کد خبر: ۱۴۱۰۶
۰۶ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۰
بورس تهران معاملات هفته جدید را هم با نوسانات محدود آغاز کرد. شاخص کل بورس بیش از دو هفته است که درجا می زند.
به گزارش جدید پرس:

پس از حرکت پرشتابی که بورس تهران چند هفته گذشته داشت، از دو هفته قبل تا به حال شاخص کل در حال درجا زدن بوده و تغییرات خاصی نداشته است. این درجا زدن به طور کلی بهتر از افت است، اما درصورتی که قرار بر طولانی شدن مدت زمان درجا زدن باشد، بازار به احتمال زیاد دوباره وارد فاز نزولی می شود.

شاخص کل بورس فعلا وضعیت بدی ندارد و افت هایی هم که طی دو هفته گذشته داشته، اکثرا کوچک بوده اند. اما با توجه به اینکه بسیاری از نمادها طی چند هفته گذشته رشد کرده اند، ممکن است با فشار فروشی مواجه شوند که ناشی از فروش های سرمایه گذاران در سود است.

چنانچه سرمایه گذاران به این باور برسند که بازار دیگر زور بالا رفتن ندارد، دست به شناسایی سود می زنند و نمادهایی را که چند هفته قبل با قیمت پایین تر خریده اند، می فروشند. همین فروش ها منجر به کاهش شاخص ها می شود.

البته بازار هنوز به این باور نرسیده و فعلا بسیاری از افراد، سهام خود را با امید کسب سود بیشتر، نگه داشته اند. اما باید دید در روزهای آینده بازار چه روندی را طی می کند.

همه شاخص های کلیدی تضعیف شدند

دیروز بورس گرچه با افت 14 صدم درصدی شاخص کل و رشد 2 دهم درصدی شاخص هم وزن همراه بود، اما بازار به طور کلی وضعیت خیلی خوبی نداشت.

ارزش معاملات خرد که چند میلیارد تومان نسبت به چهارشنبه کمتر بود و همچنان در همان محدوده کمتر از 2800 میلیارد تومان است. خروج پول خرد هم نسبت به چهارشنبه افزایش یافت و با رشد 100 درصدی، به 140 میلیارد تومان رسید.

شاخص قدرت خریداران حقیقی هم از 0.98 در روز چهارشنبه، به 0.86 در روز شنبه رسید. با این حساب تمام شاخص های با اهمیت بازار با تضعیف روبرو شده اند و بازار روز شنبه نسبت به بازار روز چهارشنبه ، بدتر بوده است.

بازگشایی منفی شاخص ها

همچنین تعداد نمادهای منفی در مقابل تعداد نمادهای مثبت افزایش یافته و در پایان معاملات روز گذشته 370 نماد منفی در مقابل 280 نماد مثبت در بازار وجود داشت.

با این حساب و با توجه به شیب نزولی شاخص در بازار روز گذشته، می توان انتظار افت شاخص ها در ابتدای معاملات امروز را داشت. اما از آنجا که جریان عرضه خیلی نسبت به جریان تقاضا قدرتمند نیست، احتمال معکوس شدن وضعیت در نیمه دوم زمان معاملات امروز وجود دارد.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها