کد خبر: ۱۹۵۴۸
۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۰
«ریشی سوناک» ـ ‌نخست‌وزیر بریتانیا ـ که متعهد شده است از «مرمرهای پارتنون» در برابر بازگرداندن به یونان محافظت کند، حالا با امتناع از بازگرداندن این اثر تاریخی به یونان، گفت: این مرمرها یک "دارایی بزرگ" برای بریتانیا باقی می‌ماند.
به گزارش جدید پرس:

به نقل از گاردین، ‌«ریشی سوناک» نیز مسیر نخست‌وزیرهای سابق بریتانیا، همچون «بوریس جانسون» ‌را برای حفاظت از گنجینه مرمرهای پارتنون در «موزه بریتانیا»، ‌ واقع در لندن پیش گرفت.

با وجود کمپینی که برای بازگرداندن این مرمرها به یونان راه‌اندازی شده است و مذاکراتی که بین مقامات بریتانیا و یونان در این‌باره صورت گرفته است، ‌نخست‌وزیر بریتانیا درحالی که به سمت یک اجلاس بزرگ دفاعی و امنیتی در کالیفرنیا می‌رفت، برنامه برای بازگرداندن این آثار تاریخی را رد کرد.

«سوناک» ‌ بیان کرد:‌ «بریتانیا چندین نسل است که از مرمرهای الگین نگهداری کرده است. بودجه گالری‌ها و موزه‌های ما را مالیات‌دهندگان تامین‌ می‌کنند؛ چراکه سرمایه بزرگی برای این کشور محسوب می‌شوند.»

نخست‌وزیر بریتانیا افزود:‌ «ما این گنجینه‌ها را با مردم جهان به اشتراک می‌گذاریم و مردم جهان به بریتانیا می‌آیند تا آن‌ها را تماشا کنند. قانون از مجموعه موزه بریتانیا نگهداری می‌کند و ما هیچ برنامه‌ای برای تغییر آن نداریم.»‌

مرمرهای پارتنون از سال ۱۸۳۲ میلادی و پس از این‌که توسط «لرد الگین»، یک دیپلمات بریتانیایی از یونان خارج شد، در «موزه بریتانیا» ‌ به نمایش گذاشته شده‌اند.

وزرای یونانی ماه گذشته تایید کرده بودند که مذاکرات محرمانه‌ بین رئیس موزه بریتانیا و دولت یونان صورت گرفته است.

یونان مدت‌هاست که خواستار بازگرداندن دائمی این مرمرها به کشور شده است. با این حال، ‌«موزه بریتانیا» ‌تاکید دارد که هر گونه احتمال بازگرداندن این مرمرها به عنوان امانت خواهد بود.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها