کد خبر: ۲۳۹۴۹
۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۰
«"کمک!" "اینجا فرود بیا!" "منابع را حفظ کنید!" "پیاده شو!" "میوه های من آماده خوردن هستند!"»؛ اینها تنها بخشی از پیام‌هایی هستند که می‌دانیم گیاهان - از یک تکه خزه تا یک سکویا ۹۰ متری - می‌توانند ارسال کنند. در واقع، اگر تا به حال بوی علف های تازه چیده شده را استشمام کرده باشید، با یک گیاه ارتباط برقرار کرده‌اید.
به گزارش جدید پرس:

مامتا راوات، میکروبیولوژیست و مدیر برنامه در بنیاد ملی علوم (NSF) می‌گوید:«من فکر می‌کنم که پیچیدگی [ارتباط] با گیاهان به اندازه ارتباط با حیوانات زیاد است. من فکر می کنم چیزهای بیشتری برای آموختن وجود دارد، ما فقط نوک کوه یخ را دیده‌ایم.»

 

در ماه مارس، یک مطالعه جدید نشان داد که بسیاری از گونه‌های مختلف گیاهی صداهای اولتراسونیک برای برقراری ارتباط و منتقل کردن احساس استرس تولید می‌کنند. این آخرین شواهدی است که نشان می دهد چگونه گیاهان با همه چیز از شکارچیان گرفته تا گرده افشان ها "صحبت" می‌کنند.

این تحقیق کاربرد مهمی دارد. درک نحوه ارتباط گیاهان می تواند به ما کمک کند زمین‌های قابل کشت را برای تغذیه جمعیت رو به رشد خود و سازگاری با تغییرات آب و هوایی افزایش دهیم.

یک گیاه برای واکنش به محیط خود باید بین ریشه، ساقه، برگ، گل و میوه خود ارتباط برقرار کند. سایمون گیلروی، پروفسور گیاه شناسی در دانشگاه ویسکانسین مدیسون، به جای سیگنال هایی که از طریق سیستم عصبی مانند سیستم ما حرکت می کنند، می گوید که در گیاهان، بیشتر شبیه لوله کشی است.

برگ‌ها شکارچیان یا تغییرات نور و صدا را شناسایی می‌کنند و ریشه‌ها شرایط زیر زمین را کنترل می‌کنند، مشکلات با مواد مغذی، آب و شکارچیان نیز می‌تواند وجود داشته باشد.

بشنوید از گیاهان؛ «میوه‌های من آماده خوردن‌است»

کورتنی جان، زیست شناس و مدیر برنامه NSF که فعل و انفعالات گیاهان را مطالعه می کند، توضیح می دهد که سیگنال های الکتریکی از طریق حرکت مواد شیمیایی در آن لوله‌ها حرکت می‌کنند. به عنوان مثال، ریشه‌ها می‌توانند خشکی را تشخیص دهند و به برگ‌ها بگویند که تعرق را محدود کرده و آب را حفظ کنند.

محققان می‌توانند این ارتباط الکتریکی را با قرار دادن الکترودها در دو مکان مختلف روی یک گیاه مشاهده کنند. حتی ابزارهایی ساخته شده‌آست که می‌تواند بار الکتریکی را به صداهایی که می‌شنویم تبدیل کند. گیلروی می گوید، اگر گیاهی زخمی شود، سیگنال های الکتریکی از آن زخم منتشر می شود و گیاهان می توانند این سیگنال های الکتریکی را بین افراد در صورت لمس کردن منتقل کنند.

به گفته جان گیاهان حساس سیگنال های الکتریکی را هنگام لمس انتقال می دهند. مواد شیمیایی از جمله هورمون ها نیز در داخل گیاه حرکت می کنند.

هورمونی به نام اکسین در بالای گیاه تولید می‌شود و به سمت پایین حرکت می‌کند و به جوانه‌ای می‌گوید که سعی می‌کند از سطح خاک عبور کند که کدام سمت بالا است. هنگامی که یک تهدید فوری وجود دارد، مانند شکار حشرات، گیاه باید به سرعت واکنش نشان دهد یا به طور کامل مصرف شود. بسیاری از گیاهان تحت این نوع استرس هورمون جاسمونیک اسید را ترشح می کنند که به گیاه می گوید برای دفاع از خود شروع به تولید سم کند.

برخی از گونه‌ها می‌توانند گیاهانی را که به خطر واکنش نشان می‌دهند، تشخیص دهند (ممکن است موش آن را بشنود، حشره ممکن است آن را «بو» کند)، مانند شنیدن فریاد «اوو»!. دشوار است که بگوییم آیا این سیگنال‌ها فقط اتفاق می‌افتند یا برای دریافت آن‌ها توسط دیگران در نظر گرفته شده است.

ارتباط با محیط اطرافشان می تواند به زنده ماندن گیاهان کمک کند. گل های چشم نوازی که در بهار شکوفا می شوند این پیام را به حشرات و حیوانات می دهند که گل های آنها برای گرده افشانی آماده هستند.

محققان دریافتند که با میکروفون های ویژه ای که صدای خفاش را تشخیص می دهد، می توانید گیاهان را نیز بشنوید. طیف وسیعی از گونه‌ها از گوجه‌فرنگی گرفته تا کاکتوس‌ها هنگامی که تحت فشار قرار می‌گیرند صداهای مافوق صوت منتشر می‌کنند که می‌تواند توسط حشرات مانند پروانه و پستانداران مانند خفاش و موش شنیده شود. دانشمندان به این صداهای پریشانی گوش می دهند تا روش های جدیدی برای تشخیص، درمان و نظارت بر گیاهان بدون دست زدن به آنها بیابند.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها