کد خبر: ۱۹۲۹۵
۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
اختاپوس‌ها موجودات عجیبی هستند؛ آنها بیشتر از یک قلب دارند و خون‌شان به رنگ آبی و مملو از مس است.
به گزارش جدید پرس:

 اولین چیزی که با شنیدن نام اختاپوس به ذهن اکثر ما می‌رسد، این است که این موجود، هشت پا دارد ولی این جانور عجیب و خاص، ویژگی‌های دیگری نیز دارد که به مراتب حیرت انگیزتر هستند؛ از جمله اینکه آنها بیش از یک قلب دارند.

طبق گفته کرت اونتانک، زیست‌شناس اختاپوس‌ها در دانشگاهی در واشنگتن، اختاپوس‌ها سه تا قلب دارند. این امر در مورد نزدیک‌ترین موجودات شبیه به اختاپوس‌ها، یعنی ماهی‌های مرکب نیز صادق است.

بزرگترین قلب اختاپوس که قلب سیستمیک آن است، در وسط بدن این موجود نرم‌تن قرار گرفته است. این قلب، خون اکسیژن‌دار را به تمام بخش‌های بدن به جز آبشش‌ها، پمپاژ می‌کند. این بزرگترین و عضلانی‌ترین قلب از سه قلب اختاپوس است.

دو قلب دیگر اختاپوس، قلب‌های شاخه‌ای نامیده می‌شوند که هر یک از آنها، به یکی از دو آبشش اختاپوس متصل هستند. این دو قلب معمولا قلب‌های آبشش نامیده می‌شوند و نسبتا کوچک هستند و قدرت چندانی هم ندارند. وظیفه هر قلب شاخه‌ای، پمپاژ کردن خون از طریق آبششی است که به آن متصل شده.

چرا اختاپوس‌ها به سه قلب نیاز دارند؟

به همان دلیل که انسان‌ها و دیگر پستانداران، به ۴حفره در قلبشان نیازمندند. به منظور حل مشکل فشار خون پائین.

برای آنکه خون بتواند به شکل موثری در سراسر بدن پخش شود، باید فشار خون بدن جانداران به اندازه کافی مناسب باشد. اگر فشار خون بدن فردی پائین باشد و فرد، خیلی سریع از جایش بلند شود یا سریعا کاری انجام دهد، ممکن است در سرش احساس سبکی کرده یا حتی بیهوش شود. این بدان معناست که فشار خون او آنقدر پائین است که نمی‌تواند خون کافی را به مغزش برساند.

آبشش‌های اختاپوس، به جذب اکسیژن از آب می‌پردازند و قلب‌های شاخه‌ای، به پمپاژ کردن خون فقیر از اکسیژن، از طریق آبشش‌ها کمک می‌کنند. البته خون غنی از اکسیژن که از آبشش‌ها خارج می‌شود، فشار پائینی دارد و این نکته خوبی برای پمپاژ کردن خون به سراسر بدن نیست. در نتیجه اختاپوس‌ها به قلب دیگری نیاز دارند تا پس از انجام وظیفه آبشش‌ها و قلب‌های شاخه‌ای، بتواند خون را به‌صورت موثری به تمام بدنشان بفرستد.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها