کد خبر: ۱۹۸۲۵
۲۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۰
نشریه انگلیسی «آی» ضمن تکرار ادعای بی‌اساس بکارگیری پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین که بارها از سوی مقامات کشورمان رد شده است مدعی شد که چین درصدد تولید پهپادهای شبیه به مدل ایرانی برای فروش به روسیه است.
به گزارش جدید پرس:

ادعایی این نشریه انگلیسی آمده است: شرکت‌های چینی تولید چند نسخه شبیه به پهپادهای «کامیکاز» ساخت ایران را در بحبوحه افزایش گمانه‌زنی‌ها درباره همکاری نظامی چین و روسیه در جنگ اوکراین، آغاز کرده‌اند.

این گزارش ادعایی می‌افزاید: حداقل سه پهپاد که شباهت زیادی به مدل شاهد-۱۳۶ دارند در حال حاضر از طریق یک پلتفورم اینترنتی چینی که برای نمایش محصولات دفاعی، از جمله هواپیماهای بدون سرنشین درجه نظامی طراحی شده است، برای فروش عرضه می شوند.

«آی‌» مدعی شد: یکی از محصولات جدید، TL-۱۸۰ نام دارد که در قسمت توضیحات وعده داده است که این محصول در قیاس با مدل ایرانی از بدنه قوی تر و از قابلیت یک پهپاد «انتحاری» مجهز به کلاهک و ابزار نظارتی برخوردار است.

این گزارش به نقل از منابع ناشناس مدعی انعقاد قرارداد شرکت چینی با روسیه پهپاد شد؛ اما تصریح کرد که تولیدکننده چینی این ادعا را رد و اعلام کرده است که هیچ رابطه تجاری با روسیه ندارد.

اوکراین

گزارش ادعایی نشریه «آی» درحالی منتشر می‌شود که اولا ایران و چین هرگونه همکاری نظامی با روسیه در جنگ اوکراین را رد کرده و برلزوم راه‌حل دیپلماتیک برای پایان درگیری‌ها تاکید دارند. درثانی غرب باوجود آنکه به گفته تحلیلگران و کارشناسان امور بین الملل خود عامل وقوع و ادامه جنگ اوکراین بوده بطور هماهنگ دست به ایران هراسی و چین هراسی زده است.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا دو هفته پیش چین را به تدارک تحویل سلاح به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین متهم کرد. چین هم این اتهام را رد و با انتقاد شدید از آمریکا تصریح کرد، این کشور باید از اشاعه اطلاعات نادرست دست بردارد.

وانگ‌ ون‌بین سخنگوی وزارت خارجه چین گفت که این آمریکا و نه چین است که سلاح برای "میدان نبرد" ارسال می‌کند و این کشور حق مطالبه از چین ندارد.

وی تأکید کرد که چین در روابط خود با روسیه "نه فشار و نه اجبار" را تحمل نمی‌کند.

جمهوری اسلامی ایران نیز بارها ادعای مطرح شده درباره ارسال پهپاد به روسیه را برای به‌کارگیری در جنگ اوکراین رد کرده است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه آماده بررسی ادعای فروش پهپاد در جلسه مشترک با اوکراین هستیم، تصریح کرد: ما هیچ سلاح و پهپادی برای به کارگیری در جنگ با اوکراین به روسیه نداده و نخواهیم داد

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها