کد خبر: ۲۳۹۳۹
۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۰
کنفدراسیون سندیکاهای کارگری ترکیه در آخرین گزارش ماهانه درباره وضعیت معیشت مردم این کشور، اعلام کرد که خط فقر برای یک خانواده چهار نفره در ترکیه به فراتر از ۳۳ هزار لیره (۱۵۴۰ یورو) رسیده است.
به گزارش جدید پرس:

خط فقر در این کشور معادل کل هزینه‌های اجباری برای خوراک و پوشاک، مسکن، حمل و نقل، آموزش، بهداشت و نیازهای مشابه در نظر گرفته شده و محاسبه می شود.

بنا بر این گزارش، خط گرسنگی در ترکیه نیز که بیانگر میزان هزینه غذایی خانوار است، برای یک خانواده چهار نفره، ماهانه به ۱۰ هزار و ۱۳۵ لیره(۴۷۳ یورو) رسیده است.

این نهاد با اشاره به تعیین هشت هزار و ۵۰۰ لیره به حداقل حقوق کارگری در ترکیه و احتمال افزایش آن تا ۱۰ هزار لیره در نیمه دوم سال میلادی جاری اعلام کرد: حداقل هزینه غذا برای یک خانواده چهار نفره ساکن آنکارا نسبت به ماه قبل ۵.۶۷ درصد افزایش یافته و میزان افزایش این رقم در ۱۲ ماه قبل ۱۱۵.۷۵ درصد بوده است.

کنفدراسیون سندیکاهای کارگری ترکیه همچنین هزینه ماهانه زندگی برای یک کارمند مجرد در این کشور را نیز ۱۳ هزار و ۱۶۷ لیره اعلام کرد.

اوایل سال میلادی جاری خط فقر در ترکیه ۲۹ هزار و ۸۷۵ لیر معادل ۱۵۰۰ یورو اعلام شده بود ولی با ادامه روند بحران اقتصادی و وقوع زلزله و تداوم تورم، رقم خط فقر در این کشور باز هم افزایش یافت.

پیش از زلزله، نرخ تورم در ترکیه به رغم تلاش و ادعای وزیر خزانه داری و دارایی این کشور برای کاهش آن به زیر ۵۰ درصد، در نخستین ماه سال ۲۰۲۳ در ارقام بالای ۵۷ درصد باقی ماند و پیش‌بینی اقتصاددانان برای پایان سال ۲۰۲۳ هم تورم حدود ۴۴.۵۵ درصد بود که شواهد نشان می دهد بیش از این رقم خواهد بود.

نرخ تورم در ترکیه به عنوان یکی از شاخص های تاثیرگذار در تعیین خط فقر، در سال گذشته میلادی ۶۴.۲۷ درصد بود و حتی برای مدتی به بیش از ۸۵ درصد نیز افزایش یافت.

دولت «رجب طیب اردوغان» برای کنترل تورم، نرخ بهره بانکی را در چند مرحله کاهش داد و به ۸.۵ درصد رساند ولی این امر هم کمکی به تورم فزاینده در این کشور نکرد، به طوری که نرخ تورم در ماه اکتبر۲۰۲۲ (نیمه آبان ۱۴۰۱) به ۸۵.۵۱ درصد رسید که بالاترین نرخ تورم این کشور از سال ۱۹۹۷ به بعد بود.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها