کد خبر: ۱۹۸۱۲
۲۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۰
مدیر انجمن غار و غارشناسی خراسان رضوی گفت: طبق بررسی‌های صورت گرفته تاریخی، اولین انسانی که در کره زمین شناخته شده؛ نئاندرتال بوده که در غارهای منطقه شمالی خراسان رضوی یعنی کوه‌های هزار مسجد از سرچشمه کشف رود زندگی کرده است.
به گزارش جدید پرس:

جواد نظام‌دوست خاطرنشان کرد: چون تمامی غارها در دوران دوم زمین‌شناسی تشکیل شده‌اند، همه آنها از قدمت بیش از دو میلیون سال برخوردارند.

وی با بیان اینکه همه غارها ارزش طبیعی و زیست‌محیطی فوق‌العاده‌ای از نظر قدمت دارند، افزود: قبلاً همه غارها در کل دنیا محل سکونت انسان بوده و انسان‌های اولیه در غارها زندگی می‌کردند.

نظام دوست با بیان اینکه بقایا و اطلاعات این انسان اولیه را از این منطقه به دست آورده‌اند، گفت: حتی یونسکو در منطقه خراسان اکتشافاتی داشته و پیگیری‌هایی انجام شده است، هر چند از نظر ساختاری تعداد غارهای خراسان رضوی کم هستند اما از نظر قدمت و سابقه بی‌نظیرند.

وی تصریح کرد: منطقه باستانی کشف‌رود، در حوضه آبریز کشف‌رود، حد فاصل ۳۵ کیلومتری تا ۸۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد متعلق به دوره پارینه‌سنگی زیرین است که از کهن‌ترین سکونت‌گاه‌های بشر در ایران محسوب می‌شود.

مدیر انجمن غار و غارشناسی خراسان رضوی گفت: کشف رود یکی از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های انسان در ایران است و تعدادی از ابزارهای سنگی کشف رود در تالار پارینه سنگی موزه ملی ایران به نمایش درآمده است.

وی تصریح کرد: کوه‌های هزار مسجد که بیش از ۲۴۰ تا ۲۵۰ کیلومتر طول دارد، قطعاً طی سالیان گذشته در آن غارزایی انجام شده و در دل کوه غار وجود دارد اما شاید دهانه‌ای به سمت بیرون باز نشده است.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها