کد خبر: ۱۵۴۱۳
۲۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۹
به‌دنبال بروز اختلال به‌دلایل نامعلوم و توقف کامل پروازها در روز چهارشنبه در سراسر ایالات متحده آمریکا، نزدیک به 12000 پرواز در این کشور لغو یا دچار تاخیر شد.
به گزارش جدید پرس:

«استارت سعودی برای غنی‌سازی اورانیوم»، «از سرگیری روابط کامل ترکیه با اسرائیل»، «تماس تلفنی پوتین و رئیسی»، «درخواست آزادی علی‌رضا اکبری از سوی لندن»، «رکوردشکنی بزرگ‌ترین زیان تاریخ» و «توقف چندساعته کلیه پروازها در آمریکا» سرخط مهم‌ترین اخبار رسانه‌های دنیا را در نیم‌روز گذشته شکل داده‌اند.

توقف چندساعته کلیه پروازها در آمریکا

به‌دنبال بروز اختلال به‌دلایل نامعلوم و توقف کامل پروازها در روز چهارشنبه در سراسر ایالات متحده آمریکا، نزدیک به 12000 پرواز در این کشور لغو یا دچار تاخیر شد. چندین ساعت پس از وقفه در فعالیت‌های پروازی در آمریکا اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده، از ازسرگیری تدریجی ترافیک هوایی در برخی از فرودگاه‌های این کشور خبر داد.

بنا بر گزارش‌ها تردد هوایی در حریم هوایی آمریکا به‌دلیل نقص فنی در سیستم «نوتام» به طور کامل متوقف شده بود. گزارش«سی ان ان»، بروز نقص فنی باعث تاخیر بیش از 4000 پرواز و لغو حدود 750 پرواز و توقف تردد هوایی در آمریکا شد.

پیت بوتیگیگ، وزیر حمل و نقل ایالات متحده نیز با تاکید بر تلاش‌های اداره هوانوردی فدرال برای برطرف‌کردن نقص فنی و بازگرداندن پروازها در سریعترین زمان ممکن، گفت: «تحقیقات همه‌جانبه برای مشخص‌کردن علت بروز نقص فنی در سیستم اطلاعات ایمنی پرواز، در حال انجام است». سرانجام پس از گذشت بیش از چهار ساعت، رسانه‌های آمریکایی نیز اعلام کردند که سیستم انجام پروازها به تدریج در حال بازگشت به وضعیت عادی است.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، در واکنش به توقف کامل پروازها در حریم هوایی این کشور ضمن اظهار «بی‌اطلاعی» درباره علت وقوع این وقفه، در پاسخ به خبرنگاران اعلام کرد که هواپیماها در حریم هوایی آمریکا به طور ایمن فرود می‌آیند.کارن ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید، نیز با رد احتمال وقوع حمله سایبری، از دستور بایدن، به‌منظور اجرای تحقیقات درباره این اختلال پروازی خبر داد.

رکورد بزرگ‌ترین زیان تاریخ شکست

ایلان ماسک،‌ مدیرعامل توییتر، پایه‌گذار تسلا و شرکت فضایی اسپیس‌اکس، رکورد بزرگترین زیان و کاهش ثروت شخصی در تاریخ را شکست.در بازه زمانی نوامبر ۲۰۲۱ تا دسامبر ۲۰۲۲، او حدود ۱۶۵ میلیارد دلار از دست داده است که به عنوان رکورد در فهرست جهانی گینس ثبت شده است.این اعداد بر مبنای اطلاعاتی است که مجله فوربس منتشر کرده است اما گینس می‌گوید ابعاد زیان ایلان ماسک ممکن است بزرگتر از اینها باشد.

این کاهش ۱۶۵ میلیارد دلاری در ثروت ماسک به دلیل افت ارزش سهام شرکت خودروسازی تسلا در پی خریداری پیام‌رسان توییتر رخ داده است.معامله ۴۴ میلیارد دلاری خرید توییتر، این ذهنیت را در میان بسیاری از سرمایه‌گذاران ایجاد کرد که تمرکز ماسک دیگر به اندازه کافی معطوف به تسلا نیست.در این مدت شرکت‌های خودروسازی دیگری مدل‌های پرفروشی را به بازار خودروهای الکتریکی عرضه کردند.

استارت سعودی برای غنی‌سازی اورانیوم

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان اعلام کرد: «عربستان سعودی قصد دارد از معادن اورانیوم خود برای توسعه صنعت انرژی هسته‌ای استفاده کند.»وزیر انرژی عربستان در یک اجلاس مرتبط با صنعت و معدن در ریاض افزود: «اکتشافات اخیر نشان می‌دهد مجموعه متنوعی از اورانیوم در عربستان که یکی از بزرگترین صادرکننده نفت جهان، است وجود دارد».وی با اشاره به اینکه پادشاهی سعودی قصد دارد از منابع ملی اورانیوم خود در سرمایه گذاری مشترک با شرکایش مطابق با تعهدات بین المللی و استانداردهای شفافیت استفاده کند، افزود: «این موضوع شامل کل چرخه سوخت هسته‌ای از جمله تولید کیک زرد، اورانیوم با غنای پایین و تولید سوخت هسته‌ای برای مصارف ملی و البته برای صادرات است.»

عربستان سعودی از سال ۲۰۱۸ ساخت یک راکتور تحقیقاتی ۳۰ کیلوواتی را در ریاض آغاز کرده‌ است. هرچند این کشور در این زمینه انرژی‌های هسته ای نوپا است اما قصد دارد فعالیت‌های خود را در این زمینه افزایش دهد تا در نهایت به غنی‌سازی اورانیوم برسد. البته ریاض گفته است که می‌خواهد از انرژی هسته‌ای برای تنوع بخشیدن به انرژی‌های کشور استفاده کند. دو سال پیش از این نیز کشور امارات دو رآکتور اتمی راه‌اندازی کرد. این کشور اعلام کرده است دو رآکتور دیگر را نیز به زودی راه‌اندازی می‌کند. امارات که اولین کشور در جهان عرب و دومین کشور پس از ایران در خاورمیانه است که نیروگاه‌ انرژی هسته‌ای دارد، متعهد شده که اورانیوم خود را غنی سازی نکند و سوخت مصرف شده را بازفرآوری نکند.

از سرگیری روابط کامل ترکیه با اسرائیل

ساکیر اوزکان تورونلار، سفیر ترکیه در سرزمین‌های اشغالی چهارشنبه  استوارنامه خود را به اسحاق هرتزوگ، رییس جمهور اسرائیل  تحویل داد. این آخرین اقدام بین دو طرف در بازسازی روابطشان پس از سال‌ها بحران بود. ترکیه چهار سال پیش در اعتراض به کشتار فلسطینی‌ها در جریان تظاهرات «بازگشت» که از طرف ساکنین غزه برگزار شد، همه دیپلمات‌هایش را از اسرائیل فراخواند.

رییس جمهور اسرائیل در دیدار با سفیر ترکیه گفت: «امروز ما یک گام مهم دیگر برداشتیم و به نقطه عطف دیگری در تقویت روابط و تعمیق دوستی ترکیه و اسرائیل رسیدیم. هرتزوگ که از رجب طیب اردوغان برای دیدار از سرزمین‌های اشغالی دعوت کرده است، ادامه داد: «این روابط اکنون در یک مسیر بسیار دلگرم کننده قرار گرفته است.»

دو طرف پس از ماه‌ها گفت‌وگو از جمله سفر هرتزوگ به ترکیه در ماه مارس ۲۰۲۲  در ماه اوت از احیای کامل روابط و بازگشت سفرا خبر دادند. ماه گذشته نیز ایریت لیلیان، سفیر جدید اسرائیل در ترکیه استوارنامه خود را به اردوغان تقدیم کرده بود.

تماس تلفنی پوتین و رئیسی

دفتر رئیس جمهور روسیه اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، در تماس تلفنی با ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران درباره طرح‌های انرژی و حمل و نقل با او صحبت کرد.

به نوشته برگزاری رویترز، روسیه از زمان حمله به اوکراین در ماه فوریه سال گذشته و تحریم‌های گسترده غرب، به سوی برقراری روابط نزدیک‌تر با ایران که خود با تحریم‌های خارجی مواجه است حرکت کرده است.هر دو کشور از صادرکنندگان عمده نفت در جهان هستند.

به گفته دفتر رئیس جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین و ابراهیم رئیسی «در مورد طرح‌های دوجانبه در بخش انرژی، حمل و نقل تدارکات که به سود دو طرف باشد گفتگو کردند».براساس این گزارش، دو طرف از عادی سازی شرایط سوریه و اعاده تمامیت ارضی آن کشور حمایت کردند.

در این گفت‌وگو رئیسی هم با تأکید بر اینکه فقط از طریق همکاری و هماهنگی می‌توان مسائل منطقه‌ای از جمله در قفقاز و سوریه را حل و فصل کرد، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره بر تقویت همگرایی منطقه‌ای و مضر بودن دخالت بیگانگان تأکید دارد.رئیسی درباره تلاش‌ها برای حل مسائل سوریه نیز بر محوریت چارچوب «آستانه» تأکید و آمادگی کشورمان را برای نقش‌آفرینی فعال و سازنده در جهت پایان یافتن درگیری‌ها و استقرار و ایجاد صلح در اوکراین اعلام کرد.

درخواست آزادی علی‌رضا اکبری از سوی لندن

دولت بریتانیا روز چهارشنبه از ایران خواست که فورا علیرضا اکبری، شهروند دوتابعیتی محکوم به اعدام را آزاد کند.در بیانیه وزارت خارجه بریتانیا آمده است: «ما از خانواده آقای اکبری که بارها این پرونده را از طریق مقام‌های ایرانی دنبال کرده‌اند، حمایت می‌کنیم.»این بیانیه می‌افزاید: «اولویت ما در حال حاضر تضمین آزادی فوری اوست و خواستار دسترسی فوری کنسولی شده‌ایم.»

وزارت اطلاعات ایران با انتشار بیانیه‌ای علیرضا اکبری را «یکی از مهم ترین عوامل نفوذی سرویس جاسوسی انگلیس» توصیف کرده و قوه قضاییه هم قطعی شدن حکم اعدام او را تایید کرده است.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها