌های دو ظرفیتی جدید که در برخی کشورها مجوز تزریق گرفته‌اند، اما دکتر هادی یزدانی به خبرآنلاین می‌گوید: «ما در ایران عملاً چیزی به عنوان واکسیناسیون کرونا نداریم.» چه برسد به واکسن‌های جدید دو ظرفیتی که سویه‌های متنوعی را پوشش می‌دهد.

متن این گفت‌وگو در ادامه آمده است.

دست ایران از واکسن‌های دو ظرفیتی کرونا دور می‌ماند؟/ «وزارت بهداشت به‌نتیجه رسید درباره اهمیت واکسن کرونا توصیه نکند»

آقای دکتر به نظر می‌رسد هم مردم و هم مسئولین بهداشتی در برابر کرونا بی‌تفاوت شده‌اند این‌طور نیست؟

بله، درحالی‌که همه دنیا راهکارهای پیشگیری از ابتلا به کرونا را محور اصلی برنامه‌های خود قرار دادند اما من عظمی برای انجام این کارها در وزارت بهداشت نمی‌بینم، توصیه چندانی از وزارت بهداشت درباره رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی دیده نمی‌شود.

به‌نظرتان چرا؟

یکی از دلایل برای این است که اینجا آمارهای کرونا قابل مدیریت و کنترل است.

آیا به این دلیل نیست که اومیکرون و سویه‌های گردشی آن کشندگی ندارند؟

الزاما این‌طور نیست که اومیکرون کشندگی نداشته باشد، البته که کشندگی آن از سویه دلتا پایین‌تر است، اما در زیرسویه‌های اخیر آن، و زیرسویه‌ای که از هند شروع شده و احتمالاً کل دنیا را خواهد گرفت، می‌بینیم که اومیکرون هم فاقد کشندگی نیست، همان‌طور که در آمریکا شاهد آن هستیم، البته حتما دلایلی دارد که اومیکرون در ایران به اندازه آمریکا کشندگی نداشته است.

چرا کشندگی سویه اومیکرون در ایران کمتر از آمریکا است؟

یکی از دلایل این است که در دوره سه ساله شیوع کرونا مردم چندین بار به بیماری مبتلا شدند، به هر صورت ایمنی‌زایی اکتسابی ناشی از ابتلا به بیماری قدرتمند است، و مانند واکسن می‌تواند موثر باشد.

از واکسن گفتید، در ایران تزریق واکسن کرونا دیگر تب و تاب ندارد، این‌طور نیست؟

بله، شما اگر وارد مراکز بهداشتی شوید چندان توصیه و تبلیغی درباره واکسیناسیون کرونا نمی‌بینید و تبلیغات رسمی وجود ندارد. ما در ایران در حال حاضر چیزی به نام واکسیناسیون کرونا نداریم.

فکر می‌کنید چرا؟

به‌نظرم مجموعه وزارت بهداشت به این نتیجه رسیده که واکسن‌های فعلی موجود در کشور خیلی ایمنی‌زایی در برابر کرونا ندارند. کارشناس‌ها وزارت بهداشت به این نتیجه رسیدند که دنیا دارد به سمت تولید واکسن‌های دو ظرفیتی حرکت می‌کند و کارخانه‌هایی که آن را تولید می‌کنند محدود هستند، مسائل غیرعلمی و سیاسی که سبب شد واکسن‌هاس تک ظرفیتی مدرنا و فایزر وارد ایران نشود همچنان به قوت خودش باقی‌ست؛ بنابراین به نتیجه رسیدند درباره اهمیت تزریق واکسن سروصدای زیاد و توصیه‌ای به تزریق نکنند. ابتلاهای چندباره هم در ایران سبب شد آمارهای ابتلا پایین بیاید. بنابراین ما در ایران عملاً چیزی به عنوان واکسیناسیون کرونا نداریم. در میان واکسن‌های فعلی فقط برکت پلاس ادعا دارد چند ظرفیتی است که آن هم در حد ادعا است چراکه هیچ اطلاعات علمی از آن نداریم.

از واکسن‌های دو ظرفیتی نام بردید، این واکسن‌ها چه ویژگی‌ دارند؟

ببینید دنیا متوجه شد تغییرات اومیکرون به قدری زیاد بود که عملاً واکسن‌های تک ظرفیتی که بخواهد یک سویه را پوشش دهد کارایی نخواهد داشت. برای همین FDA در آمریکا اعلام کرد که حتی واکسن‌های تک ظرفیتی مدرنا و فایزر را هم مجوز مصرف نمی‌دهد، چراکه وقتی این روزها درگیری اصلی با زیرسویه اومیکرون است استفاده از واکسن‌های تک ظرفیتی کار بیهوده‌ای است، واکسن‌های چند ظرفیتی که فعلاً تایید شده‌اند، هم سویه اصلی ووهان را می‌توانند پوشش بدهند و هم زیرسویه‌های BA۴ و BA۵ اومیکرون را پوشش می‌دهند.

باید درنظر گرفت که واکسن‌ها برای جلوگیری از ابتلا به کرونا تاثیرگذار بودند و پا به پای ویروس باید تغییر کنند، اما در کشور ما به دلیل مسائلی دیگر محدودیت‌های ورود واکسن دو ظرفیتی به کشور همچنان وجود دارد.

این فرضیه که کرونا در مراحل تغییرات خود مجدد تبدیل به یک ویروس کشنده شود، چیزی که در سویه ووهان و دلتا با آن مواجه بودیم چقدر ممکن است؟

بله هر احتمالی درباره رفتار ویروس وجود دارد، البته یک نکته مهم است، در همان ابتدای شیوع کرونا دنیا هیچگونه ترسی از مرگ‌ومیرها نداشت، چون می‌دانست تلفات آن مانند آنفلوآنزای اسپانیایی نخواهد داشت، اما نگرانی اصلی درباره ویروس کرونا سرعت انتقال آن بود، وقتی سرعت انتقال ویروس افزایش پیدا کند با یک درصد پایین از قدرت کشندگی باز هم می‌تواند تعداد زیادی قربانی بگیرد. بنابراین از همان اول مسئله اصلی درباره ویروس کرونا سرعت انتقال و ابتلای زیاد بود. الان هم چیزی‌که مهم است عوارض طولانی مدت ابتلا به کرونا است، هنوز هم کسی نمی‌داند خسارت‌های ناشی از ابتلای انسان‌ها به کرونا جدا از مرگ‌ومیر چیست و چقدر است، لذا افراد باید در مواقع آغاز پیک‌های شیوع کرونا دستورالعمل‌های بهداشتی را حداقل در اماکن پرجمعیت رعایت کنند.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها