کد خبر: ۱۸۹۹۰
۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۰
امروز قیمت دلار به کانال ۴۰ هزار تومانی برگشت. این روند نزولی از ابتدای هفته در بازار دلار حاکم است. برخی معامله‌گران با توجه به افزایش فروش، احتمال نوسان‌گیری بازارساز را می‌دهند.
به گزارش جدید پرس:

امروز روند کاهشی قیمت دلار، این اسکناس آمریکایی را وارد کانال ۴۰ هزار تومانی کرد. در حالی که قیمت دلار از ابتدای هفته در مسیر نزولی قرار گرفته اما برخی گمانه‌زنی‌ها خبر از نوسان‌گیری بازارساز می‌دهد.

در دو روز گذشته فشار عرضه، اخبار مساعدِ نشست‌های هسته‌ای تهران و امنیت خاطر ایران در عدم صدور قطعنامه‌ای علیه کشورمان در نشست شورای حکام باعث شد دلار دست پایین را بگیرد و بیش از ۱۰ هزار تومان کاهش داشته باشد.

در این میان برخی از تحلیلگران با تاکید بر تاثیر سفر گروسی به تهران، این روند نزولی را کوتاه مدت می‌دانند. آنها معتقدند اگر اخبار منفی روانه بازار شود، روند قیمت‌ها با همین شیب نزولی که کاهش یافت به شکل شارپی به کانال‌های بالاتر برمی‌گردد.

فاصله دلار مبادله و آزاد کم شد

امروز قیمت دلار در مرکز مبادله ارز و طلا نزدیک به هزار تومان کاهش داشت. روند کشف قیمت در روزهای گذشته نیز در مرکز مبادله نزولی بود. در حال حاضر اختلاف قیمت بازار ارز آزاد و مرکز مبادله ارز و طلا ۶ هزار و ۵۰۰ تومان است. این در حالی است که در روزهای گذشته این اختلاف قیمت تا ۱۰ هزار تومان نیز می‌رسید.

قیمت دلار در بازارهای همسایه نیز سیگنال کاهش قیمت به تهران دادند. دلار هرات با قیمت ۴۸ هزار و ۶۵۰ تومان معامله شد. دلار سلیمانیه به ۴۸ هزار و ۶۲۰ تومان رسید. دلار تهران فعلا پرچمدار بیشترین قیمت در بازارهای موازی است و در آخرین پله کانال ۴۰ هزار تومان نوسان دارد.

قیمت درهم امارات که در هفته‌ گذشته تا کانال ۱۶ هزار تومانی رسیده بود، امروز ۴۰۰ تومان ارزان‌تر از دیروز معامله شد. در حال حاضر حواله درهم با قیمت ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان در بازار معامله می‌شود.

چراغ سبز مذاکرات به مسیر نزولی دلار

نشست چهار روزه شورای حکام روز گذشته آغاز شد. بررسی موضوع پرونده هسته‌ای ایران از برنامه‌های کشورهای عضو این نشست است. به نظر می‌رسد با سفر اخیر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران و اظهار رضایت وی از نتایج این سفر، می‌توان به آغاز دوباره مذاکرات برجام امید داشت.

باید در نظر داشت اخبار مثبت و منفی در خصوص توافق برجام در سال‌های گذشته همیشه عاملی برای کاهش یا افزایش قیمت دلار بوده است. هر چند کارشناسان افزایش انتظارات تورمی و سیاست‌های نادرست پولی را عامل مهمتری برای افزایش قیمت دلار پیش‌بینی می‌کنند.

رشد ارزش ذاتی دلار بالاست

در همین راستا برزو حق‌شناس کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه قیمت دلار در کشور ما همیشه صعودی بوده به تجارت‌نیوز گفت:«طی سال‌های متمادی در حوزه سیاست‌های پولی و رشد نقدینگی سیاست های غلطی اتخاذ کرده‌ایم. باید توجه داشت نقدینگی رشد می‌کند و پول ملی کشور بی‌ارزش می‌شود. بنابراین عامل اصلی رشد قیمت دلار همین موضوع نقدینگی است.»

وی با اشاره به اینکه تحریم‌ها و سیاست خارجی  به عنوان کاتالیزور عمل می‌کنند اظهار کرد:«مشکل سیاست‌های غلط پولی است. متاسفانه این سیاست‌ها ادامه دارد و کماکان نقدینگی در حال افزایش است و نشانه‌ای مبنی بر سیاست‌های انقباضی از بانک مرکز نمی‌بینیم.»

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد:« در ماه‌های گذشته مقداری سطح تنش‌ها در عرصه بین‌المللی بالا رفت و قیمت دلار از ارزش ذاتی خود که نرخی در حدود ۴۴ هزار تومان بود فاصله و حباب مثبت گرفت. در حال حاضر متاثر از اخبار مساعدی که در حوزه سیاست‌های بین‌المللی و سفر رئیس کل آژانس به ایران داشتیم این قیمت به ارزش ذاتی خود نزدیک شده است.»

حق‌شناس با اشاره به اینکه در حال حاضر انتظارات و تنش‌ها پایین آمده گفت:« با این وجود ماهانه هزار و ۵۰۰ تا دو هزار تومان به ارزش ذاتی دلار افزوده می‌شود و این ارزش ذاتی  به شدت و هرماه در حال رشد است.»

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها