کد خبر: ۱۵۷۶۲
۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۰
افتتاح حساب وکالتی حالا دغدغه اصلی کسانی است که می‌خواهند در قرعه کشی یا پیش فروش خودرو شرکت کنند. تا قبل از اینکه داشتن حساب وکالتی به عنوان شرط اصلی برای ثبت نام و خرید خودرو قطعی شود، متقاضیان فقط با داشتن گواهینامه رانندگی و اینکه پلاک فعالی از سال ۹۸ به اسمشان ثبت نشده باشد می‌توانستند به سایت‌های سایپا و ایران خودرو مراجعه و ثبت‌نام کنند. در آن شرایط یک‌فرد می‌توانست برای همه اعضای خانواده اسم‌نویسی کند.
به گزارش جدید پرس:

حتی خبرهای زیادی درباره تخلف و اجاره کارت ملی برای ثبت نام در قرعه‌کشی خودرو شنیده می‌شد. اما حالا اوضاع متفاوت است.چون شرط جدید شرکت در قرعه‌کشی خودرو، داشتن حساب وکالتی و البته پر بودن این حساب است. یعنی در زمان ثبت نام خریدار باید کل پول مورد نیاز را در حساب وکالتی داشته باشد. وقتی حساب وکالتی به اندازه پول خرید خودرو سپرده داشته باشد، این پول در زمان قرعه‌کشی مسدود می‌شود تا در صورت برنده شدن فرد متقاضی، بانک پول را به‌حساب کارخانه واریز کند.

گفته می‌شود مهمترین دلیل این شرط جدید واقعی‌تر شدن تقاضا و حذف سیاهی لشکرهایی است که بیشتر با شانس و اقبال وارد روند ثبت نام می‌شدند که اگر برنده شدند حواله خودرو را بفروشند و سود خوبی به جیب بزنند. اما شرط داشتن حساب وکالتی دیگر از سیاهی‌لشکر‌ها فرصت شرکت در قرعه‌کشی و کم کردن شانس متقاضیان واقعی را می‌گیرد. لازم به ذکر است داشتن حساب وکالتی در خرید خودرو از بورس کالا، هم اهمیت زیادی دارد و کسانی که می‌خواهند از بورس کالا خرید کنند، تا روز قبل عرضه فرصت دارند حساب وکالتی خود را به اندازه قیمت پایه شارژ کنند.

اما درباره حساب وکالتی چه می‌دانیم؟ روند افتتاح حساب وکالتی چگونه است؟ چه مدارکی باید به بانک ارائه بدهیم؟ آیا حساب قدیمی را می‌توانیم به حساب وکالتی تبدیل کنیم؟ در حساب وکالتی فقط رقم مورد نیاز برای خرید خودرو مسدود می‌شود یا کل موجودی حساب…در این مطلب سعی می‌کنیم به همه این سوال‌ها جواب بدهیم و البته کمی از حال و هوای بانک‌ها در این روزهای شلوغ کاری بنویسیم.

‌بانک‌ها آماده بودند اما مردم نه
مهلت افتتاح و معرفی حساب وکالتی برای شرکت در فروش ویژه سایپا، ساعت سه روز دوشنبه ۳ بهمن ماه به پایان رسید به همین دلیل از روز شنبه تا دوشنبه همین هفته در بانک‌های تجارت، ملی، صادرات، اقتصاد نوین، رفاه و ملت سوزن می‌انداختید پایین نمی‌رفت از بس که شلوغ بود و مردم می‌خواستند حساب وکالتی افتتاح کنند تا بتوانند در فروش ویژه سایپا شرکت کنند. همین موضوع باعث دستپاچگی مردم و شگفتی کارمندان بانک شد که چند روز شلوغ و پر ماجرا را پشت سر گذاشتند.

به گفته یکی از کارمندان بانک ملت روز شنبه یکی از شلوغ‌ترین روزهای شعبه در این فصل بوده چون مردم بعد از تعطیلی پنجشنبه و جمعه به بانک رفته بودند تا فرصت حضور در قرعه‌کشی سایپا را از دست ندهند. به گفته او بانک و کارمندها برای افتتاح حساب آماده بودند،‌اما مردم یا مدارکشان کامل نبود، یا وجه کامل را نداشتند و اصرار می‌کردند تا چند روز دیگر حساب را پر می‌کنند یا اینکه دوست داشتند زودتر از موعد کارشان را انجام بدهند و بروند، بعضی‌ها مدارکشان کامل بود ولی پول‌هایشان نه و بعضی‌ها هم پول کافی داشتند اما مثلا شناسنامه‌شان مشکل داشت یا کارت ملی نداشتند.

ایران+خودرو

این کارمند بانک یک روایت بامزه از افتتاح حساب دو برادر دوقلو دارد که یکی از آنها کارت ملی همراه نداشته و با اصرار و بعد با سرو صدا از کارمند بانک می‌خواسته برایش حساب وکالتی باز کند، چون همه مشخصاتش با برادرش یکی است و هر دو یک مغازه لوازم آرایشی دارند و فقط اسمش با برادر دیگر فرق می‌کند.

یا یکی از مشتریان بانک که در آخرین ساعت مهلت افتتاح حساب به بانک رفته بود و بدون هیچ مدرک شناسایی با گواهینامه اصرار داشت برایش حساب وکالتی باز کنند و وقتی این اتفاق نیفتاد با گریه بانک را ترک کرد. او به یکی از کارمندهای بانک گفته بود حالا دختر خاله‌ام ثبت‌نام کرده و به من پز می‌دهد اما من نتوانستم. به گفته این کارمند بانک جالب این‌جاست که همان دختر خاله به او زنگ زده بود و خبر داده بود حساب وکالتی را برای خرید خودرو ثبت نام کرده و امروز آخرین روز است و دختر خاله سراسیمه در مسیر برگشت از سر کار و بدون هیچ مدرک شناسایی به بانک مراجعه کرده بود.

کارمند بانک رفاه کارگران از اصرار یک پدر برای افتتاح حساب دخترش خاطره‌‌ای دارد. می‌گوید یک خانم با پدرش به بانک آمده بود و هر دو می‌خواستند حساب قدیمی‌شان را به حساب وکالتی تبدیل کنند،‌اما پول پدر آماده بود و می‌خواست برای دخترش چک بدهد، چکی با موعد ۱۲ اسفند. به گفته این کارمند بانک رفاه پیرمرد رو به همه کارمندان گفته من ریش سفیدم را گرو می‌گذارم که این چک نقد می‌شود و فقط اجازه بدهید تا مهلت داریم این افتتاح حساب را انجام بدهیم. هر چه هم به او می‌گفتند که اینها دست بانک نیست و آخرین مهلت برای واریز وجه از طرف خود شرکت خودروساز اعلام شده‌، توجه نمی‌کرد و داد و بیداد راه می‌انداخت که چرا برای خودتان قانون می‌گذارید و شما این چک را قبول کنید من خودم می‌روم سایپا و درستش می‌کنم.

غیر از این مشکلات که بیشتر به خود مردم مربوط بود،‌ به قول کارمند بانک ملی گاهی ریز مشکلاتی نیز مثل وصل نشدن به لینک ثبت احوال برای افتتاح حساب جدید و نداشتن مدارک و مستندات شغلی باعث می‌شد روند افتتاح حساب کمی طول بکشد و باعث اعتراض بعضی از کسانی شود که همیشه لحظه آخری هستند و دوست دارند در دقایق پایانی کارشان درست شود. این کارمند بانک می‌گوید مثلا یکی از مشتری‌ها به صورت دستی خودش دنباله نام خانوادگی‌اش را از شناسنامه و کارت ملی پاک کرده بود و در یک نگاه متوجه این قضیه می‌شدید‌

وقتی از ثبت احوال استعلام گرفتیم متوجه شدیم مشخصات درج شده در ثبت احوال با مدارکش همخوانی ندارد، به همین دلیل نتوانستیم برایش حساب باز کنیم. به گفته این کارمند همه بانک‌های معرفی شده در این چند روز آماده افتتاح حساب بودند مثل روزهای قبل، چون اتفاق عجیب و غریبی رخ نداده و همان روند قبلی انجام می‌شود، این خود مردم بودند که آمادگی لازم را نداشتند. بعضی از آنها با مدارک ناقص اصرار داشتند کارشان انجام شود و بعد بروند و بقیه مدارک را بیاورند.

چگونه حساب وکالتی باز کنیم؟
شرکت خودرو‌سازی ایران‌خودرو نیز روز گذشته اعلام کرد اجرای محدودیت تعریف حساب وکالتی به عنوان پیش‌شرط ثبت‌نام از بزرگترین طرح پیش فروش ایران‌خودرو که قرار است همزمان با فرارسیدن چهل و چهارمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شود، اجرایی می‌شود. پس داشتن حساب وکالتی دیگر جزو الزامات است،‌ یعنی از این به بعد چه برای خرید خودرو و کالا از بورس و چه برای شرکت در قرعه کشی یا ثبت نام خودرو پیش فروش باید حساب وکالتی داشته باشید. اگر حساب وکالتی دارید که هیچ اگر هنوز حسابتان را افتتاح نکرده‌اید باید این روند را طی کنید تا یک حساب وکالتی به نام شما ثبت شود.

اول از همه باید به یکی از بانک‌هایی که از طرف سایپا و ایران خودرو معرفی شده مراجعه کنید. فعلا شرکت سایپا بانک‌های تجارت، ملی، صادرات، ملت، رفاه و اقتصاد نوین را معرفی کرده است.

اگر در یکی از بانک‌های معرفی شده شماره حساب کوتاه مدت داشته باشید روند افتتاح حساب وکالتی به این شکل است که از کارمند بانک درخواست می‌کنید همان حساب قدیمی شما را وکالتی کند. به گفته رئیس یکی از شعبه‌های بانک ملت این روند خیلی ساده و سریع انجام می‌شود و قرار نیست کار پیچیده‌ای شکل بگیرد، فقط یک کد است که از طرف بانک تعریف شده، کارمند بانک آن کد را وارد و حساب کوتاه مدت به وکالتی تغییر می‌کند.

اگر در این بانک‌های معرفی شده حساب بانکی ندارید اول باید به بانک مراجعه و یک حساب سپرده کوتاه مدت افتتاح کنید. مدارک مورد نیاز نیز همراه داشتن کارت ملی،‌شناسنامه و مستندات شغلی است. مثلا اگر کارمند شرکتی هستید معرفی نامه از شرکت داشته باشید یا اگر مغازه‌دار هستید جواز صنفی یا اگر راننده تاکسی هستید کارت تاکسیرانی و … را همراه داشته باشید.

البته بعضی از بانک‌ها اجاره نامه یا سند خانه هم می‌خواهند که گویا اگر همراه نداشته باشید با داشتن کدپستی محل سکونت مشکل حل می‌شود. زمان افتتاح حساب جدید طولانی نیست و اگر مشکلی در مدارک شناسایی و لینک به ثبت احوال وجود نداشته باشد در چند دقیقه حساب جدید افتتاح می‌شود. بعد از اینکه حساب جدید باز کردید از کارمند بانک می‌خواهید که این حساب را برای شما وکالتی کند.

کسانی که در بانک ملی و بانک تجارت حساب کوتاه مدت دارند می‌توانند به صورت اینترنتی برای وکالتی کردن حسابشان اقدام کنند. این متقاضیان برای تعریف حساب وکالتی می‌توانند به دو سایت car.farava.irو firoozeh.bmi.ir/signin مراجعه و حسابشان را به صورت اینترنتی وکالتی کنند.

‌شاید سوال شما هم باشد
متقاضیان افتتاح حساب وکالتی در این روزها با ابهامات زیادی روبه‌رو هستند. به همین دلیل سوال‌های زیادی برای متقاضیان مطرح می‌شود، ما به کمک رئیس یکی از شعبه‌های بانک ملت به این سوال‌ها جواب داده‌ایم.

به‌حساب وکالتی سود تعلق می‌گیرد، این سود چطور محاسبه می‌شود؟
حساب وکالتی همان حساب کوتاه مدت است. همان سودی که به سپرده کوتاه مدت تعلق می‌گیرد برای این حساب نیز واریز می‌شود.

در قرعه‌کشی خودرو حساب وکالتی چه مدت مسدود می‌شود؟
فقط حساب کسانی که برنده هستند و قرار است از حساب آنها وجه خودرو برداشته شود مسدود می‌شود و تا زمانی که وجه خودرو مورد نظر از طرف بانک برای شرکت خودروساز واریز شود این وجه مسدود می‌ماند. اما از حساب مشتریانی که برنده نشده‌اند هیچ مبلغی برداشت نمی‌شود و می‌توانند ظرف ۲۴ ساعت مبلغ موجود حساب خود را جابه‌جا کنند. زمان برداشت وجه از حساب فرد برنده نیز دست شرکت خودروساز است و به گفته این رئیس بانک بیشتر از یک یا دو روز کاری طول نمی‌کشد.

در حساب وکالتی فقط رقم مورد نیاز برای خرید خودرو مسدود می‌شود یا کل موجودی حساب؟
فقط رقم مورد نیاز از طرف بانک بلوکه می‌شود و بعد از درخواست خودروساز بانک این رقم را به حساب شرکت واریز می‌کند. مشتری برای برداشت بقیه پول موجود در حساب نیز هیچ مشکلی ندارد.

آیا کسانی که چک برگشتی دارند می‌توانند حساب وکالتی داشته باشند؟
در حال حاضر کسانی که چک برگشتی دارند و به اصطلاح حسابشان خراب است نمی‌توانند حساب وکالتی داشته باشند.

کسانی که می‌خواهند برای خرید کالا از بورس حساب وکالتی داشته باشند به چه بانک‌هایی باید مراجعه کنند؟
بورس کالای ایران ۱۰ بانک را که شامل بانک ملت، ملی ایران، صنعت و معدن، سامان، اقتصاد نوین، کشاورزی، توسعه صادرات، شهر، پارسیان و رفاه کارگران می‌شود، برای افتتاح حساب وکالتی معرفی کرده است. متقاضیان باید شماره حساب وکالتی خود را در سامانه خرید آنلاین بورس کالا وارد کنند.

برای این کار باید به سایت ebgo.ir یا سامانه مخصوص کارگزاری مراجعه و روی گزینه «اعلام شماره حساب وکالتی» کلیک کنید. پس از دریافت نام کاربری و رمز عبور سامانه کارگزاری‌، بیشتر راه را رفته‌اید و باید منتظر اعلامیه عرضه خودرو در بورس کالا باشید. اعلامیه هر عرضه از چند روز قبل روی سایت بورس کالا اعلام می‌شود و خریداران، تا روز قبل عرضه فرصت دارند حساب وکالتی خود را به اندازه قیمت پایه شارژ کنند.

در خرید خودور از بورس پول چقدر مسدود می‌ماند؟
اگر معامله‌ای به نام مشتری انجام نشود، وجه مسدود شده در همان روز آزاد می‌شود، اما اگر کالایی خریدید باید ثبت کنید تا کارگزاری پول را از حسابتان بردارد، یعنی اگر هم بخواهید نمی‌توانید پولی برداشت کنید چون اندازه قیمت پایه عرضه معرفی شده یا کالای خریداری شده،‌حسابتان مسدود می‌شود.

انصراف خرید خودرو از بورس جریمه دارد؟
اگر فردی در بورس کالا به‌عنوان برنده معرفی شود و نتواند باقی‌مانده پول را در موعد مقرر واریز کند یا به هردلیلی انصراف بدهد، محکوم به پرداخت جریمه‌ای است که خودکار از روی حساب وکالتی او کسر می‌شود. یعنی باید پنج درصد ارزش کل معامله را به‌عنوان هزینه فسخ به‌علاوه نیم درصد هزینه کارمزد دو سر معامله که در مجموع ۵.۵ درصد ارزش کل معامله می‌شود را پرداخت کند. فرد برنده نیز سه روز کاری فرصت دارد تا باقی‌مانده رقم خرید را به حساب وکالتی واریز کند.

اگر وجه در موعد مقرر تکمیل نشود به ازای هر روز تاخیر (از روز چهارم) به میزان ۲۵ صدم درصد ارزش کل معامله برای آن‌ها به عنوان جریمه محاسبه می‌شود. همچنین اگر فرد برنده بعد از پایان روز ششم نتواند وجه مورد نظر را تکمیل کند، معامله فسخ و میزان ۵.۵ درصد ارزش کل معامله به‌عنوان جریمه از حساب وکالتی او کسر می‌شود.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها