کد خبر: ۱۳۹۷۲
۰۳ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۴
به‌نظر می‌رسد گوگل و اپل به‌زودی در بخش فروشگاه‌های برنامه و بازی‌های موبایلی با رقیب سرسختی همچون مایکروسافت مواجه خواهند شد.
به گزارش جدید پرس:

اگرچه گوگل امکان استفاده از Xbox GamePass را روی پلتفرم خود فراهم کرده است، وضعیت آن با اپل تفاوت زیادی ندارد. زمانی‌که اپیک از سیستم پرداخت خود در فورتنایت استفاده کرد، غول جست‌وجوی اینترنت این بازی را از فروشگاه برنامه‌های خود حذف کرد. پس‌ازآن، اپیک مدعی شد گوگل با پرداخت رشوه به اکتیویژن بلیزارد، آن‌ها را از ساخت فروشگاه اپلیکیشن موبایلی منصرف کرده است که البته اکیتیوژن این اتهام را بعداً رد کرد.

به‌طوربالقوه میلیاردها دلار درآمد در نبرد بازی‌های موبایلی درخطر است. عناوینی مثل Call of Duty ،Minecraft ،Diablo Immortal و Roblox به‌دلیل سهولت دسترسی گوشی‌های هوشمند در iOS و اندروید درآمدهای درخورتوجهی کسب می‌کنند. بااین‌حال، بخش بزرگی از این سود نصیب توسعه‌دهندگان و سازندگان نمی‌شود؛ بلکه به‌طورمستقیم به جیب اپل و گوگل می‌رود.

به‌نوشته‌ی WindowsCentral، توسعه‌دهندگان در ویندوز می‌توانند عناوین خود را روی پلتفرم‌های متنوعی قرار دهند که همگی با یکدیگر رقابت دارند. فروشگاه مایکروسافت از مدتی قبل مثل استیم که با رقابت اپیک‌گیمز مواجه شد، برنامه‌ها و بازی‌ها را از پلتفرم خود حذف کرد. رقابت قرار است به‌نحوی ادامه یابد که گوگل و اپل آن را دوست ندارد؛ اما مایکروسافت و اپیک‌گیمز و سایر شرکت‌ها در حال تلاش برای ازبین‌بردن این دوقطبی‌ها هستند.

مایکروسافت قبلاً زیرسیستم اندروید را برای ویندوز توسعه داده و با آمازون همکاری کرده است تا نسخه‌ی جایگزین فروشگاه اندروید را در ویندوز ۱۱ ارائه دهد. این سیستم‌عامل برخلاف iOS پلتفرمی کاملاً باز است که به فروشگاه‌های رقیب اجازه می‌دهد به‌رایگان درکنار فروشگاه مایکروسافت رقابت کنند.

گوگل به برخی از شرکت‌های اندرویدی اجازه می‌دهد فروشگاه و خدمات مخصوص خود را روی محصولاتشان نصب کنند؛ به‌همین‌دلیل، گوشی‌های اندرویدی برای کاربران ویندوز بهترین گزینه‌ محسوب می‌شوند. برای مثال، سامسونگ گلکسی استور را دارد و درحال‌حاضر، تنها فروشگاه اپلیکیشن موبایلی است فورتنایت اپیک‌گیمز ازطریق آن ارائه می‌شود؛ زیرا سامسونگ مثل اپل و گوگل، کمیسیون سنگینی از ناشران بازی‌ها و برنامه‌ها دریافت نمی‌کند.

فیل‌اسپنسر، مدیرعامل واحد گیمینگ مایکروسافت، اخیراً اعلام کرده است اگر ایکس‌باکس نتواند در حوزه‌ی بازی‌های موبایلی فعالیت زیادی کند، موفقیت چندانی به‌دست نخواهد آورد. امروزه، بسیاری از مردم جهان از گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنند و برای بازی‌کردن با این دستگاه به خرید ایکس‌باکس یا کامپیوتر گیمنیگ نیازی نیست و مایکروسافت به‌خوبی از این موضوع اطلاع دارد. این شرکت می‌داند کاربران در سرتاسر جهان ترجیح می‌دهند بازی‌های مدنظر خود را روی دستگاهی که از قبل دراختیار دارند، انجام دهند و بدین‌ترتیب در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنند.

با افزایش توان پردازشی گوشی‌های هوشمند و بهبود کیفیت بازی‌های موبایلی، ارزش خرید کنسول‌ها کاهش می‌یابد. ناگفته نماند همیشه بازاری برای کنسول‌های بازی و لپ‌تاپ‌های گیمینگ و کامپیوترهای شخصی مخصوص بازی وجود خواهد داشت؛ اما نادیده‌گرفتن کیفیت بازی‌های موبایلی به‌عنوان راهکاری واقعی برای ارائه‌ی بازی‌های بسیار باکیفیت و گرافیکی حماقت محض است.

علاوه‌براین، بی‌تفاوتی گوگل و اپل به هنر بازی‌سازی، توانایی این حوزه را کاهش داده است؛ زیرا آن‌ها شیوه‌های سمی مثل تبلیغ بازی‌های شرط‌بندی را در پیش گرفته‌اند که بیش‌ از هر راهکار دیگری برای آن‌ها سوددهی دارد. بازی‌های سنتی به‌سختی از میان باتلاق موبایل عبور می‌کنند و این مسیله تا حدودی به‌دلیل نحوه‌ی شکل‌گیری پلتفرم‌های گوگل و اپل است.

درصورتی‌که راه دیگری وجود داشته باشد، چه خواهد شد؟ ایده‌ی ناشر سنتی بازی‌های ویدئویی که بتواند فروشگاه برنامه‌های خود را در iOS و اندروید ارائه دهد، بسیار وسوسه‌انگیز است. فروشگاه بازی موبایلی‌ای را تصور کنید که شرط‌بندی و قمار و پرداخت در ازای برد را بی‌اعتبار می‌کند و درعوض، روی بهبود تجربه‌ی بازی و کیفیت عناوین تمرکز دارد.

فروشگاهی را تصور کنید که درمقایسه‌با اپل و گوگل به توسعه‌دهندگان درآمد بیشتری از فروش محصولاتشان پرداخت می‌کند. چنین پلتفرمی بازی‌های مستقل را نیز تبلیغ می‌کند و به‌نظر می‌رسد این دقیقاً همان چیزی است که مایکروسافت قصد دارد توسعه‌ دهد

اگر بخواهیم منطقی به موضوع نگاه کنیم، اپیک‌گیمز و سامسونگ احتمالاً با یکدیگر همکاری خواهند کرد. باتوجه‌به اینکه فورتنایت درحال‌حاضر ازطریق فروشگاه گلکسی‌استور سامسونگ و Xbox Cloud Gaming مایکروسافت ارائه می‌شود و با درنظرگرفتن مشارکت مایکروسافت با سامسونگ برای یکپارچه‌سازی خدمات غول ردموندی در دنیای اندروید، کاملاً مشهود به‌نظر می‌رسد که آینده‌ای روشن در این زمینه وجود دارد و شرکت‌های مذکور در آن با هدف ایجاد نوع جدیدی از فروشگاه‌های اپلیکیشن و بازی موبایلی که مشتریان و توسعه‌دهندگان را اولویت قرار می‌دهد، متحد خواهند شد.

انتقام باشکوه

برای بسیاری از کاربران و توسعه‌دهندگان بازی که از سیاست‌های گوگل و اپل در فروشگاه‌های اپلیکیشن آن‌ها ناامید شده‌اند، هیچ‌چیز بهتر از این نیست که قانون‌گذاران این دو غول فناوری را مجبور کنند تا امکان استفاده از فروشگاه‌های شخص‌ ثالث را دراختیار آن‌ها قرار دهند. مایکروسافت و اپیک‌گیمز فروشگاه برنامه‌ی جداگانه‌ای را در اندروید و iOS تبلیغ می‌کنند که به توسعه‌دهندگان و کاربران پیشنهادهای بهتری ارائه می‌دهد.

فکر کنید نینتندو، Riot Games، پلی‌استیشن، Xbox GamePass، استیم، GeForce Now و شرکت‌های دیگر هرکدام در پلتفرم موبایلی مدنظر شما دردسترس باشند و ازطریق فروشگاه‌های مجزای خود، امکان اجرای بازی‌ها را با هزینه‌های مقرون‌به‌صرفه‌تر فراهم کنند. گوگل و اپل بازار بسیار محدودی برای انواع بازی‌ها و مدل‌های کسب‌وکار ایجاد کرده‌اند تا موفقیت پلتفرم‌های خود را تضمین کنند. اکنون زمان آن فرارسیده است که دوقطبی پلتفرم موبایل پایان یابد و شبح ویندوزفون انتقام خود را از این دو غول فناوری بگیرد.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها