کد خبر: ۱۸۸۹۶
۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۰
آگاهان سیاسی می‌گویند که کشورهای اروپایی به دلیل اینکه طالبان را به عنوان یک حکومت مقتدر که می‌تواند جلو گروه‌های مسلحانه را در افغانستان بگیرد پذیرفته اند، بر این اساس این کشورها ضمن عدم حمایت از گروه‌های مسلحانه در تلاش برای جنگ نرم هستند.
به گزارش جدید پرس:

این گفته‌های آگاهان سیاسی درحالی مطرح می‌شودکه توماس نیکلاسون، نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان، در یک نشست خبری که در کابل برگزار شده بود گفت که افغانستان سال‌ها خشونت را تجربه کرده و اکنون فرصت آن است تا این خشونت‌ها پایان یابد، از این رو اتحادیه اروپا از هیچ گروه مسلح در افغانستان پشتیبانی نمی کند.

امین الله احساس، آگاه امورسیاسی تاکید کرد که در شرایط کنونی افغانستان اهمیت میدان رقابت جنگ‌های مسلحانه را برای قدرت های بزرگ از دست داده است، زیرا قدرت‌های بزرگ مشغول جنگ در کشورهای دیگر مانند اواکراین بوده و توانایی جنگ دیگر را ندارند.

این آگاه امور سیاسی افزود: اروپایی‌ها می‌دانند که تجهیز و حمایت گروه های مسلح نیاز به هزینه بسیار زیاد دارد و در ضمن آن برنده شدن در جنگ مسلحانه صد در صدی نیست، از این رو نمی‌خواهند که از گروه‌های مسلح در افغانستان حمایت کرده و در تلاش برای جنگ نرم هستند.

احساس همچنان اضافه کرد که اگر کشورهای اروپایی بخواهند در افغانستان از گروه‌های مسلح بر ضد طالبان استفاده کنند، کشورهای همسایه افغانستان مانع آنها خواهند بود، چون جنگ دامن گیر تمام منطقه می‌شود.

او ادامه داد که حکومت‌های اروپایی از مهاجرین افغانستان در کشورهای شان به عنوان اهرم فشار برطالبان استفاده می‌کنند، در بعضی مواقع آنان را گردهم می اورند که برعلیه حکومت موجود در افغانستان شعار بدهند.

در همین حال سید ذاکر حسینی، استاد دانشگاه نیز در مصاحبه با آوا گفت که اروپایی‌ها نظر به گذشته شان پایبند به تعهدات شان نیستند، از این رو رهبران طالبان نباید زیاد بر گفته‌های غربی‌ها اعتماد داشته باشند.

او همچنان تاکید کرد:کشورهای غربی در شرایط کنونی به دلیل جنگ اوکراین با مشکلات زیاد اقتصادی روبرو بوده و توان تجهیز و حمایت نیروهای مسلح را در افغانستان ندارند.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها