کد خبر: ۱۴۵۰۵
۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۴
تغییر نام سیستم‌عامل هدست واقعیت ترکیبی اپل به xrOS نشان می‌دهد زمان زیادی تا رونمایی یکی از مهم‌ترین محصولات این شرکت در سال‌های اخیر باقی نمانده است.
به گزارش جدید پرس:

اپل پروژه‌ی تولید هدست واقعیت ترکیبی را با جدیت پیش می‌برد و به ادعای بلومبرگ، به‌تازگی نام سیستم‌عامل این دستگاه را تغییر داده است. این اتفاق نشان می‌دهد که فاصله‌ی زیادی تا رونمایی هدست واقعیت ترکیبی نداریم. هدست موردبحث مهم‌ترین محصول جدید اپل از زمان عرضه‌ی اپل واچ به‌حساب می‌آید.

منابع آگاه بلومبرگ می‌گویند اپل قصد دارد هدست واقعیت ترکیبی را در سال آینده‌ی میلادی به‌همراه سیستم‌عاملی اختصاصی و فروشگاهی آنلاین برای اپلیکیشن‌های متفرقه معرفی کند. سیستم‌عامل دستگاه قبلا realityOS نام داشت اما به‌تازگی به xrOS تغییر نام داده است.

نام جدید سیستم‌عامل هدست اپل، تا حدی به قابلیت‌های این دستگاه مورد انتظار اشاره می‌کند. XR به معنای واقعیت تعمیم‌یافته است و دو مقوله‌ی واقعیت مجازی و واقعیت افزوده را در بر می‌گیرد. واقعیت افزوده، اطلاعات گرافیکی و مجازی را روی صحنه‌ای از دنیای واقعی نمایش می‌دهد و واقعیت مجازی تجربه‌ای فراگیر برای بازی‌های ویدیویی و تماشای ویدیو محسوب می‌شود.

ورود اپل به بازار تجهیزات واقعیت ترکیبی به معنای رقابت مستقیم با متا (فیسبوک سابق) است. متا در سال اخیر سرمایه‌گذاری سنگینی روی متاورس انجام داده است تا از وابستگی خود به دستگاه‌های اپل بکاهد.

هدست واقعیت ترکیبی نتیجه‌ی پروژه‌ای چند ساله از سوی اپل است. این شرکت هر چند سال یک‌بار در بازار کاملاً جدیدی ورود می‌کند تا درآمد و نفوذش را در بین مردم افزایش دهد. اپل در سال ۲۰۱۵ ساعت‌های هوشمندش را به کسب‌و‌کاری مجزا تبدیل کرد که اکنون بیش از ۱۰ درصد از کل فروش این شرکت را به خود اختصاص می‌دهد. در سال مالی گذشته، درآمد اپل واچ به ۴۱٫۲ میلیارد دلار رسید.

هدست واقعیت ترکیبی اپل در آستانه رونمایی؛ جزئیات سیستم‌عامل xrOS فاش شد

هدست جدید اپل به‌دلیل تمرکز روی دو فناوری واقعیت افزوده و واقعیت مجازی، تفاوت‌هایی قابل‌توجه با هدست‌های رقیب دارد. اکثر هدست‌های ساخت متا و اچ‌تی‌سی صرفاً روی واقعیت مجازی متمرکز هستند. البته هدست جدید و پیشرفته‌ی متا به نام کوئست پرو دو فناوری واقعیت افزوده و مجازی را ترکیب می‌کند.

سیستم‌عامل xrOS اپل نسخه‌ی واقعیت ترکیبی اپلیکیشن‌های اصلی این شرکت نظیر Messages و Maps را ارائه خواهد داد و با یک کیت توسعه‌ی نرم‌افزار کار می‌کند که توسعه‌دهندگان می‌توانند از آن برای توسعه‌ی اپلیکیشن‌ها و بازی‌های مدنظر خود استفاده کنند.

اپل تیمی داخلی به نام TDG (گروه توسعه‌ی فناوری) دارد که وظیفه‌ی ساخت هدست و توسعه‌ی سیستم‌عامل و اپلیکیشن‌های آن را برعهده گرفته است. این تیم مخفی توسط مایک راک‌ول مدیریت می‌شود.

فراخوان‌های شغلی جدید اپل نشان می‌دهد این شرکت به‌دنبال استخدام نیروهایی است که توانایی ساخت «دنیای واقعیت ترکیبی سه‌بعدی» را داشته باشند. افراد آگاه گفته‌اند هدست اپل نسخه‌ی واقعیت مجازی فیس‌تایم را که رقیبی برای زوم و Horizon Workrooms متا محسوب می‌شود ارائه خواهد داد. افزون‌بر این‌ها اپلیکیشن‌های اپل نیوز و اپل نوتس روی هدست کار خواهند کرد.

اپل توسعه‌ی سیستم‌عامل هدست واقعیت ترکیبی را هفت سال پیش با کدنام realityOS یا rOS شروع کرد، اما اخیراً به‌صورت داخلی از این سیستم‌عامل با نام xrOS یاد کرده است. نام جدید می‌تواند تا حد زیادی به اپل برای ادعای تسلط بر بازار نوپای واقعیت ترکیبی کمک کند.

ظاهراً اپل از Deep Dive LLC به‌عنوان شرکتی پوششی استفاده کرده است تا نام تجاری xrOS را در چند کشور به‌صورت بین‌المللی ثبت کند. اپل همچنین به‌دنبال ثبت این نام تجاری در ایالات متحده است.

Deep Dive که در سال ۲۰۱۷ توسط یک شرکت پوششی دیگر ثبت شده نخستین بار در ماه مارس ۲۰۲۱ (اسفند ۱۴۰۰ و فروردین ۱۴۰۱) در سوئیس درخواست ثبت نام تجاری xrOS را مطرح کرد. این شرکت در چند وقت اخیر xrOS را در بریتانیا، مالزی، مکزیک، اوکراین، ژاپن، اتحادیه‌ی اروپا و چند کشور دیگر نیز ثبت کرده. چند ماه پیش شرکتی حقوقی به نمایندگی از Deep Dive در آمریکا درخواست مخالفت با نام تجاری xrOS را که توسط شرکتی چینی ثبت شده بود مطرح کرد.

لوگو اپل / Apple در فروشگاه حضوری اپل استور در آلمان

شرکت پوششی اپل در توضیحات نام تجاری xrOS از جملاتی مثل «نمایشگرهایی که روی سر قرار می‌گیرند» استفاده کرده است. این شرکت همچنین گفته از xrOS در دستگاه‌هایی استفاده می‌شود که «تجربه‌ی واقعیت مجازی و واقعیت افزوده» را ارائه خواهند داد. این توضیحات سال گذشته برای نام تجاری realityOS نیز اعلام شده بود.

ثبت کردن نام تجاری جدید ازطریق شرکتی پوششی، استراتژی همیشگی اپل برای معرفی یک برند جدید بوده است، بااین‌حال ثبت اولیه‌ی xrOS در سوئیس تصمیمی جالب به نظر می‌رسد. اپل به‌طور معمول نام‌های تجاری جدید را ابتدا در کشورهایی مثل جامائیکا، لیختن‌اشتاین یا ترینیداد و توباگو ثبت می‌کند. عموم مردم در این کشورها نمی‌توانند به‌سادگی پیگیر ثبت شدن نام‌های تجاری شوند. اپل مدتی پیش نام تجاری Dynamic Island را در کشور جامائیکا ثبت کرد.

پرونده‌های مربوط به نام‌های تجاری Reality One و Reality Pro (نام احتمالی هدست) همچنان دردسترس‌اند. پرونده‌ی realityOS نیز همچنان از دسترس خارج نشده است. با وجود اشاره به xrOS هیچ تضمینی وجود ندارد که اپل در نهایت از realityOS استفاده نکند. شاید پیش از رونمایی رسمی هدست، اپل سراغ نامی جدیدتر برود.

در صورت نهایی شدن xrOS، اپل تنها شرکتی نیست که از این نام تجاری استفاده می‌کند. متا مدت‌ها قبل تیمی متشکل‌از حدودا ۳۰۰ مهندس داشت که روی یک سیستم‌عامل واقعیت ترکیبی با همین نام کار می‌کردند. بعید است متا در پشت نام تجاری xrOS باشد.

تیم کوک، مدیرعامل اپل، در سال‌های اخیر به‌طور عمومی علاقه‌ی خود را به حوزه‌ی واقعیت افزوده اعلام کرده است. اپل پلتفرمی به نام ARKit دارد که به آیفون و آیپد امکان می‌دهد اپلیکیشن‌های واقعیت افزوده را اجرا کنند.

انتظار می‌رود اولین هدست واقعیت ترکیبی اپل بسیار گران‌تر از هدست‌های رقیب باشد. این هدست نمایشگرهای پروضوحی خواهد داشت و به چندین دوربین در بخش خارجی مجهز خواهد بود. هدست واقعیت ترکیبی اپل توانایی ردیابی حرکات دست را دارد و با پردازنده‌ای که بر پایه‌ی M2 تولید شده است عرضه می‌شود.

اپل هدست واقعیت ترکیبی خود را اوایل سال جاری میلادی برای اعضای هیئت‌مدیره به نمایش درآورد.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها