کد خبر: ۱۵۲۴۸
۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۸
روند افزایشی قیمت طلا و سکه مانند روزهای گذشته همچنان ادامه دارد. این صعود قیمت دیروز در سکه امامی در برخی ساعات این قطعه از سکه را تا نیمه کانال ۱۸ میلیون تومان نیز برد. آیا قیمت طلا ارزان می‌شود؟
به گزارش جدید پرس:

روند افزایشی قیمت طلا و سکه دیروز در حالی رو به بالاست که روند قیمت‌دهی در لحظه نگارش، گزارش را مدام با تغییر قیمت همراه کرده است.

قیمت سکه امامی دیروز در کانال‌ ۱۷ میلیون تومان باز شد اما در ادامه روز با نزدیک به ۷۰۰ هزار تومان رشد قیمت، این قطعه از سکه را وارد کانال ۱۸ میلیون تومانی کرد. این مقدار افزایش قیمت در یک سال گذشته طی چند ساعت بی‌سابقه بوده است.

هر چند با مقایسه سایت‌های رسمی قیمت‌دهی و معاملات کف بازار، قیمت طلا و سکه در بازار آزاد بیشتر است. به گونه‌ای که فاصله قیمت سکه امامی و بهار آزادی در بازار یک میلیون تومان است.

در حالی‌که این تفاوت نرخ در سایت‌های رسمی نزدیک به ۳۰۰ هزار تومان یا کمتر است. این موضوع نشان می‌دهد نرخ سکه امامی در اتحادیه پایین نگه داشته شده است.

طلای جهانی کاهشی و طلای داخلی افزایشی است

قیمت انس جهانی طلا به عنوان یکی از فاکتورهای تاثیرگذار بر قیمت طلا و سکه در بازار، دیروز روند کاهشی بیش از ۵ دلاری داشت.

در لحظه نگارش این گزارش قیمت هر انس طلا ۱.۷۹۱.۸۲ دلار شد. همچنین امروز قیمت دلار با روند افزایشی همراه بود و این اسکناس آمریکایی دیروز از نیمه کانال ۳۷ هزار تومانی نیز عبور کرد.

قیمت طلا و سکه در هفته‌های گذشته فارغ از فاکتورهای اثرگذار بر این بازار یعنی دلار و انس جهانی طلا روند افزایشی داشت. دیروز اما روند افزایش قیمت دلار جهش نرخ در بازار فلز زرد را بیشتر از روزهای گذشته کرد.

تقاضا زیاد و عرضه کاهشی است

برخی معامله‌گران بازار افزایش تقاضا در بازار را عامل اصلی افزایش قیمت‌ها می‌دانند و معتقدند مردم از ترس از دست رفتن ارزش دارایی‌هایشان سرمایه‌ ریالی خود را تبدیل به طلا،‌ سکه و دلار می‌کنند.

از سوی دیگر برخی فعالان بازار نیز معتقدند یکی از مهم‌ترین عوامل نوسانات سنگین در بازار سکه، کمبود فیزیکی این فلز گران‌بهاست. کمتر معامله‌گری در روزهای ابتدایی هفته جاری حاضر بوده در موقعیت فروش قرار بگیرد.

در همین راستا اکوایران در گزارشی نوشته که این کمبود عرضه به اندازه‌ای بود که دیروز سکه در بازار نقدی بالای سطح 18 میلیون و 500 هزار تومان قرار داشت ولی در بازار فردایی، معامله‌گران حاضر به خرید سکه بالای محدوده 18 میلیون تومان نبودند.

بر اساس این گزارش، احتمال می‌رود که تقاضای احتیاطی تازه‌ای وارد بازار نقدی شده باشد، ولی معامله‌گران بزرگ همچنان سعی می‌کنند بااحتیاط گام‌های خرید خود را تنظیم کنند.

نه می‌خریم، نه می‌فروشیم

این در حالی است که با نگاه به فراز و فرودهای قیمت طلا و سکه در سال‌های گذشته؛ برخی خریداران از ترس سیاست بازارساز و بانک مرکزی برای جمع‌آوری نقدینگی از بازار و کاهش یکباره قیمت طلا و سکه در بازار ، فعلا دست نگه داشته‌اند؛ نه می‌خرند و نه می‌فروشند.

دیروز ۲۱ آذر ۱۴۰۱ قیمت سکه امامی در پله‌ ۸ کانال ۱۷ میلیون تومان باز شد اما در ادامه معاملات، روند افزایشی قیمت این قطعه از سکه افزایشی بود به طوری که در محدوده ۱۸ میلیون و ۵۹۳ هزار تومانی معامله شد یعنی بیش از ۸۰۰ هزار تومان رشد قیمت در چند ساعت و همچنان نوسان دارد.

سکه بهار آزادی هم دیروز همین مقدار نوسان داشت. در لحظه  نگارش این گزارش،سکه بهار در حدود ۴۰۰ هزار تومان رشد قیمت داشت و با سکه امامی در یک کانال معامله شد. قیمت سکه بهار ۱۸ میلیون و ۲۰۶ هزار تومان در بازار معامله شد.

قیمت طلا و سکه دیروز 21 آذر

نیم سکه نیز به کانال ۱۱ میلیون تومانی راه یافت و ۴۵۰ هزار تومان گران شد. این قطعه از سکه با قیمت ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان در بازار داد و ستد می‌شود.

ربع سکه هم به کانال ۸ میلیون تومانی رسید و یک پله رشد کرد. ربع سکه امروز ۴۵۰ هزار تومان گران شد و به قیمت ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید.

دیروز سکه گرمی ۲۰ هزار تومان تغییر قیمت داشت. این قطعه از سکه امروز نیز با نرخ ۳ میلیون و ۸۷۰ هزار تومان معامله شد.

حباب سکه دیروز در تمامی قطعات سکه به غیر از سکه گرمی با روند افزایشی همراه بود.

حباب ربع سکه با افزایش قیمت ۲۵۵ هزار تومانی وارد کانال ۴ میلیون تومانی شد و همچنان بیشترین حباب قیمتی را در خانواده خود دارد.

قیمت طلا دیروز نیز روند افزایشی داشت. قیمت هر مثقال طلا با افزایش قیمت بیش از 80 هزار تومانی، ۷ میلیون و ۲۰۵ هزار تومان شد.

هر گرم طلای ۱۸ عیار هم ۱۷ هزار و ۸۰۰ تومان گران شد و به قیمت یک میلیون و ۶۶۴ هزار تومان رسید.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها