کد خبر: ۱۵۳۱۱
۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۳
پس از مدتی درجا زدن، حالا بورس تهران دوباره جان گرفته و وضعیت بازار خوب شده است. رسیدن شاخص کل به ارتفاع 1.6 میلیون واحد، در دسترس ترین اتفاق ممکن برای این بازار است.
به گزارش جدید پرس:

دیروز دوباره بورس با یک جهش مواجه شد و شاخص کل آن بیش از 45 هزار واحد رشد کرد. جهش های این چنینی در نقاط پایینی بازار نشان از آغاز رشد است. البته رشد این بازار برای ادامه دار شدن، نیاز به پارامترهایی دارد که فعلا مشاهده نمی شود. اما همین که شاخص کل به ارتفاع 1.6 میلیون واحد برسد، اولین هدف زده شده است.

با توجه به ادامه دار شدن رشد قیمت دلار، درآمد شرکت های بورسی و فرابورسی هم افزایش می یابد و از طرفی ارزش دارایی های آن ها نیز رشد می کند. این موضوع همیشه بهترین دلیل برای رشد بازار سهام بوده و حالا نیز در حال محقق شدن است. اما از طرفی باید دید افزایش نرخ دلار تا چه قیمت هایی ادامه خواهد داشت.

بورس دیروز علاوه بر رشد شاخص ها، با چند اتفاق مهم مواجه شد. مهم ترین رویداد معاملات دیروز، جهش سنگین ارزش معاملات خرد بود. در حالی که ارزش معاملات خرد در روز دوشنبه 4100 میلیارد تومان بود، دیروز 1300 میلیارد تومان به این رقم اضافه شد و با ثبت عدد 5400 میلیارد تومان، امید سرمایه گذاران زنده شد.

خریداران بزرگ، فعال شده اند

از طرفی شاخص قدرت خریداران حقیقی نیز بهبود خوبی داشت و به عدد 1.35 رسید. از ابتدای مرداد ماه تا به حال، این سومین رکورد افزایشی در شاخص قدرت خریداران حقیقی محسوب می شود.

با افزایش این شاخص، مشخص می شود که سرمایه گذاران حقیقی که دارای پول های درشت هستند، شروع به خرید سهام کرده اند و دوباره به این بازار امیدوار شده اند.

دیروز همچنین بیش از 300 میلیارد تومان پول وارد بازار شد. این دومین روز متوالی است که سرمایه گذاران حقیقی پول جدید به بازار تزریق می کنند.

580 نماد مثبت در مقابل 80 نماد منفی

با توجه به شرایط بازار روز گذشته، پیش بینی بازار امروز کار دشواری نیست. چنانچه اتفاق غیر مترقبه ای رخ ندهد، بازار امروز مثبت بازگشایی می شود چراکه فشار خرید ناشی از معاملات دیروز، به ابتدای معاملات امروز کشیده خواهد شد.

دیروز در دقایق پایانی معاملات، 580 نماد مثبت در مقابل 80 نماد منفی در بازار وجود داشت که همین موضوع، مثبت بودن بازار در ابتدای معاملات امروز را نوید می دهد. اما با توجه به اینکه به طور کلی عرضه ها در روزهای چهارشنبه بیشتر از سایر روزهاست، می توان انتظار داشت که امروز بازاری متعادل تر را نسبت به دیروز شاهد باشیم.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها