کد خبر: ۲۰۰۲۸
۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۰
رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام با اشاره به نظام رتبه‌بندی نیچر ایندکس، گفت: در نسخه جاری این رتبه‌بندی که تاریخ یک دسامبر ۲۰۲۱ تا ۳۰ نوامبر رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام ۲۰۲۲ را در بر می‌گیرد، کشور ایران در میان کشورهای جهان حائز رتبه ۳۰ شده است. در این رتبه‌بندی کشورهای چین، آمریکا و آلمان به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را دارند.
به گزارش جدید پرس:

دکتر سید احمد فاضل زاده رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) با بیان این که نیچر ایندکس یک پایگاه اطلاعاتی متشکل از وابستگی سازمانی نویسندگانی است که در ۸۲ نشریه برتر علوم طبیعی (Natural-Science) مقاله چاپ کرده‌اند، گفت: بر اساس چهار حوزه موضوعی کلی فیزیک، شیمی، زمین و علوم محیطی و علوم زیستی بهترین رتبه جمهوری اسلامی ایران در حوزه موضوعی فیزیک با رتبه جهانی ۲۷ بوده است. عملکرد ایران در چهار حوزه موضوعی بر اساس تعداد و سهم مقالات در جدول زیر نشان داده شده است.

62556428

62556427

رئیس ISC گفت: در این رتبه‌بندی، ۹۵ سازمان ایرانی حضور دارند که ۷۸ سازمان ماهیت دانشگاهی دارند. در بین کلیه سازمان‌ها دانشگاه شیراز با کسب رتبه ۹۲۱ جهانی در بین سازمان‌ها و نیز کسب رتبه ۷۵۴ جهانی در بین دانشگاه‌­ها، رتبه اول کشور را در هر دو بخش به دست آورده است. رتبه سایر سازمان­‌های کشور در جدول زیر نشان داده شده است.

62556430

62556429

فاضل‌زاده ادامه داد: نیچر ایندکس تعداد مطلق و تعداد سهم کسری از انتشار مقاله در سطح سازمانی و ملی را ارائه می‌دهد و به این ترتیب، شاخصی از خروجی و همکاری پژوهشی با کیفیت در سطح جهانی است. نیچر ایندکس به صورت ماهانه روزآمد شده و اطلاعات یک دوره ۱۲ ماهه را بر روی وبگاه خود نمایش می‌دهد.

به نقل از روابط عمومی مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)، وی خاطرنشان کرد: خروجی مقاله برای یک مؤسسه، کشور، منطقه یا شهر به دو صورت محاسبه می‌شود:

* تعداد: در صورتی که یک یا چند نویسنده مقاله پژوهشی از آن مؤسسه یا مکان باشند، بدون توجه به اینکه چه تعداد از نویسندگان همکار از خارج از آن مؤسسه یا مکان وجود دارد، امتیاز یک به مؤسسه یا مکان اختصاص داده می‌شود.

* سهم: یک شمارش کسری است که نسبت نویسندگان یک مؤسسه یا کشور/ منطقه و تعداد مؤسسات وابسته در هر مقاله را در نظر می‌گیرد؛ برای محاسبه سهم، مشارکت همه نویسندگان به طور مساوی در مقاله در نظر گرفته می‌شود.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها