کد خبر: ۱۵۶۷۴
۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۱
دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی گفت: قیمت بلیت هواپیما به طور میانگین در تمام مسیرها تا ۳۰ درصد افزایش یافت.
به گزارش جدید پرس:

مقصود اسعدی سامانی امروز سه‌شنبه در نشست خبری درباره دلیل افزایش قیمت بلیت هواپیما طی چند روز گذشته، گفت: شورای‌عالی هواپیمایی در بهار امسال نرخ ۳۰ درصدی افزایش بلیت هواپیما را تصویب کرد، حتی در ستاد تنظیم بازار هم مطرح و به تصویب رسید، فقط اجرای نرخ جدید از سوی سازمان هواپیمایی کشوری ابلاغ نشد.

وی ادامه داد: بعد از ۸ ماه انتظار برای افزایش قیمت‌ها و عدم ابلاغ نرخ‌های جدید، شرکت‌های هواپیمایی ناگزیر برای ادامه حیات و تامین هزینه‌ها مجبور به اعمال میانگین قیمتی ۳۰ درصدی شدند.

اسعدی سامانی توضیح داد: از ابتدای سال ۳۰ درصد دستمزدها افزایش یافته است، هزینه تعرفه گمرکی واردات قطعات و موتور هواپیما از ارز ۴۲۰۰ تومانی به ۲۸ هزار تومان افزایش یافته است، هم‌زمان هزینه‌های حمل و نقل جهانی تا ۳۰ درصد افزایش یافته است، در این شرایط از دی ماه سال گذشته تاکنون افزایش قیمت نداشتیم.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت؛ هزینه خرید لاستیک هواپیما از ۱۲۰۰ دلار به بالای ۲ هزار و ۷۰۰ دلار رسیده است، بر این اساس هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی افزایش یافته است و ما در بهار امسال از شورای‌عالی هواپیمایی افزایش ۳۰ درصدی نرخ را گرفتیم و تا دو هفته پیش نجابت به خرج دادیم و منتظر ابلاغ بودیم.

به گفته اسعدی سامانی، هر ساعت صندلی پرواز ۴۰ دلار برای ایرلاین هزینه دارد؛ اما میانگین افزایش ۳۰ درصدی قیمت‌ها، باز هم هزینه دلاری هر صندلی پرواز را نمی‌دهد.

istock-468622269

اسعدی سامانی گفت: مخالفت با افزایش قیمت بلیت هواپیما، مخالفت با اجرای قانون آزادسازی است که به صراحت در ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم آمده است و شرکت‌های هواپیمایی در افزایش قیمت‌ها هیچ کار غیرقانونی انجام نداده‌اند.

اسعدی سامانی متذکر شد که هم اکنون بیش از ۵۰ درصد ناوگان کشور به دلیل عدم سرمایه در گردش و کمبود نقدینگی ایرلاین‌ها، ناشی از عدم افزایش قیمت بلیت، زمینگیر است و اگر وضع مالی ایرلاین‌ها به این شکل ادامه پیدا کند امکان ادامه خدمات وجود ندارد.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: وعده ریالی شدن عوارض فرودگاهی نیز روی زمین ماند و شرکت‌ها همچنان به صورت دلاری پرداخت عوارض را تقدیم دولت می‌کنند.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها