کد خبر: ۱۹۷۵۲
۲۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۶:۳۰
در اتفاقی کم سابقه طی سالهای اخیر محبوبیت اردوغان کمتر از یکی از رقبایش شد.
به گزارش جدید پرس:

انتشار نتایج چهار نظرسنجی درباره انتخابات ترکیه، فاصله معنادار محبوبیت اردوغان و رهبر مخالفان را نشان می دهد.

دو ماه مانده به انتخابات ترکیه نظرسنجی‌های نشان می‌دهد که ائتلاف مخالفان اردوغان متشکل از شش حزب در حال افزایش قدرت در برابر دولت فعلی است. ۱۴ مه ( ۲۴ اردیبهشت) مردم ترکیه رای خود را برای انتخاب رئیس جمهوری جدید و اعضای پارلمان به صندوق خواهند انداخت.

 

بر اساس آخرین نظرسنجی‌های انجام شده توسط چهار موسسه افکارسنجی مختلف، کمال قلیچداراوغلو، نامزد ریاست جمهوری جناح مخالف موسوم به اتحاد ملی، از رجب طیب اردوغان، باسابقه ترین رهبر تاریخ کشور ترکیه پیشی گرفته است.

بر اساس نظرسنجی‌ها، بیش از ۵۰ درصد رای دهندگان در رقابت پیشرو از کمال قلیچداراوغلو حمایت می‌کنند در حالی که رجب طیب اردوغان به طور متوسط توانسته تنها ۴۴ درصد آرا را در نظرسنجی‌ها به دست بیاورد.

در حال حاضر شش فرد نامزدی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده‌اند. اگر هیچ یک از نامزدها بیش از ۵۰ درصد آرا را در دور اول کسب نکند، ۲۸ مه دور دوم انتخابات بین دو رقیب برتر برگزار خواهد شد.

پیش‌بینی‌ها تصویر مشابهی را نیز برای رقابت بر سر کرسی‌های پارلمان ترسیم می‌کنند. براساس این پیش‌بینی‌ها ائتلاف ملی بیشترین کرسی‌ها را در برابر حزب حاکم عدالت و توسعه و متحد ملی‌گرای آن که به ائتلاف مردمی معروف است، به دست خواهد آورد.

نظرسنجی منتشر شده توسط «آکسوی ریسرچ» نشان می‌دهد که ائتلاف ملی ۴۴.۱ درصد از حمایت را به دست آورده است در حالی که ائتلاف مردمی ۳۸.۲ درصد به دست آورده است. همین نظرسنجی سهم آرای حزب دموکراتیک خلق‌ها هوادار کردها را ۱۰.۳ درصد نشان می‌دهد.

«آکسوی ریسرچ» اعلام کرد که بلوک مخالف دولت ۴۳.۵ درصد از حمایت ها را به دست آورده است. نظرسنجی انجام شده در ۶ و ۷ مارس همچنین نشان داد که ۱۱.۳ درصد از رأی دهندگان از حزب دموکراتیک خلق‌ها حمایت می‌کنند.

نظرسنجی «پیار ریسرچ» هم چندان فرقی با باقی نظرسنجی‌ها ندارد و بر اساس نتایج منتشر شده در ۱۰ مارس، بلوک اصلی اپوزیسیون ۴۶.۴ درصد و حزب عدالت و توسعه و حزب حرکت ملی با ۳۷.۸ درصد آرای را به دست آورده‌اند.

فهرست شورای عالی انتخابات نشان می‌دهد که ۳۶ حزب در انتخابات مجلس نامزد معرفی خواهند کرد.

انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی ترکیه روز ۲۴ اردیبهشت در حالی برگزار می‌شود که دو زلزله‌ سهمگین ماه گذشته بیش از ۴۶ هزار قربانی و هزاران ساختمان به‌شدت ویران در ۱۱ استان برجای گذاشت.

نحوه رسیدگی دولت به بازماندگان، انتقادهای زیادی را از آقای اردوغان و حزب حاکم در پی داشت. برخی ناظران گمان می‌برند پس‌لرزه‌های زلزله در ماه گذشته می‌تواند پایه‌های قدرت اردوغان را پس از ۲۰ سال به طور جدی بلرزاند.

با این حال، هنوز مشخص نیست که عواقب زلزله چه تاثیری در انتخابات داشته باشد. مخالفان دولت نیز می‌دانند در صورت پیروزی با معضلات بزرگی در این زمینه روبرو خواهند بود.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها