کد خبر: ۱۵۷۶۰
۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۵
هزینه سفر انفرادی به عتبات تا هفت میلیون تومان هم قیمت داده شده است. افزایش نرخ ارز در ماه‌های گذشته باعث انصراف بخش زیادی از مسافران عراق شد؛ تا جایی که فقط چهارهزار خراسانی به دلیل نوسانات ارزی از سفر به عتبات عالیات انصراف داده‌اند.
به گزارش جدید پرس:

 اوایل تابستان امسال با حدود سه میلیون تومان می‌توانستید به شهرهای زیارتی عراق سفر کنید، اما فعلا باید حداقل پنج میلیون تومان برای یک سفر شخصی کوتاه به عتبات کنار بگذارید، البته این قیمت امروز است و کسی از هزینه روزهای آینده سفر به کربلا و نجف خبر ندارد. هزینه سفر انفرادی به عتبات تا هفت میلیون تومان هم قیمت داده شده است. افزایش نرخ ارز در ماه‌های گذشته باعث انصراف بخش زیادی از مسافران عراق شد؛ تا جایی که فقط چهارهزار خراسانی به دلیل نوسانات ارزی از سفر به عتبات عالیات انصراف داده‌اند.

تا آذر امسال حدود ۹۲ هزار نفر برای سفر به عتبات ثبت‌نام کرده بودند که ۵۰ درصد از آنها به دلیل نوسانات ارز انصراف دادند. ثبت‌نام آنها با دلار ۲۹ هزار تومانی انجام شده بود و شرکت‌ها به دلیل ثبت‌نام‌هایی که قبل از افزایش نرخ ارز انجام داده بودند، ضرر کردند؛ با این حال بسیاری از آنها قیمت‌ها را افزایش ندادند و به جای آن از سود خودشان کم کردند. اگر این روند ادامه پیدا کند و سازمان حج و زیارت نتواند از دولت برای یک دوره، ارز با نرخ مصوب بگیرد، قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند.

کف قیمت سفر به عتبات چقدر است؟
برآورد قیمت سفر هوایی عتبات تا پایان بهمن با کاروان‌های حج و زیارت از ۱۱ میلیون و ۵۰۰ تا ۱۳ میلیون و ۵۰۰ و به صورت زمینی از شش میلیون و ۵۰۰ تا ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. هزینه سفر به سوریه هم از ۱۵ میلیون تومان عبور کرده است. به دلیل همین نوسانات روزانه قیمت دلار، آذر امسال بسیاری از پروازهای تهران ـ‌ نجف و تهران ـ‌ بغداد لغو شد و حتی سفر عراقی‌ها به ایران هم روندی کاهش داشت.

هزینه سفر یک خانواده چهار نفره به عتبات در دی امسال حدود ۴۵ میلیون تومان تمام می‌شد، اما در بهمن به دلیل همزمانی آن با ماه رجب تقریبا ۵۰ میلیون تومان برآورد می‌شود. از ابتدای امسال تا امروز حدود ۳۰۰ هزار نفر به شهرهای زیارتی عراق سفر کرده‌اند که در مقایسه با آمارهای قبل از کرونا و در شرایط عادی نزدیک به ۱۸۰ هزار نفر کمتر شده است.

هزینه‌ها از کجا آغاز می‌شود؟
هزینه این سفرها در ایام مناسبتی بیشتر می‌شود و حتی با توجه به تکمیل بودن ظرفیت بسیاری از هتل‌ها و گارانتی کردن آنها توسط افراد یا حتی شرکت‌های مختلف، ممکن است امکان اسکان در بسیاری از هتل‌ها برای سفرهای انفرادی فراهم نباشد. اولین اقدام برای سفر عتبات، داشتن گذرنامه با حداقل شش ماه اعتبار است که امسال هزینه آن به ۱۲۰ هزار تومان رسیده و هزینه خروج از کشور هم برای سفر هوایی عتبات ۴۵هزار تومان است.

اگر بخواهید به صورت زمینی به عراق سفر کنید، می‌توانید خودتان را با اتوبوس و خودروی شخصی به مرز مهران و شلمچه برسانید و با پرداخت عوارض ۳۷ هزار تومانی وارد خاک عراق شوید. کرایه ون از مرز مهران تا نجف و کربلا تقریبا ۱۷ هزار دینار است که باید متناسب با قیمت روز دینار آن را محاسبه کنید، اما با رقم فعلی تقریبا نزدیک به ۵۰۰ هزار تومان است.

هزینه کرایه تاکسی از مرز مهران تا شهر نجف اشرف هم برای هر نفر ۲۵ هزار دینار یا ۷۵۰ هزار تومان است. هزینه کرایه از شهر نجف تا کربلا با اتوبوس و ون هم ۳۵۰۰ دینار یا ۱۰۵ هزار تومان و ماشین‌سواری چهارنفره، برای هر نفر شش هزار دینار یا حدود ۱۸۰ هزار تومان است. این رقم‌ها با قیمت ۳۰ تومانی امروز دینار حساب شده است.

بلیت عراق از دو میلیون تا ۲۲ میلیون تومان
قدم بعدی خرید بلیت است که با توجه به مقصد شما متغیر است؛ ما مبدا سفر را از تهران در نظر گرفته‌ایم: برای خرید بلیت تهران- نجف چارتری بین دو میلیون و ۲۲۰ هزار تومان و سیستمی از ۱۱میلیون تومان شروع می‌شود و بسته به ایرلاینی که انتخاب می‌کنید ممکن است تا ۲۲ میلیون تومان هم قیمت خورده باشد.

قیمت بلیت چارتری تهران بغداد هم بین سه تا شش میلیون تومان و قیمت سیستمی آن از هفت میلیون تا ۲۲ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. عراق هفت فرودگاه بین‌المللی دارد که از میان آنها فرودگاه نجف و بغداد به کربلا نزدیک‌تر است. فاصله فرودگاه نجف تا حرم امام‌ علی (ع) نزدیک به ۲۳کیلومتر است و نیم ساعت در راه خواهید بود.

اگر پرواز شما به مقصد فرودگاه نجف باشد، با رقم‌های مختلفی می‌توانید خودتان را به حرم برسانید. مثلا هزینه ماشین دربست داخل فرودگاه ۱۰ تا ۱۵ هزار دینار است که با محاسبه دینار ۳۰ تومانی، حداقل ۳۰۰ هزار تومان برایتان هزینه دارد. اگر بیرون از فرودگاه تاکسی بگیرید، با صرف ۴‌هزار دینار یا ۱۲۰ هزار تومان به مقصد می‌رسید. به غیر از این دو راه از ون‌های مستقر در فرودگاه هم می‌توانید استفاده کنید که کرایه آنها حدود ۲۰۰۰ دینار معادل ۶۰ هزار تومان می‌شود.

قیمت یک شب اقامت در هتلی نزدیک به حرم در شهر کربلا همراه با صبحانه در روزهای عادی ۲۲ دلار است. گزینه‌های شما در همین محدوده به غیر از روزهای مناسبتی و شلوغ، اتاق‌های ۱۸ تا ۴۰ دلاری با کیفیت‌های مختلف است. در نجف و کاظمین هم حدود قیمت هتل‌های نزدیک حرم از ۲۷ تا ۷۵ دلار است.

بیشتر هتل‌های عراقی آشپزخانه و توزیع غذا ندارند و شما فقط هزینه اسکان را می‌پردازید. بعضی از هتل‌ها در کنار اسکان، وعده‌های غذایی هم دارند که قیمت آن‌ها بالاتر است. یکی از نمونه‌های هزینه‌های کاروانی سفر به عتبات تهیه غذاست که بر اساس نرخ سازمان حج و زیارت باید برای هر روز ۶.۶ دلار زائران بپردازند. به غیر از هتل‌ها، حسینیه‌هایی در دسترس است که برخی بدون هزینه و بعضی از آنها با قیمت پایین یعنی حدود سه تا شش هزار دینار بسته به زمان سفر شما وجود دارد.

غذای دلاری در عراق
اگر اسکان بدون غذا در هتل یا حسینیه را انتخاب کنید، برای تهیه غذا می‌توانید به رستوران‌های مختلف بروید. در عراق رستوران‌های گرانقیمت با هزینه هر پرس غذا متوسط ۲۰ دلار در دسترس است که قیمت روز دلار را باید در این عدد ضرب کنید. فعلا این رقم معادل ۸۴۰ هزار تومان است. رستوران‌های عادی با هزینه هر پرس غذا متوسط هشت دلار یا ۳۳۰ هزار تومان برایتان هزینه دارد.

مغازه‌های اطراف حرم، متوسط و ارزان با قیمت حدود سه دلار یا ۱۲۶ هزار تومان هم وجود دارد. در اطراف حرم‌ها نیز برخی رستوران‌ها ساندویچ یا کباب را به دینار محاسبه کرده و قیمت آن از دو تا ۱۰ هزار دینار است. برای حمل و نقل به شهرهای زیارتی عراق هم می‌توانید از ماشین‌های عتبه حسینیه یا عتبه علویه استفاده کنید که هم امن‌ترند و هم قیمت پایین‌تری دارند. هزینه آنها بسته به مقصد از پنج هزار تا ۱۰ هزار دینار متفاوت است.

زمان بازگشت هم علاوه بر پول بلیت پرواز، کرایه تاکسی به فرودگاه نجف حداقل ۱۲ و حداکثر ۱۸ هزار دینار است که هشت هزار دینار آن به عنوان ورودی به فرودگاه از تاکسی‌ها گرفته می‌شود. در فرودگاه بغداد هم امکان ورود ماشین‌های خارج فرودگاهی وجود ندارد و مسافران در کنار هزینه ورودی فرودگاه بغداد، باید مبلغ ۱۰ تا ۱۵ دلار هم برای رسیدن به گیت فرودگاه خرج کنند.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها