کد خبر: ۲۰۰۶۲
۲۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۰
اگر رشت بخواهد شبیه استانبول شود، چه کم دارد؟ به نظر می‌رسد این دو شهر خاورمیانه شباهت‌‌‌های بسیاری به هم دارند؛ اما ساختار اقتصادی رشت شباهتی به ساختار اقتصادی استانبول ندارد.
به گزارش جدید پرس:

رشت و انزلی برای تبدیل‌شدن به استانبول که سالانه در آن صدها میلیارد دلار دادوستد صورت می‌گیرد، چه باید بکنند؟ رشت و استانبول مامن فرهنگ‌‌‌های متنوعی هستند و با نگاهی باز به جهان می‌‌‌نگرند. هردو زیبایی‌‌‌های خیره‌‌‌کننده‌‌‌ طبیعی و آب‌‌‌و‌‌‌هوای لطیفی دارند و به لطف قدمت بسیار و جاذبه‌‌‌های گردشگری متعدد می‌‌‌توانند ساعت‌‌‌ها گردشگران را که مصرف را شدت می‌‌‌بخشند، سرگرم کنند.

 هردو حتی به دریا وصل‌‌‌ هستند و امکان‌‌‌های خوبی برای تجارت دارند. با این‌حال استانبول سالانه میلیاردها دلار کالا دادوستد می‌کند و رشت در بهترین حالت یک‌میلیارد دلار. آنچه موجب شده تا رشت نتواند به کانون تولید ثروت تبدیل شود، این است که رشت از جریان تجارت جهانی دور مانده؛ ولی استانبول خود را به یکی از نقاط کانونی در جریان تجارت جهانی تبدیل کرده است. 

 گشتی در استانبول به‌خوبی این نکته را به ذهن متبادر می‌کند که تجارت در این نقطه از خاورمیانه چه اندازه آسان است؛ کشتی‌‌‌های غول‌‌‌پیکر، زیرساخت‌‌‌های مناسب، فرودگاه برجسته و بسیار باکیفیت، زیرساخت‌‌‌های شهری به‌‌‌روز، و از همه مهم‌تر منافذ نقل و انتقال ارز و کالا و خدمات به شکل متعدد؛ رشت اما با اینکه در منطقه‌‌‌ای بسیار حاصلخیز با امکان دسترسی به چند کشور قرار گرفته و در مرکز کریدورهای مهمی قرار دارد، به‌واسطه قوانین دست‌وپاگیر موجود نتوانسته است آنچنان که باید و شاید تولید ثروت کند یا برای متقاضیان انبوه کالا در اورآسیا و اروپا، شریکی مطلوب باشد.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها