کد خبر: ۱۹۴۳۵
۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰
مشاور سابق امنیت ملی آمریکا امروز (یکشنبه) گفت: ایران، چین، روسیه، کره شمالی و چندین کشور دیگر در حال تقویت روابط خود و تهدید ما در حوزه‌های مختلف هستند و ما بیکار نشسته‌ایم!
به گزارش جدید پرس:

به گزارش وبسایت روزنامه هیل، این ابراز نگرانی جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی آمریکا پس از خبر عادی‌سازی روابط ایران و عربستان سعودی در روز جمعه مطرح شد. تهران و ریاض اعلام کردند که در خلال این دستاورد بزرگ که با میانجی‌گری چین صورت گرفته، سفارت‌خانه‌ها را بازگشایی خواهند کرد.

بولتون که در دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، مشاور امنیت ملی این کشور بود، مدعی شد: این نشان می‌دهد که عربستان سعی دارد طرف روسیه و چین را از دست ندهد، زیرا در چشمان ریاض، آمریکا عزم و اراده کافی برای مقابله با تهدید ایران را ندارد.

وی افزود: چینی‌ها یک استراتژی مشخص دارند و از آن پیروی می‌کنند، اما ما در آمریکا هر روز از این شاخه به آن شاخه می‌پریم.

روسیه نیز به چین نزدیکتر شده و مقامات آمریکایی هشدار می‌دهند که پکن با جدیت در فکر ارسال تسلیحات مرگبار به اوکراین است.

با این حال، چین کوشیده تا موضعی بی‌طرف در این جنگ داشته باشد. پکن اخیرا طرحی ۱۲ ماده‌ای برای صلح اوکراین پیشنهاد کرد و خواستار آتش‌بس و آغاز مذاکره شد.

بولتون گفت: یکی از بزرگترین برندگان جنگ اوکراین، چین بوده است؛ اگر روسیه پیروز شود و تمامی خاک اوکراین را به دست آورد، این یک پیروزی برای متحد چین خواهد بود و این کشور را هم تقویت می‌کند.

او ادامه داد: اگر هم روسیه شکست سنگینی بخورد، باعث می‌شود وابستگی مسکو به پکن افزایش یابد. در این صورت باز هم چین برنده است!

او با بیان اینکه بر خلاف دوران جنگ سرد، به نظر می‌رسد که امروز چین طرف قدرتمندتر اتحاد چین و روسیه است، گفت: این برای هیچ یک از ما خوب نیست. باید راهی پیدا کنیم تا روسیه را از چین دور کنیم.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها