کد خبر: ۱۹۶۸۸
۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
وزیر امور اسلامی سعودی اخیرا مقررات جدیدی را برای مراسم گوناگون در طول ماه رمضان اعلام کرده است که بحث‌برانگیز شده است.
به گزارش جدید پرس:

به نقل از المیادین این قواعد جدید شامل کم کردن صدای بلندگوها و نظارت بر مراسم اعتکاف در ۱۰ روز آخر ماه رمضان، محدود کردن خیرات و ممنوع کردن فیلمبرداری از نمازگزاران در مساجد است.

بخشنامه ۱۰ ماده‌ای جدید مقررات رمضان روز جمعه بوسیله عبدالطیف الشیخ، وزیر امور مذهبی عربستان اعلام شد.

در این بخشنامه از جمله آمده است: «امامان و موذنان به جز موارد بسیار ضروری نباید از محل مسجد غایب باشند» و «نماز تهجد در ده روز آخر رمضان باید با فاصله زمانی کافی پیش از اذان صبح پایان یابد تا مشکلی برای نمازگزاران پیش نیاید.»

همچنین استفاده از دوربین در مساجد برای عکس‌برداری از امامان و زائران در طول نمازها به هر شکل ممنوع شده است.

وزارت امور اسلامی مساجد را از جمع‌آوری اعانه‌های مالی برای برگزار کردن مراسم افطاری در محل مسجد منع کرده است. این اعانه‌ها نباید در حیاط مسجد نگهداری شوند و فقط تحت نظارت امام یا موذنان مسجد قابل‌جمع‌آوری هستند.

یکی دیگر از مقررات بحث‌برانگیز اعلام شده بوسیله وزارت امور اسلامی محدد کردن شمار بلندگوهای پخش‌کننده اذان و ممنوع کردن والدین از آوردن کودکانشان به مساجد برای نماز خواندن است.

این محدودیت‌ها باعث اعتراض بسیاری از مسلمانان در سراسر جهان شده است و منتقدان این مقررات جدید را تلاشی از سوی دولت سعودی برای محدود کردن تاثیر اسلام در فضای عمومی با منع کردن سنت‌های بسیار دیرینهع می‌دانند.

همچنین منتقدان به موضوع افزایش تبلیغ دولت سعودی درباره کنسرت‌های موسیقی که هنرمندان غربی را برای اجرا به این پادشاهی دعوت می‌کنند، اشاره می‌کنند و معتقدند همه این اقدامات تلاشی برای جلب توجه حضار بین‌المللی است.

عبدالله النزی، سخنگوی وزارت امور سلامی در یک مصاحبه تلویزیونی با کانال السعودیه تلاش کرد این نگرانی‌ها را برطرف کند و گفت: «این وزارت از افطار کردن در مساجد ممانعت نمی‌کند، بلکه برگزاری مراسم افطاری را ممنوع می‌کند، مگر اینکه شخص مسئولی مجوز انجام این کار را گرفته باشد.»

او افزود:«‌این اقدامات باعث تسهیل انجام کارها در چارچوب حفظ پاکی و قداست مساجد می‌شود و جلوی جمع‌آوری خیرات مگر به شکل رسمی را می‌گیرد.»

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها