کد خبر: ۱۵۳۱۲
۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۵
روند قیمت طلا و سکه دیروز افزایشی بود. قیمت سکه گرمی بیشترین رشد را در خانواده خود داشت و وارد کانال ۴ میلیون تومانی شد. آیا رشد قیمت توسط بازارساز مهار می‌شود؟
به گزارش جدید پرس:

قیمت طلا و سکه، به غیر از سکه امامی دیروز روند افزایشی داشت. روند افزایشی قیمت در بازار فلز زرد که در هفته‌های گذشته بر مدار صعودی بود، همچنان ادامه دارد.

این روند معامله‌گران حرفه‌ای بازار را به گمانه‌زنی در خصوص افت یکباره قیمت طلا و سکه واداشته و برخی دست از خرید و فروش کشیده‌اند.

دلار و انس جهانی طلا امروز نیز مانند روزهای گذشته رشد قیمت داشتند. در لحظه نگارش این گزارش، قیمت انس جهانی طلا با بیش از ۵ دلار افزایش با قیمت ۱۷۸۶.۴۸ دلار مبادله می‌شود.

روز گذشته قیمت انواع سکه نوسان افزایشی زیادی داشت و سکه امامی در ساعاتی بیش از ۶۰۰ هزار تومان رشد داشت.

دیروز قیمت سکه امامی از سکه بهار آزادی ارزان‌تر معامله شد. این افزایش قیمت سکه بهار در بازار معاملات طلا بی‌سابقه است.

رشد حباب سکه نیز در روزهای گذشته و امروز افزایش بی‌سابقه‌ای داشت. در هفته‌های گذشته برخی کارشناسان بازارهای مالی روند افزایشی قیمت حباب سکه را آلارمی برای افزایش قیمت دلار می‌دانستند.

در حالی که روند قیمت طلا و سکه همچنان افزایشی است، بسیاری از تحلیلگران بازار این رفتار قیمت طلا و سکه را منطقی نمی‌دانند و معتقدند ریسک خرید طلا و سکه در بازار بسیار بالا است.

سکه بهار از امامی گران‌تر شد

دیروز سه‌شنبه ۲۲ آذرماه، قیمت طلا و سکه هر دو با روند صعودی آغاز به کار کرد و سکه امامی در همان پله چهارم کانال ۱۸ میلیون تومانی معامله شد.

در ادامه روز اما این قطعه از سکه روند نزولی محدودی داشت و با توجه به روند قیمت در گذشته به نظر می‌رسد سکه امامی نیز مانند سایر قطعات سکه امروز هم گران شود.

در لحظه نگارش این گزارش سکه امامی ۲۵۹ هزار تومان ارزان شد و با قیمت ۱۸ میلیون و ۳۴۶ هزار تومان معامله شد.

سکه بهار آزادی در آخرین ساعات معاملاتی روز گذشته از سکه امامی پیشی گرفت و گران‌تر عرضه شد. این روند امروز نیز با افزایش قیمت این قطعه از سکه ادامه دارد.

رشد ۱۲ هزار تومانی قیمت سکه بهار، این قطعه از سکه را به قیمت ۱۸ میلیون و ۴۰۷ هزار تومان رساند. اما به نظر می‌رسد این روند در ساعات آینده تغییر کند.

نیم و ربع سکه دیروز وارد کانال جدید قیمت شدند و بیش از ۴۰۰ هزار تومان گران شدند. این قطعات سکه امروز نیز ۳۰۰ هزار تومان گران شدند و با روند صعودی به کانال بالاتر نزدیک شدند.

نیم سکه امروز با قیمت ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و ربع سکه نیز با قیمت ۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان معامله شد.

قیمت طلا و سکه امروز 22 آذر

دیروز بیشترین رشد قیمت مربوط به سکه گرمی بود. این قطعه از سکه در هفته گذشته کمترین رشد قیمت را داشت.دیروز اما با افزایش ۳۸۰ هزار تومانی وارد کانال ۴ میلیون تومانی شد و به قیمت ۴ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان معامله شد.

قیمت طلا دیروز هم روند صعودی داشت. هر مثقال طلا با ۳۵ هزار تومان افزایش همراه بود و با قیمت ۷ میلیون و ۲۷۶ هزار تومان معامله شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار هم با رشد ۷ هزار تومانی قیمت به یک میلیون و ۶۸۰ هزار تومان رسید.

طلای دست دوم نیز از افزایش قیمت طلا تبعیت کرد و امروز گران‌تر شد. یک میلیون و ۵۶۷ هزار تومان قیمت هر گرم طلای دست دوم است.

دیروز حباب ربع سکه از ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان گذشت و به کانال ۵ میلیون تومانی نزدیک شده است. این قطعه بزرگ‌ترین حباب را در میان سایر قطعات سکه دارد.

قیمت سکه رفاه ارزان است

ابراهیم محمد ولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به حساسیت بازار طلا به تجارت‌نیوز گفت: «هر اقدام دولت می‌تواند بر قیمت طلا و سکه اثرگذار باشد. اتفاقات اقتصادی، سیاسی و مالی، خبرهای برجام،‌ ارتباطات میان کشورها، موضوع اوکراین و روسیه همه روی قیمت طلا تاثیر دارد. به همین دلیل بعضی مواقع کاهشی و بیشتر مواقع قیمت طلا افزایشی است.»

او روند افزایشی قیمت طلا و سکه را ناشی از رفتارهای اقتصادی دانست و معتقد است عرضه و تقاضا بر موضوع سکه می‌تواند اثر گذارباشد. اما نمی‌توان آینده قیمتی مشخصی برای این بازار متصور شد.

امروز اکو ایران در گزارشی درباره کاهش قیمت سکه رفاه نسبت به سایر بازارها اشاره کرد. در این گزارش آمده، بر اساس اطلاعیه‌ای که صبح روز قبل(دوشنبه) از سوی بانک مرکزی منتشر شد، دامنه نوسان گواهی سکه در محدوده مثبت و منفی دو درصدی محدود شد.

در گذشته هم وقتی سکه رشد زیادی را تجربه می‌کرد، بازارساز با کاهش دامنه نوسان، هیجانات بازار را کنترل می‌کرد و مانع از سیگنال‌دهی گواهی سکه به بازار می‌شد.

در آن زمان غالبا گواهی سکه با اختلاف بالاتر از بازار آزاد معامله می‌شد. ولی محدودسازی دامنه نوسان در روز قبل در شرایطی رخ داد که قیمت سکه در بازار آزاد بالاتر از گواهی سکه در بورس بود.

در این گزارش نیز به همین این علت خرید و فروش در بازار طلا و سکه را پرریسک عنوان کرده و افزوده؛ اگر قیمت سکه امامی کاهش پیدا نکند اختلاف قیمت بازار آزاد و گواهی بورسی باعث ایجاد صف‌های خرید در معاملات گواهی سکه خواهد شد.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها