کد خبر: ۱۸۹۵۶
۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۰
هوش مصنوعی به‌گفته دانشمندان می‌تواند روزی جایگزین خدمات شهری، اجتماعی و مدنی شود.
به گزارش جدید پرس:

حتی سیاستمداران نیز حضور این روبات‌ها را در سیاست بعید نمی‌دانند و اخیرا نخست‌وزیر رومانی، نیکولای سیوکا، کابینه خود را با معرفی یک عضو جدید که کاملا مبتنی بر هوش مصنوعی است، غافلگیر کرد.

نخستین روبات سیاستمدار
به‌تازگی نخست‌وزیر رومانی از این روبات جدید با نام ایون (Ion) که در مقام مشاور افتخاری قرار است ظاهر شود، رونمایی کرد.
این روبات با چهره و کلماتی که روی صفحه دیجیتال ظاهر می‌شد، به درخواست‌های نخست‌وزیر همراه با صدای کامپیوتری پاسخ می‌داد. سیوکا گفت که ایون توسط محققان رومانیایی توسعه داده شده است و از هوش مصنوعی برای به‌دست آوردن سریع و خودکار نظرات و خواسته‌های شهروندان رومانیایی استفاده خواهد کرد.

او گفت: این نخستین‌بار در دنیاست که برای پست مشاور دولتی از هوش مصنوعی استفاده می‌شود. ما در این زمینه چه در سطح ملی و چه در سطح بین‌المللی نخستین هستیم. ایون هنگام معرفی خود در کنفرانس مطبوعاتی گفت: سلام. تو به من زندگی دادی. من ایون هستم. حالا نقش من نمایندگی از توست؛ مثل یک آینه.

تلاش انگلیس برای ارائه خدمات با هوش مصنوعی
روبات‌های هوش مصنوعی در حال گسترش در کل دنیا هستند، به‌طوری که اخیرا وزیر علوم جدید انگلیس پیشنهاد کرده است که سیستم‌های هوش مصنوعی مانند ChatGPT می‌تواند در جاده وایت هال لندن که بزرگ‌ترین جاده این شهر به‌حساب می‌آید نقش داشته باشد. میشل دونلان، گفت که خدمات مدنی اگرچه باید به متخصصان سپرده شود اما نقش هوش مصنوعی را در این زمینه نباید نادیده گرفت. ChatGPT می‌تواند مقالات، جوک‌ها، شعرها و برنامه‌های شغلی را در پاسخ به درخواست‌های متنی تولید کند.

شرکت OpenAI، (یک شرکت خصوصی تحت حمایت مایکروسافت) که آن را درماه نوامبر به‌صورت رایگان در اختیار عموم قرار داده، آن را طوری طراحی کرده است که می‌تواند به سؤالات به شیوه‌ای شبیه انسان پاسخ دهد و زمینه سؤالات بعدی را مانند مکالمات انسانی درک کند، همچنین می‌تواند درصورت درخواست، قطعات نوشتاری طولانی بنویسد. دونلان، وزیر امور خارجه در امور علم، نوآوری و فناوری انگلیس گفت: من فکر می‌کنم این نوع فناوری‌ها بخش جدیدی از مشاغل را ایجاد می‌کنند و در زمینه‌هایی که ما حتی به آن فکر نکرده‌ایم، پیشرفت بی‌حدی خواهند داشت و ما باید از آن استفاده کنیم.

البته نیاز به مقررات و حفاظت دارند اما با این حال هرگز نباید از این فناوری‌ها هراس داشته باشیم. ما باید آنها را بپذیریم و از آنها استفاده کنیم تا بتوانند به ایجاد شغل منجر شوند. نباید به این فکر کنیم که هوش مصنوعی جایگزین معلم یا پزشک یا هر شغل دیگری می‌شود، بلکه به این فکر کنیم که این نوع فناوری می‌تواند بار اداری را که افراد با آن روبه‌رو هستند کاهش دهد تا بهره‌وری بیشتری داشته باشند.

احتیاط در استفاده از هوش مصنوعی
کریس شریشاک، یکی از متخصصان فناوری در شورای آزادی‌های مدنی ایرلند، می‌گوید که این فناوری باید با احتیاط مورد استفاده قرار گیرد. او این سؤال را مطرح کرد که چگونه ایون از بین پیام‌هایی که دریافت می‌کند، می‌تواند اولویت‌بندی را رعایت کند: این مورد باید برای مردم توضیح داده شود. ایون دارای بدنه‌ای آینه‌ مانند و یکپارچه و نیز صدایی غم‌انگیز و عمیق است و می‌تواند برخی افراد را به یاد روبات HAL 9000 در فیلم کلاسیک علمی تخیلی 2001: A Space Odyssey بیندازد. اما این روبات هوش مصنوعی به‌ جای اینکه مسئول یک سفینه فضایی باشد، مسئول سنجش احساسات کل کشور است.


عملکرد روبات مشاور دولت
هوش مصنوعی ایون شبکه‌های اجتماعی را برای جمع‌آوری نظارت و نارضایتی‌های شهروندان بررسی کرده و سپس آنها را با یکدیگر ترکیب کرده و به دولت ارائه می‌کند.

شهروندان همچنین می‌توانند با استفاده از یک پورتال‌وب، نظرات خود را به‌طور مستقیم به ایون بدهند. به‌گفته رهبر و هماهنگ‌کننده تیم تحقیقاتی سازنده این روبات، نیکوسبه، ایون پس از جمع‌آوری اطلاعات کمک‌های خود را برای دولت ترکیب می‌کند. با این حال، کاربران پاسخی از خود ایون دریافت نخواهند کرد.

در عوض، سباستین بوردوجا، وزیر تحقیق و نوآوری که تیم او بر این پروژه نظارت می‌کند، توضیح داد که ایون اطلاعاتی را که دریافت می‌کند تجزیه و تحلیل و گزارش‌هایی در مورد اولویت‌های رومانیایی‌ها تهیه خواهد کرد. سیوکا از شهروندان رومانیایی و دولت خواست که مشارکت در این پروژه را نه به‌عنوان یک گزینه، بلکه به‌عنوان اجبار برای اطمینان از ارتباط نزدیک و به موقع ببینند.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها